فرهنگ و هنر

زندگینامه آیت الله ممدوحی – مجله زنده خبری

مجله زنده خبری / قم آیت الله حسن ممدوحی ، یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه ، شب گذشته این دعوت را رد کرد.

آیت الله حسن ممدوحی ، نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه کوم ، که در سالهای اخیر از سرطان رنج می برد ، امشب ، سه شنبه اول اکتبر 2016 ، این دعوت را رد کرد.

وی از اساتید برجسته حوزه علمیه بود که در جریان حمله کلی به ارزشهای ناب اسلامی و انقلابی وارد این حوزه شد و توضیحات و سخنرانی های وی برای گروههای فاقد مشروعیت سیاسی توسط مردم مومن و انقلابی فراموش نخواهد شد.

آیت الله حسن ممدوحی آیت الله ممدوحی در سال 1318 م چشم به جهان گشود. در کرمانشاه در یک خانواده مذهبی و آگاه. پدرش در تجارت بود و خودش شرح بازی را خواند و تسلط داشت. خانه وی در کرمانشاه مکانی بود که روحانیون و علمای شهر در آن رفت و آمد می کردند.

آیت الله ممدوحی در هفت سالگی در دبستان تحصیل کرد و پس از پایان تحصیلات کلاسیک ، به علوم دینی روی آورد. آیت الله ممدوحیه در دوران تحصیل خود بسیاری از علما را می فهمید. وی که توضیحات نماز جمعه را برای آیت الله ستوده خوانده بود ، برای خواندن کتاب ماکاسبه به کلاس آیت الله مشکین رفت و رساله را از آیت الله نوری همدانی و مرحوم آیت الله آذری کمیا ​​و کفایا در خدمت آیت الله فرا سلطانی دریافت کرد. وی با پایان دوره سطح و ورود به دوره خارج ، دوره فقه مرحوم محگد مقدم را گذراند و به مدت 14 سال در دوره آیت الله العظمی گلپایگانی شرکت کرد و تا دو سال قبل از مرگ در این دوره شرکت کرد. در این سالها برای تحصیل اصول فقه نزد مرحوم میرزا هاشم آملی در خارج از کشور تحصیل کرد و سالها از وی برکات گرفت.

آیت الله ممدوحیه در طول سالهای تحصیل خود ، علوم عقل و خرد را نیز بسیار خوب آموخت و مدتها در درسهای سفر علامه بزرگ سعید محمد حسین طباطبایی (ره) شرکت کرد. علاوه بر این ، او در جلسات خصوصی علامه ، که عصرهای پنجشنبه و جمعه برگزار می شد ، شرکت می کرد و همچنین از اخلاق و برنامه های او بسیار بهره می برد. وی با درگذشت علامه طباطبایی در دوره اسفار و فصوص الحکمه توسط آیت الله جوادی آملی شرکت کرد و بعداً نیز در دوره آیت الله حسن زاده آملی شرکت کرد و از حضور این دو دانشمند بزرگ به بهترین شکل استفاده کرد.

آیت الله ممدوحیا در طول سالهای تحصیل خود با دانشجویان و دانش پژوهان از جمله آیت الله سید محسن هرازی ، آیت الله رضا استادی و شیخ شیخ کودتولا نجفی با وی بحث و گفتگو ، دوستی و دوستی داشت. وی در مورد بسیاری از درسهایی که با این بزرگواران آموخته بود ، بحث کرد.

آیت الله ممدوحی با اولین بارقه های مبارزه با رژیم استبداد به صف مبارزان پیوست و در طی سالهای سلطنت پهلوی از هیچ تلاشی در مبارزه با دولت موذی دریغ نکرد ، که منجر به آزار و اذیت و آزار مکرر وی شد. وی همکاری خود را با جامعه مدرسه ای حوزه علمیه کوم در همان سالها آغاز کرد و درگیر برنامه ریزی یک مبارزه مداوم درباره مسائل مختلف بود. وی در مکان ها و شهرهای مختلف علیه رژیم شاه سخنرانی می کرد و منجر به دستگیری و بازداشت وی گاهگاهی می شد.

علاوه بر این ، آیت الله ممدوحی با تأیید حملات فرهنگی و لزوم تلاش فرهنگی برای رفع سوions ظن به مارکسیسم و ​​کمونیسم ، می کوشد جوانان را با اصول اسلام آشنا کرده و نظرات مکتب التقاطی را نقد کند.
بعد از انقلاب ، آیت الله ممدوحی به حمایت از امام (ره) و رهبر معظم انقلاب ادامه داد و همیشه در مسائل مختلف مدافع انقلاب بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا