اجتماعی

زمینلرزه‌ای که بیش از ۳ هزار پسلرزه داشت/کرمانشاه جزو ۱۰ استان با لرزه خیزی بالا

مدیر گروه زلزله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بیش از 3000 پس لرزه در زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه در سال 2017 به ثبت رسیده است ، بر لزوم تقویت شتاب سنج و شبکه لرزه نگاری در این منطقه

به گزارش مجله زنده خبری دکتر علی بیت الهی در جلسه زلزله خوانی 13 نوامبر 1996 در سرپل ذهاب کرمانشاه ، افزود: روز یکشنبه 12 نوامبر 2017 ، ساعت 21:48 زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر منطقه آزگله ، سرپل ذهاب ، تالاس باباجانی ، کسر شیرین ، سومار و شهرکهای واقع در دشت ذهاب و منطقه وسیعی در غرب کرمانشاه به شدت متزلزل شدند.

وی آمار نهایی از تلفات و خسارات ناشی از این زمین لرزه را 621 نفر و تخریب 38 هزار خانه و خسارت به 52 هزار خانه اعلام کرد و گفت: بررسی زمین لرزه نشان داد که یک سوم ساختمان های منطقه بدون اسکلت بوده است. و در برابر زلزله به اندازه کافی قوی نیستند. .

بیت الهی با بیان اینکه این زمین لرزه استانهایی مانند ایلام ، لرستان ، همدان و کردستان را تحت تأثیر قرار داده است ، ادامه داد: مورفولوژی این استان نشان می دهد استان کرمانشاه یکی از 10 استان لرزه خیزی کشور است و یکی از 10 استان لرزه نگاری است. استانهایی با تراکم جمعیت بالا. .

مدیر گروه زلزله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اجرای یک پروژه تحقیقاتی در زمینه لرزه نگاری در این منطقه قبل از زلزله 7.3 ، گفت: با بزرگی 7.3 این شتاب آزمایش شد.

بیت اللهی افزود: این منطقه لرزه خیزی است و خطر زلزله زیاد است.

وی با اشاره به زمین لرزه های تاریخی در این منطقه خاطرنشان می کند: قبل از سال 1900 ، 42 زمین لرزه تاریخی در سرپل ذهاب و قصرشیرین و مناطق اطراف آن رخ داده است.

بیت اللهی دلیل لرزه خیزی منطقه را وجود چندین گسل در آن دانست و گفت: “تهدید اصلی زاگرس عصر حاضر” یکی از گسل های این منطقه و منطقه گسل باریک مجموعه ای از گسل ها در هنگام اعتصاب است. علاوه بر این ، خطاهای “دارو” ، “نهاوند” ، “کارون” و “صحنه” از دیگر اشتباهات است.

بیت اللهی گسل های زاگرس و جبهه کوهستان را دیگر گسل های کرمانشاه خواند و یادآوری کرد که گسل جبهه کوه احتمالاً باعث وقوع زلزله 7.3 در گله شده است ، در حالی که منطقه گله به شدت لرزه ای طبقه بندی شده است.

زمین لرزه ای که سنگها را از کوه پرتاب می کند

مدیر گروه زلزله مرکز تحقیقات راه ها ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه این زمین لرزه با بزرگی 7.3 ریشتر شتاب برابر 10 دارد و در هنگام پرتاب سنگ بر روی محورهای مواصلاتی آزاد شد و یادآور شد: قبل از این زمین لرزه بزرگ این زمین لرزه است با این حال ، مرکز زمین لرزه گزارش شده در زیر زمین است ، اما هیچ هشدار تسونامی صادر نشده است.

بیت اللهی با اشاره به اجرای مطالعات زمین لرزه های 15 ساله در این منطقه از سال 2005 تا 2020 ، توضیح داد: از سال 2005 تا 2008 ، 138 زمین لرزه در یک دوره 3 ساله در این منطقه رخ داده است که 2 ، 5 تا 4.9.

وی با بیان اینکه از سال 2008 تا 2011 226 زمین لرزه با حداکثر 4/7 زمین لرزه در منطقه ثبت شده است ، افزود: از سال 2011 تا 2014 شاهد افزایش نسبی حوادث لرزه ای به ویژه در جنوب سومار و اطراف ایلام بوده ایم ، بنابراین تعداد آنها در این منطقه 450 زمین لرزه بین 2.5 و 5.7 رخ داده است.

به گفته وی ، از سال 2015 تاکنون 3318 زمین لرزه در کرمانشاه رخ داده است که بیشتر آنها 7.3 پس لرزه در روز یکشنبه ، 13 نوامبر 2017 رخ داده است و بزرگترین آنها با بزرگای 6.1 ریشتر در حوالی سالات رخ داده است باباجانی

بیت اللهی بیش از 3000 پس لرزه بیش از 2.5 را ثبت و آن را در شعاع 150 کیلومتری مرکز زلزله به عنوان دیگر ابعاد این زمین لرزه احساس کرد و گفت: “یکی از مهمترین ابعاد این زمین لرزه ساخت ساختمانهای مسکونی در خاک نرم “سراب” شرف آباد “، جایی که ساختمان ها به دلیل خاک نرم به شدت آسیب می بینند.

نیاز به توسعه شبکه شتاب سنج در منطقه

مدیر گروه زلزله مرکز تحقیقات راه ها ، مسکن و شهرسازی بر لزوم تقویت شتاب سنج و شبکه های لرزه نگاری در این منطقه تأکید کرد و گفت: علاوه بر این ، باید به کیفیت بتن مورد استفاده در سازه ها توجه بیشتری شود ، همانطور که همانطور که در این زمین لرزه مشاهده کردیم. ” این ساختمان که فاقد بتن مناسب بود ، بر اثر زلزله مانند ساندویچ فروریخت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا