فرهنگ و هنر

یک دهه با «هوبره» و حاشبه‌هایش

برای حدود 10 سال ، مستند “هوبر” از یک کار رفتاری حیوانات به یک مستند اجتماعی اکولوژیکی تبدیل شد ، که سازندگان آن مشکلات زیادی را تحمل کردند.

به گزارش مجله زنده خبری ، هوبره نام مستندی به کارگردانی مشترک فاتولا امیری و نیما عسگری است که به پرندگان خاص و در معرض خطر انقراض می پردازد. پرنده ای که به نظر می رسد نمادی از استان یزد است و اگرچه شکار ممنوع است ، برخی افراد آن را صید کرده و به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می فروشند.

فاتولا امیری درباره این مستند به مجله زنده خبری می گوید: در سال 1990 تصمیم گرفتیم مستندی درباره هوبره بسازیم و مجبور شدیم به شهرها و مناطق مختلف سفر کنیم. قصد ما از ساخت این مستند توجه به رفتارهای خاص این پرنده بود ، اما هرچه به جلو می رفتیم ، به برخی زمینه های عجیب و غریب در اطراف این موجود از جمله شکار غیرقانونی ، فروش و قاچاق و حتی جمع آوری و تخریب تخم مرغ پی بردیم. بنابراین ، از سال 1993 ، سه سال پس از خلق آن ، موضوع اصلی از یک مستند رفتاری به یک مستند اجتماعی در مورد محیط زیست تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه فیلمبرداری این مستند چند ماه پیش یعنی در همان سال 1999 به پایان رسید ادامه داد: تیم ما همیشه سعی در ساخت چنین مستندهایی داشته است ، نه فقط یک فیلم. بعضی اوقات دوربین را کنار می گذاریم و با مردم صحبت می کنیم و سعی می کنیم بر موضوع مستند تأثیر بگذاریم ، اما واقعیت این است که در مورد هوبرت و زندگی افرادی که در زیستگاه این پرنده مهاجر زندگی می کنند ، اندازه آن بسیار گسترده و گاهی محدود است. یک فاجعه اجتماعی و اقتصادی رخ داده است ، به این معنی که زندگی برخی از آنها چنان دشوار است که کلمات یک مستند برای آنها چندان مهم نیست زیرا آنها فقط به دنبال یک لقمه نان هستند.

وی تأکید می کند: در مستند “هوبره” سعی کردیم وضعیت بیولوژیکی این پرنده در ایران و زندگی افرادی که هوبره را قاچاق می کنند بدون هیچ موضع گیری یا در کنار هیچ سازمان یا گروه خاصی بیان کنیم. ما حتی برای ساختن این مستند جان خود را به خطر انداختیم ، به حدی که میناب به ما هشدار داد تا منطقه را ترک کنیم و در قطر مجبور شدیم بدون مجوز تصویربرداری کنیم.

امیری که سال گذشته نیز قرقبان را با نیما عسگری کارگردانی کرده بود ، یادآور می شود: سال گذشته تا آخرین روزهای جشنواره ، فیلم ما یکی از بهترین کارها در نظر مخاطبان بود اما حتی نامزد دریافت جایزه هم نشد. البته او در جشنواره های خارجی موفق بود و همچنین قصد داریم او را برای نمایش در فیلم Hobre در سایر جشنواره های دنیا آماده کنیم. باج گیری نکنید ، زیرا چنین مستندهایی در واقع بحث سینما نیستند و باید سایر ابعاد را در نظر گرفت.

وی در پایان درباره برگزاری مجازی جشنواره فیلم مستند Hagihat گفت: “با توجه به شرایط تاجگذاری ، برگزاری آنلاین جشنواره جشنواره کار خوبی است و امیدوارم که این بخش در سال آینده نیز حفظ شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا