اقتصادی

فاصله بین دستمزد و معیشت کارگر چقدر است؟

به گفته رئیس شورای اسلامی کار البرز ، تا زمانی که شکاف بین حداقل دستمزد و معیشت کارگران برطرف نشود ، قدرت خرید خانواده های کارگر افزایش نخواهد یافت.

علی اصلانی در مصاحبه با مجله زنده خبری ، درباره نامه نمایندگان کارگران در تشکیل جلسه شورای عالی کار اظهار داشت: وزارت کار در جریان تصویب حداقل دستمزد در سال 1399 اعلام کرد که جلسه ای در نیمه دوم سال برگزار می شود. شورای عالی کار. درخواست نمایندگان کارگری عضو شورای عالی کار برای تشکیل جلسه حقوق و دستمزد نیز در حد قول مساعد وزیر کار بود. در سال های اخیر نوشتن نامه برای بازپرداخت دستمزد در نیمه دوم سال برای ما بی سابقه بوده است و دلیل دیگر اینکه ما درخواست جلسه دستمزد کردیم بی ثباتی بازار و تغییر قیمت ها بود.

وی ادامه داد: ماه گذشته بانک مرکزی به عنوان مرجع رسمی آمار کشور ، خط فقر 10 میلیون تنی را اعلام کرد. از آنجایی که بانک مرکزی با قیمت های واقعی سروکار دارد و آماری از صادرات و واردات و تبدیل ارز به ریال را اعلام می کند ، همه در بانک مرکزی اعلام می کنند اما با این وجود ، ما خودمان قیمت اقلام اساسی ، غلات ، لبنیات و پروتئین ها را مقایسه و کنترل کردیم در برجهای چهار و پنج با زمان حال.

رئیس شورای اسلامی کار در البرز با اشاره به تأثیر شاخص های اقتصادی و م componentلفه خط فقر و تورم بر معیشت کارگران ، گفت: متأسفانه تفاوت زیادی بین معیشت و دستمزد و تورم کارگران وجود دارد و این امر باعث شده است تا سطح کارگران افزایش یابد. قدرت خرید خانواده های کارگر افزایش خواهد یافت. ” تحت شرایط خاص ، ما باید تصمیمات ویژه ای بگیریم و معمولاً نمی توانیم برای کارگران دستمزد تعیین کنیم.

بیش از 70٪ داروهای کارگری را از کتابچه خارج کنید

اصلانی گفت: بین 70 تا 80 قلم دارو برای كارگران مانند قرص و شربت از محل تأمین اجتماعی خارج شده و آنها اعلام كردند كه هیچ حق رایانه ای ندارند. وقتی با چنین مشکلاتی روبرو می شویم می بینیم حقوق دو میلیون و 800 هزار تنی هزینه زندگی کارگر را تأمین نمی کند.

وی در عین حال با اشاره به ورود کمیته اجتماعی و فراکسیون کارگری مجلس در موضوع دستمزد کارگران و تلاش برای اصلاح روش تعیین دستمزد ، گفت: انتظار ما از نمایندگان مجلس اصلاح قوانین مربوطه قبل از ورود به در گروه دستمزد “ماده 41 قانون کار دارای دو تبصره است ، در یادداشت 1 آمده است که حقوق کارمند باید برابر با تورم باشد و در تبصره 2 آمده است که در تعیین دستمزد باید در نظر گرفته شود سبد معیشت خانوار.

یکی از اعضای شورای عالی شوراهای اسلامی کار ادامه داد: وقتی قانون صریحاً می گوید دستمزد باید در سطح تورم تنظیم شود ، ما نمی توانیم کمتر از آن افزایش دهیم ، بنابراین باید قانون را اجرا کنیم و در صورت لزوم ، مجلس تغییر دهید “

لزوم اصلاح قانون برای تعیین دستمزد بین کارمند و کارفرما

اصلانی با اشاره به تمرکز این قانون در سه جانبه گرایی در تعیین دستمزد گفت: برخی معتقدند که دولت باید برای تعیین دستمزد کنار برود و کارگران و کارفرمایان باید بنشینند و مذاکره کنند اما در شرایطی که قانونگذار بر اصل سه جانبه گرایی تأکید دارد و قانون در ماده 167 اعضای شورای عالی کار را تعیین می کند و حدود 70٪ کارخانه ها و کارفرمایان ایالتی است ، ما نمی توانیم انتظار این را داشته باشیم ، بنابراین اگر پیشنهاد می شود مذاکرات مزدی بین کارگر و کارفرما ادامه یابد ، قانون نیاز به اصلاح دارد

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 10 میلیون کارگر زیرزمینی در کشور وجود دارد ، گفت: “متأسفانه این گروه از کارگران حداقل مزد را دریافت نمی کنند و در هیچ کجا حمایت نمی شوند. ما قانون مصوب داریم و آن را اجرا می کنیم.” ما با مشکلات مشابهی روبرو هستیم ، اما آیا زیرساخت های اقتصاد ما آماده مذاکره با کارفرمایان و کارگران مانند سایر کشورها و تعیین توافق نامه دستمزد است؟

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا