اقتصادی

مشکلی در تامین سیب و پرتقال شب عید نداریم

مدیر اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه سالانه 20 میلیون تن محصولات باغی در این کشور تولید می شود ، گفت: از نظر تأمین سیب ، پرتقال و سایر محصولات باغی تا پایان سال و شب عید مشکلی نداریم.

محمدعلی مصطفی لو در گفت وگو با مجله زنده خبری ، با بیان اینکه امسال تولید خوبی از محصولات باغی داریم ، اظهار داشت: تولید مرکبات نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد کاهش یافته است اما از نظر همگنی و اندازه مرکبات محصولات خوبی تولید کرد علاوه بر این ، به استثنای سیب دماوند که در ابتدای فصل کمی سرد شد ، سایر باغ های سیب در استان های آذربایجان شرقی و غربی و اصفهان مشکلی نداشتند ، بنابراین تا پایان سال و شب عید هیچ نگرانی در زمینه تهیه محصولات باغی نداریم .

وی گفت: ما با مازاد محصولات باغی در کشور روبرو هستیم. “برخی از این محصولات توسط بخش خصوصی و سازمان ها صادر می شوند و برخی دیگر باید توسط صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار گیرند.”

مدیر اتحادیه باغداران کشور افزود: سالانه 20 میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می شود در حالی که مصرف در کشور حتی به حدود 4 میلیون تن هم نمی رسد. بنابراین ، توسعه صنایع تبدیلی یکی از اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اتحادیه ملی باغداران حدود 10 تا 15 سال سابقه دارد و با توجه به نیاز کشور و تولید انواع محصولات در کشور نیاز به ایجاد این اتحادیه ملی وجود دارد ، گفت: روز به روز در اراضی شیب دار در حال افزایش است ، بنابراین تشکیل سازمان های استانی و ارائه خدمات لازم به باغداران ضروری است.

مصطفی لو گفت: با توسعه تعاونی های باغبانی ، سازمان های شهری و استانی قصد داریم اقداماتی از جمله خرید محصولات ، فرآوری ، نهال ، پیوند ، جایگزینی نهال ، جایگزینی انواع پر محصول با بازده کم و صادرات با کمک باغداران انجام دهیم. باغبانی را با قیمت مناسب تهیه کنید.

به گفته وی ، در حال حاضر 1100 تعاونی باغبانی و 37 اتحادیه استانی در کشور وجود دارد.

وی در پایان به توسعه صنایع تبدیلی پرداخت و گفت: “در گذشته هیچ کاری برای توسعه صنایع تبدیلی انجام نشده است و ماشین آلاتی که باید برای این بخش تهیه شود نیاز به واردات دارند که به دلیل تاج و افزایش دلار. ” اما امیدواریم که این صنعت سال آینده توسعه یابد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا