اجتماعی

چگونه پرخاشگری حاصل از شرایط پاندمی کووید ۱۹ را کنترل کنیم؟

این روانشناس با اشاره به بیماری همه گیر کووید 19 و احتمال افزایش عصبانیت و پرخاشگری گفت: شرایط مختلف می تواند خشم را تحریک کند ، مثلاً با قرار گرفتن در موقعیت هایی مانند سرکوب ، تمسخر دیگران و … عصبانیت در حال افزایش است ، اما امروز ، به دلیل همه گیری Covid 19 ، کاهش حضور ، افزایش ترس و استرس در استخدام ، کاهش سرگرمی و غیره ، شرایط افزایش خشم و پرخاشگری نیز افزایش یافته است ، بنابراین توجه به تکنیک های کنترل خشم می تواند موثر باشد.

گوهر جسنا انزانی در مصاحبه با مجله زنده خبری ، وی با اشاره به پیچیدگی زندگی در عصر امروز به دلیل پیشرفت تکنولوژی و لزوم کسب مهارت های حل مسئله ، گفت: از جمله مهارت های مورد نیاز در این عصر مهارت های زندگی است که علیرغم تأثیر بسیار زیاد آنها بر آرامش انسان ، نادیده بگیرید و نادیده بگیرید “این است.

به گفته این روانشناس ، اکنون بسیار مهم است که مهارت های زندگی را بیاموزیم به عنوان توانایی که می تواند در شرایط مختلف به ما کمک کند تا به درستی رفتار کنیم و با توجه به شرایط همه گیر Covid 19 آرامش خود را حفظ کنیم.همچنین در این راستا ، یکی از م componentsلفه های مهم مهارت های زندگی به دست آوردن توانایی کنترل خشم.

انزانی با بیان اینکه عصبانیت احساسی است که از نظر جسمی و عاطفی بروز می کند ، افزود: عصبانیت یک واکنش طبیعی است و بدن نسبت به شرایطی که فرد در آن شکست می خورد ، عصبانیت می تواند از یک احساس ناخوشایند خفیف تا یک احساس خشم شدید باشد که در صحنه شدید را پرخاشگری می نامند. می توان گفت که عصبانیت یک احساس طبیعی است ، که اگر همچنان بروز کند و شدت آن افزایش یابد و بیان آن مناسب نباشد ، می تواند منجر به بیماری جسمی و مشکلات شود.

وی در مورد علائم خشم ، با اشاره به سه تغییر ادامه داد: با شروع خشم ، شاهد تغییرات فیزیولوژیکی یا علائم جسمی هستیم که شامل انقباض عضلانی ، گشاد شدن مردمک چشم ، افزایش ضربان قلب ، تنفس سریع و تعریق و غیره ، تغییرات شناختی یا ما علائم ذهنی مانند عدم پذیرش اطلاعات و کلمات جدید از دیگران ، خاموشی و افزایش خطاهای ذهنی و غیره و همچنین تغییرات رفتاری مانند پرخاشگری ، سکوت ، عدم تماس چشمی و گریه داریم.

انزنی معتقد است که رفتار یک فرد عصبانی متناقض است و گاهی عواقب جبران ناپذیری دارد. علاوه بر این ، این تا زمانی است که بتوانیم خشم و عصبانیت زندگی را از بین ببریم و فقط به تدریج می توانیم آن را کنترل کنیم.

این روانشناس همچنین گفت: ما باید بتوانیم هنگام بروز خشم را تشخیص دهیم ، در طی یک ماه به تمام علائم اولیه عصبانیت ، به ویژه علائم جسمی حساس باشیم و همچنین باید به کدام یک از اولین علائم توجه کنیم عصبانیت وقتی عصبانی هستیم به نظر می رسد او نسبت به آن حساس است.

وی با بیان اینکه به طور کلی افراد می توانند خشم خود را از سه طریق ابراز کنند ، ادامه داد: نحوه بیان خشم به طرق مختلف ، برخی افراد خشم خود را از طریق رفتار انفعالی ابراز می کنند و با کنترل آن هیچ نشانی از خشم ندارند. اما در عوض ، آنها عصبانیت را سرکوب می کنند ، بنابراین ممکن است علائم افسردگی و غم انگیز بیشتری را تجربه کنند.

انزانی ادامه داد: دیگران هنگام بروز خشم رفتار پرخاشگرانه ای از خود نشان می دهند که شامل علائم پرخاشگری شدید ، بلند صحبت کردن ، فحش دادن ، ضرب و شتم ، شکستن وسایل و آسیب رساندن به خود و دیگران است. دیگران حتی با عصبانیت با آموزش مهارت های زندگی به خود و دیگران آسیب نمی رسانند. آنها با شناسایی احساسات و کنترل افکار ، خواسته های خود را به روشی مناسب بیان می کنند. آنها همچنین رفتاری را نشان می دهند که ناقض حقوق خود و طرف مقابل نیست.

به گفته این روانشناس ، عصبانیت یک واکنش عاطفی و عصبانیت طبیعی است ، اما پرخاشگری یک واکنش نامناسب و یک واکنش غیرمعمول است.

انزنی گفت: گاهی اوقات عوامل محیطی ناخودآگاه منجر به افزایش عصبانیت می شود ، بنابراین برای افراد مهم است که عواملی را شناسایی کنند ، مانند توجه به تلویزیون شدید یا نور نامناسب به عنوان عوامل محیطی که بر خشم تأثیر می گذارند. .

وی توصیه کرد: وقتی عصبانی می شویم ، خصوصاً وقتی اولین علائم را داریم ، باید به دیگران بگوییم که عصبانی هستیم و می توانیم مکالمه در مورد موضوع را به بعد موکول کنیم. البته لازم است زمان مناسب مذاکره را به طرف مقابل یادآوری کنید تا او بداند چه زمانی می تواند با شما صحبت کند تا بتوانید آرام باشید.

وی گفت: افراد می توانند این تمرینات را هر روز انجام دهند ، به اتاق های آرام بروند ، راحت بنشینند یا دراز بکشند ، چشمان خود را ببندند و سعی کنند نفس عمیق بکشند. ذهن و بدن خود را آرام کنید.

وی افزود: همچنین ، وقتی عصبانی و خشمگین هستیم ، می توانیم نامه ای به شخصی که از او عصبانی هستیم بنویسیم ، آن را از نامه برای خود بخوانیم ، گویی که آن را برای همان شخص می خوانیم و در آخر نامه را دور بریزیم ، به این ترتیب از این طریق به کاهش خشم و افزایش آرامش کمک می کنیم. ” داریم می کنیم

وی معتقد است که افراد می توانند با ذکر فعالیت ها و سرگرمی های مورد علاقه خود و انجام آنها به افزایش آرامش خود کمک کنند. همچنین می توانید برای افزایش آرامش هر شب قبل از خواب دوش بگیرید. از طرف دیگر ، گوش دادن به موسیقی غیرکلامی با چشمان بسته و نفس کشیدن عمیق ، صحبت با مشاوران ، ورزش ، مکالمه مثبت با خود ، کاهش حواس پرتی ، خواندن و حل جدول به آرامش بیشتر شما کمک می کند.

انزانی ضمن اشاره به تأثیر دعا و تشکر در رسیدن به آرامش و کاهش خشم و پرخاشگری اظهار داشت: افراد باید از کمال گرایی پرهیز کنند ، باورهای غلط خود را بدانند ، از تأثیر راه رفتن و نوشتن و تکرار جملات مثبت نیز غافل نشوند ، همچنین با توجه به اینکه دانستن برنامه های شما و بهبود توانایی نه گفتن و زندگی در حال حاضر می تواند به آنها کمک کند.

این روانشناس در پایان اظهار داشت: این روزها به دلیل همه گیری کوید 19 ، نقش افراد بسیار پیچیده شده است ، از طرف دیگر ترس بیشتر شده و همدلی و دیدار با نزدیکان کاهش یافته است ، بنابراین می توانید فنون مذاکره ، همدلی ، کنترل استرس را بیاموزید و دیگران. برای دیدن آرامش بیشتر و خشم و پرخاشگری کمتر از خود و خانواده بیشتر محافظت کنید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا