عمومی

درآمد صنعت بازی، ۲۲ برابر درآمد نفتی ایران!

در دنیای فناوری ، هر روز یک تغییر جدید و گاه عجیب ایجاد می شود. تحولی که حتی در دهه های قبل برای ما خنده دار بود. دنیای بازی ها و بازی ها یکی از این پیشرفت هاست.

به گزارش مجله زنده خبری ، امیر نعیمی ، محقق ، در ادامه یادداشت خود در روزنامه فرهتگان نوشت: “هنگامی که در دهه های 1970 و 1980 در افکار عمومی درباره بازی ها ، به خصوص نوع رایانه صحبت می شد ، این محدود به دنیای کودکان بود. و نوجوانان می دانستند ، اما امروز صنعت بازی و سرگرمی به یک صنعت چند میلیون دلاری تبدیل شده است.

برای مقایسه ، خوب است که به سود صنعت بازی در سالهای اخیر نگاه کنیم. طبق آمار منتشر شده ، سود صنعت بازی در سال 2020 بالغ بر 180 میلیارد دلار است که در مقایسه با سال 2019 نیز 20 درصد افزایش نشان می دهد که رشد سریع این صنعت را نشان می دهد. برای داشتن یک حس ملموس از این رقم ، می توانیم آن را با درآمد سالانه نفت کشورمان مقایسه کنیم. درآمد سالانه این کشور از فروش نفت در حال حاضر حدود 5 تا 8 میلیارد دلار است. به عبارت دیگر ، درآمد صنعت بازی در حدود 22 برابر درآمد نفت ایران است.

در نسل جوان امروز افراد کمی هستند که حداقل یک بار با سبک بازی های رایانه ای آشنا نباشند. از بازی کامپیوتر به لپ تاپ و از بازی تبلت تا تلفن همراه. اما این قدرت بازی به جمعیت محدود نمی شود و اخیراً در قالب یک صنعت معرفی شده است. شرکت های بزرگ غربی سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام داده اند و سودهای کلانی را از فروش سالانه در صنعت بازی کسب می کنند. شرکت هایی مانند Valve ، Blizzard و EA Sports همگی رهبران صنعت بازی در ایالات متحده هستند. البته رقابت در صنعت سرگرمی پرسود به حدی رسیده است که کشورهایی مانند چین ، هند و ژاپن نیز سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام داده اند.

با توجه به پیشرفت در این صنعت ، در سالهای اخیر شاهد شکل گیری شکل جدیدی از اشتغال و درآمدزایی هستیم که ایجاد اشتغال از طریق قمار و بازی است. پیش از این ، کلوپ ها و بازی ها فرصت های شغلی محسوب می شدند ، اما بازار بازی ها به این محدود نمی شود و اکنون حرفه ای به نام “گیمر” به فرصت های شغلی در این صنعت اضافه شده است.

بازیکنانی که به عنوان کاربر بازی های رایانه ای شناخته می شوند ، گیمر نامیده می شوند ، اما در میان متخصصان دنیای بازی های رایانه ای ، گیمرهای واقعی افرادی هستند که شبانه روز خود را در دنیای مجازی بازی های رایانه ای به صورت کاملا جدی و حرفه ای سپری می کنند. غالباً جوانان در قرن 21 روزانه ساعت ها به مانیتور خیره می شوند و حتی در بسیاری از موارد بازی ها را به عنوان شغل خود ذکر می کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و سیستم های رایانه ای در سال های اخیر ، این امکان برای این بازیکنان حرفه ای فراهم شده است که بر اساس بازی مورد علاقه خود در وب محتوا ایجاد کنند و کاربران زیادی را به صفحات شخصی خود جذب کنند. در این فرآیند که جریان نامیده می شود ، گیمر حرفه ای صفحه خود را در حین بازی بصورت آنلاین با پیروان خود به اشتراک می گذارد و پیروان در صورت رضایت از مطالب ، مبلغ مورد نظر را به عنوان کمک مالی به حساب گیمر واریز می کنند. دلار به گیمرها می رسد و اکنون او دیگر فقط یک گیمر معمولی نیست ، بلکه یک گیمر حرفه ای به نام “Streamer” است.

اما این پخش کننده ها واقعاً چه نقشی دارند؟ آیا آنها فقط کارگردانی آموزشهای ویدئویی هستند یا فقط بازیکنان حرفه ای هستند که قلب مخاطبان خود را به دست آورده اند؟ استریمر بازی های خود را به صورت زنده در شبکه های اجتماعی پخش می کند و ترفندهای جدید بازی آنلاین را برای پیروان خود فاش می کند. در حال حاضر ، مهمترین پلت فرم پخش جریانی Twitch است. پخش کنندگان در این شبکه حساب های کاربری خود را ایجاد می کنند و بر اساس تعداد دنبال کنندگان خود بازخورد دریافت می کنند. پخش کننده های مشهور دارای علامت بنفش هستند ، که نشان دهنده اعتبار آنها و تعداد زیادی از دنبال کنندگان است.

اعداد و ارقام در صحنه جهانی ظهور قدرتمند صنعت بازی را نشان می دهد. به عنوان مثال ، یکی از بیشترین بحث های آماری در بین گیمرها مربوط به جریانی به نام Veil است. میزان بازدید جریان در یک شب به بیش از نیم میلیون کاربر رسید. این کفن حدود 5 میلیون پیرو دارد. البته ، ما همچنین پخش کننده هایی با تعداد دنبال کنندگان بیشتر داریم و در بالای این لیست یک بازیکن چینی با بیش از 12 میلیون دنبال کننده قرار دارد.

برای پخش کننده های مطرح جهان ، درآمد بالایی داریم که در بالای لیست درآمد سال 2020 حدود 2 میلیون دلار درآمد سالانه است. جوانه های جریان ایرانی از این کاروان عقب نیستند و با وجود همه محدودیت ها ، رکوردهای جالبی از خود به جای گذاشته اند. به عنوان مثال ، ما پخش کننده هایی داریم که حدود 10 تا 20 هزار دنبال کننده ایرانی و خارجی دارند و اخیراً رکورد تعداد بیننده آنلاین که حدود 5 هزار نفر است ، ثبت شده است. پخش جریانی در ایران به طور قابل توجهی در حال رشد است و تعداد آنها هر ماه تغییر می کند.

پخش کنندگان با توجه به تعداد دنبال کنندگان و کیفیت محتوایی که تولید می کنند ، میلیون ها تومان درآمد کسب می کنند. در حال حاضر ، برای بیشتر استریمرها ، این مبالغ سود چندانی ندارد ، اما برای افراد شناخته شده در سبک های مختلف بازی های رایانه ای ، داستان کاملاً متفاوت است. درآمد نسبتاً قابل توجهی برای پخش کننده های محلی محبوب مشاهده می شود که می تواند به بیش از 20 میلیون تن در ماه برسد. همچنین یک رکورد بیش از 5 میلیون شبی در هر شب برای یک پخش کننده فیلم محبوب وجود دارد.

اگر پخش کننده ایرانی بتواند در عرصه بازی به زبان انگلیسی ، روسی یا سایر زبانهای محبوب صحبت کند ، درآمد وی به ارز خارجی خواهد بود که در این صورت درآمد ماهانه بیشتری خواهد داشت. اگرچه شبکه هایی مانند Twitch سایت پخش کنندگان شناخته شده اروپایی ، چینی و آمریکایی است و مخاطبان آنها از کشورهای دیگر درآمد هنگفتی را به جیب آنها می ریزند ، اما همین چند روز پیش یک کودک هندی موفق شد این درآمد را زیر و رو کند و میلیون ها دلار کسب کند از جریان. بازی ساده.

محتوای تولید شده توسط پخش کننده ها ، البته ، فقط به جریان بازی آنها محدود نمی شود و ممکن است موارد بیشتری را شامل شود. این بیشتر به خلاقیت فردی Streamer بستگی دارد و معمولاً شامل آموزش لحظات مهم در هر سبک بازی ، نحوه یادگیری این بازی و تبادل پرسش و پاسخ با مخاطب است.

یکی دیگر از جنبه های جهانی شدن صنعت بازی را می توان در رقابت پرشور بین المللی آن و مبالغ هنگفتی که برای جوایز و جوایز هزینه شده ، مشاهده کرد. غالباً در بازی های مشهوری مانند “Counter Strike” ، “Call of Duty” ، “Dota 2” و “Paboji” ، مسابقات جهانی هر ساله برگزار می شود که روند آن مانند مسابقات دنیای ورزش است. همه کشورهای دنیا در این مسابقات شرکت می کنند و یکی از بازی ها حذف می شود و مرحله نهایی به صورت حضوری با تعداد محدود تیم برتر و در سالن های ویژه با مخاطبان زیاد برگزار می شود. جوایز 4 تیم برتر 1 میلیون دلار است. در حال حاضر گرانترین مسابقه مربوط به مسابقات بین المللی “Dota 2” است که بودجه جایزه آن حدود 33 میلیون دلار معادل 726 میلیارد تن در سال 2019 است و تیم برتر حدود 15 میلیون دلار یا 330 میلیارد تن برنده شده است.

برای مشاهده انواع بازی های آنلاین محبوب ، باید آنها را بر اساس سبک بازی و بستر اجرای آن دسته بندی کنید. امروزه بازی های رایانه ای در سیستم عامل هایی مانند رایانه ها ، کنسول های بازی و تلفن های هوشمند محبوب هستند. در زمینه کنسول های بازی می توان به محصولات شرکت های پلی استیشن و مایکروسافت موسوم به Xbox و در زمینه تلفن های هوشمند همه دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل Android یا iOS گنجانده شده است.

بازی های رایانه ای رایج مبتنی بر سیستم عامل ویندوز شامل ژانرهای مختلفی است: از جمله اکشن و جنگ مانند Paboji ، Contrast ، Battlefield و Call of Duty. ورزش هایی مانند بازی های معروف فوتبال مانند PES و FIFA و پیامبران بسکتبال. و سبک جهانی باز و استراتژیک شامل Skyrim ، World of Warcraft ، Dota 2 و League of Legends است. همچنین در گروه کنسول های بازی ، بازی هایی مانند GT و در دسته گوشی های هوشمند Clash Royale و Clash of Clans ، Paboji Mobile ، Among us و Asphalt قرار دارند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا