اجتماعی

حکایت فروریزش اسکلت فلزی سازه نیمه‌کاره و ربط آن به زلزله تهران

اخیراً فیلمی از فروپاشی اسکلت یک محصول نیمه تمام در فضای مجازی دست به دست می شود. به گفته محققان در این زمینه ، این ویدئو کیفیت ساخت و ساز ساختمان ها در کشور را نشان می دهد و مهندسان در طراحی سازه ها باید از نیروهای وارد بر سازه استفاده کنند.

دکتر فریبرز ناطقی الهی ، عضو هیئت علمی م Instituteسسه بین المللی لرزه نگاری و زلزله در مصاحبه با مجله زنده خبری وی با اشاره به انتشار فیلمی از فروریختن یک ساختمان نیمه تمام فلزی در مشهد مقدس ، گفت: این فیلم سازه در حال ساخت را نشان می دهد که به دلیل باد اسکلت آن در حال فروپاشی است. شکی نیست که ساخت و ساز در کشور به قدری غیرحرفه ای است که بدون باد فرو می ریزد و ما بارها شاهد این امر بوده ایم و من بارها در جریان یک رویداد از عدم کیفیت ساخت و ساز و فراهم بودن شرایط برای بزرگترین زلزله جهان شکایت کرده ام. زلزله من در تهران یاد گرفتم.

وی با اشاره به اعلام برخی مسئولان از احتمال 20 درصدی تهران گفت: وقتی اعلام شود ، 20٪ خسارت به معنای 80٪ تخریب کامل است ، اما از طرف دیگر ، در صورت وقوع زلزله در تهران ، حدود 70٪ از ساختمان ها آسیب جدی می بینند و بقیه خسارت جزئی می خورند.

ناطقی الهی این آسیب ها را تخریب کامل تا حد ترک خوردن ، پیاده شدن از اتوبوس ، فروریختن بخشی از ساختمان ، ریزش دیوارهای جدا کننده ، ریزش تمام تاسیسات ساختمان ، در هم ریختن نمای شیشه و نما توصیف کرد.

مدرس م Instituteسسه بین المللی زلزله و لرزه شناسی با اشاره به ساختار ذکر شده در فیلم ، خاطرنشان کرد: “مشکلات مهمی در طراحی وجود دارد ، به ویژه سازه های فولادی بلند و بزرگ در حین طراحی ، که بسیاری به آنها توجه نمی کنند. بنابراین ، اگر قاب فولادی سبک هنگام ساخت در معرض بادهای نسبتاً شدید باشد ، بدون شک وضعیت مشابهی پیش خواهد آمد.

وی افزود: پایداری سازه ها در حین طراحی معمولاً درصدی از زلزله جانبی یا بار باد برای مدت کوتاهی از چند روز تا چند هفته در نظر گرفته می شود نسبت به میزان کار معمولاً به دلیل عدم باد ، این درصد از طراحان امکان پذیر نیست زیرا این نیاز سختگیرانه است و در اکثر موارد مقرون به صرفه نیست.

ناطقی الهی ادامه داد: “توصیه من به مهندسان جوان این است که اگر سازه کوچک است ، سعی کنید قبل از شروع به دانستن داربست ، شرایط آب و هوایی را بررسی کنید و اگر سازه حجیم است و نیاز به زمان نصب زیاد و احتمال باد دارد. دمیدن ، مطمئن باشید. “سه بند” نیروی باد بر روی قاب خالی “،” نیرو در ساختار اسکلتی تغییر شکل یافته ناشی از باد “و” سایر نیروهای احتمالی روی قاب در حالی که اسکلت یاد گرفته شده است “باید در پروژه ها گنجانده شود تا ما نماهای آب و هوایی و این خطرات را ببینید.

این محقق در زمینه مهندسی سازه ، مدیریت زلزله و مدیریت بحران گفت: در ایران پس از نصب و علامت گذاری ستون ها ، تیرها بدون هیچ گونه ارتباطی بر روی تیرها قرار می گیرند تا بعداً طبق برنامه بتوان از آنها عکسبرداری و بهم متصل کرد. برای جلوگیری از سقوط تیرها توصیه می شود که برخی از نقاط جوشکاری را به ستون متصل کنید تا بعداً به محل مورد نظر منتقل شوند.

به گفته وی ، این روش بنا به دلایلی از باد ، ضربه و … مانع از سقوط تیرها در طی مراحل نصب اسکلت می شود.

ناطقی الهی خاطرنشان کرد: در این ویدئو ستون هایی که در برابر زلزله نقش عمده ای دارند در برابر باد خوب کار کرده و پایداری خود را حفظ کرده اند اما ما همیشه موظف هستیم برای همه شرایط بحرانی سازه طراحی کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا