عمومی

جرم مشهود در رسانه ملی و تکلیف دادستان

کلمات و اصطلاحاتی که فردی در لباس روحانیت در رسانه ملی به کار برد و از قضا مسئولیتی در زمینه فرهنگ و سیاست دارد ، باعث شد من ابتدا از مقررات صدا و سیما پیروی کنم و سپس قانون کیفری را مرور کنم. آنچه از خدا دیدید ، شاید شیخ احمد و امثال آن درست باشد و ما نفهمیدیم !!

مدیریت سازمان صدا و سیما طبق اصل 110 قانون اساسی توسط مدیریت تعیین می شود و این اصل واحد قانون اساسی برای توجه ویژه مدیران این سازمان به اهمیت چنین نهادی کافی است. او به دستور عالی ترین مقام کشور ، می داند که این معنای دیگری نخواهد داشت ، جز اینکه این نهاد و سازمان دارای یک ویژگی منحصر به فرد است. به ویژه ، ماده 157 نظارت بر چنین سازمانی توسط شورایی متشکل از نمایندگان سه قوه کشور را معرفی می کند. هنگام پر کردن مختصات اهمیت نقش رادیو و تلویزیون در جامعه ، قانون اساسی سیاست سازمان را تعیین می کند و قانونگذار را ملزم به تدوین برنامه های سیاسی و مدیریتی می کند.

در همین راستا ، قانون سیاسی عمومی و اصول برنامه های سازمان در سال 1961 تصویب و اجرا شد.

در مقدمه قانون مذکور ، ذکر آیه شریف یا ایها النبی آنا ارسلاناک ، شهدا ، بشارت دهندگان و نذیر … سیاست اصلی سازمان وی هدایت و بشارت مردم به خدا را می داند و همچنین اهدافی مانند همبستگی ملت و دولت ، حفظ کرامت انسانی ، گسترش فرهنگ اسلامی و … را ذکر می کند.در فصل اول ، تحت عنوان اصول کلی ، 15 ماده قانونی تهیه شده است. ماده 15 این قانون رادیو و تلویزیون را زبان ملت می داند. در ماده 6 ، احترام به کرامت انسانی و جلوگیری از آلودگی افراد اصول اساسی این نهاد.

ماده 19 درمورد ممنوعیت پخش برنامه نکات زیر را به پایان می رساند: 1- برنامه ای که موضوع آن افترا در مورد ارگانهای رسمی کشور باشد 2- برنامه ای که به حیثیت جامعه آسیب برساند 3- اگر پخش یک برنامه به وحدت ملی آسیب برساند و ایجاد تشنج یک برنامه ممنوع که جنبه تبلیغاتی برای گروه های ضد انقلاب و منحرف و غیره دارد.

اگرچه این چند بند ماده 19 و ماهیت کلی قانون مذکور کافی است تا یک حکم کلی و به روز در سازمان صدا و سیما برای پذیرش هرگونه رفتاری که منجر به توهین ، افترا ، هتک حرمت و … شود قابل اجرا باشد. ، اما قانون مجازات اسلامی به عنوان یک فصل از الخطاب ، تعریف و توضیح رفتار نادرست و سزاوار رفتار ، در فصل 15 تحت عنوان “آلودگی مردم” در رابطه با توهین به مقامات دولتی و سیاسی نوشته شده است: هر کدام مطابق به یکی از فصل های سه قدرت یا …. توهین به سه تا شش ماه زندان یا حداکثر 74 ضربه شلاق محکوم می شود ….

این مقدمه تأیید می کند که استفاده از هر کلمه یا عبارتی که در فرهنگ عامیانه توهین آمیز و توهین آمیز تلقی شود ، صرف نظر از مخاطب عبارت ،اولاً ، تولید مثل چنین عبارتی ممنوع است و دوم ، مستحق مجازات استحال ، اگر مخاطب مقاله بیان شخصی کارمندان دولت باشد ، انتشار چنین واژه هایی از جهات مختلف ممنوع است و مستلزم اقدام قضایی است. در ماده 64 و بعد از قانون آیین دادرسی کیفری ، در توضیح اختیارات و وظایف دادستان ، جنبه های قانونی تعقیب کیفری ذکر شده و یک جرم مشهود معرفی شده است. به موازات دادگستری و کارمندان عمومی و ویژه قضایی ، این ارگان به همه شهروندان تفویض می شود تا در صورت مشاهده چنین جرائمی به مرجع صالح گزارش دهند. مفاد هنر. 64 شناخت دادستان از جرم را از طریق قانونی اذعان می کند. از مفاد فوق مشخص است که در برنامه مورد نظر کلمات شیخ احمد جهان بزرگی خطاب به رئیس جمهور و کارمندان دولت با حذف مثال بارزی از جرم توهین ، حذف به دلیل آنچه که وی به رئیس جمهور نسبت داده است برابر است با انتساب یک جرم (اگر قانونی تصویب شود که مصرف مواد مخدر جرم است) به چیز دیگری ، مانند ماده 697 قانون مجازات اسلامی ، که مجازات سنگین تری را نسبت به جرم توهین (افترا) در نظر گرفته است ، بنابراین لازم است نهادهای نظارتی موازی با دادگستری حرکت کنند. نه در رابطه با شخصیت رئیس جمهور (گرچه از این نظر نیز ضروری است) ، بلکه به این معنا که انتشار چنین رفتاری در رسانه ملی با هیچ یک از معیارهای اخلاقی مندرج در اصول کلی اهداف سیستم و اپراتور تلویزیون. توجه به این امر فساد زیادی به دنبال خواهد داشت.

بنابراین روشن است که قانونی برای ورود به پرونده و اعلام جرم علیه شخص مورد نظر از نظر قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده است ، علاوه بر شرح ماده 18 آیین دادرسی ویژه دفتر دادگاه ها و دادگاه ها. این که روحانیون به حیثیت روحانیت و انقلاب اسلامی توهین می کنند برای روحانیون جرم است.

* وکیل

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا