سلامت و تندرستی

کشورهای متقاضی واکسن روسی اسپوتنیک وی/ این واکسن کدام تأییدیه‌های علمی را دارد؟

به گزارش شفاف ، باخمان هفتم برای اولین بار اعلام کرد که ایران واکسن روسی را علیه اسپوتنیک خریداری می کند ، ساخت روسیه برای جنگ با تاج.

دو روز بعد ، اداره غذا و داروی ایران اعلام کرد این واکسن توسط این سازمان تأیید شده است و اولین محموله واکسن اسپوتنیک آن پنجشنبه گذشته وارد کشور شد.

پس از اعلام خبر خرید این واکسن از ایران ، حاشیه های زیادی از نظر ایمنی و اثربخشی در کشور ایجاد شد و واکسن آن اسپوتنیک طرفداران و مخالفان بسیاری پیدا کرد. حاشیه های ایجاد شده این سوال بزرگ را در ذهن مردم ایران ایجاد کرده است که آیا این واکسن ایمن و م andثر است؟ به همین دلیل ، در این گزارش سعی کردیم این واقعیت را بررسی کنیم که واکسن Sputnik وی تاکنون از چندین کشور خریداری شده است و چه گواهینامه های علمی در جهان وجود دارد.

Sputnik V اولین واکسن ضد تشنج روسی است که در مسکو تولید می شود و در بیش از 16 کشور از جمله ایران با کارایی بیش از 91٪ ثبت شده است. تعدادی از این کشورها توافق نامه هایی را برای خرید یا تولید واکسن با مسکو امضا کرده اند.

واکسن Sputnik وی در آگوست سال جاری در روسیه تأیید شد و صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه بودجه واکسن و تولید آن را با موسسه ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه آغاز کرد. این صندوق همچنین در حال مذاکره با کشورهای مختلف برای تهیه و تولید واکسن Sputnik خود است و محموله های این واکسن به چندین کشور ارسال شده است.

چند هفته پیش ، کریل دیمیتروف ، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه ، در جریان مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک وی به زودی در 25 کشور موجود خواهد بود. دولت مسکو همچنین در حال بررسی اقدامات صادرات یا تولید واکسن به کشورهای دیگر است و بیش از 50 کشور برای خرید بیش از 1.2 میلیارد دوز واکسن ابراز تمایل کرده اند.

مطالعات نشان می دهد که 50 کشور در سراسر جهان در حال حاضر بیش از 550 میلیون واکسن Sputnik خود را خریداری کرده اند و به دنبال شروع واکسیناسیون هستند. براساس وب سایت واکسن Sputnik V ، ایران ، روسیه ، بلاروس ، آرژانتین ، تونس ، بولیوی ، صربستان ، الجزایر ، فلسطین ، ونزوئلا ، پاراگوئه ، ترکمنستان ، قزاقستان ، مجارستان ، گینه و امارات این واکسن را ثبت کرده اند.

چهره های برجسته سیاسی در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا واکسن Sputnik وی را تأیید کرده اند و از هر واکسنی موثر ، ایمن و م ،ثر فارغ از ملیت واکسن حمایت می کنند.

آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان ، هنگام ملاقات با رئیس جمهور روسیه و پوتین و صحبت درباره واکسن اسپوتنیک وی ، گفت: “به دلیل اطلاعات خوبی که از واکسن روسیه دریافت کرده ایم ، ما از این واکسن برای محافظت از افراد در اتحادیه اروپا استفاده می کنیم.

گاردین همچنین می نویسد: “آلمان به دلیل تأخیر در برنامه واکسیناسیون این کشور و سهل انگاری شرکت های اروپایی از واکسن های روسی و چینی برای تقویت برنامه ایمن سازی آلمان استفاده خواهد کرد و سیاست مقامات این است که از هر واکسن مفید و مثر استفاده کنند. “نظرات از کشور تولید کننده استفاده می کند.

در همین حال ، مجله معتبر پزشکی لانست نیز نتایج آزمایشات بالینی واکسن اسپوتنیک وی را مورد بررسی قرار داد و با اشاره به اثربخشی 6.6٪ این واکسن را تأیید کرد.

پس از تأیید واکسن توسط لانست و تأیید صدر اعظم آلمان ، فرانسه تمایل خود را برای دریافت واکسن روسی ابراز کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه ژان ایو لودریان گفت این واکسن ها ملی نیستند و اگر واکسن Sputnik وی از استانداردهای علمی برخوردار باشد ، هیچ مانعی برای شیوع واکسن روسی در فرانسه وجود نخواهد داشت.

حامد حسن وزیر بهداشت لبنان اخیراً ثبت واکسن روسی اسپوتنیک خود را که توسط بخش خصوصی برای تزریق اورژانس تهیه شده بود ، تصویب کرد. به گفته سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه لبنان ، هفته گذشته وزیر امور خارجه با سفیر روسیه در بیروت تماس گرفت و از دولت مسکو خواست 200000 دوز واکسن روسی به لبنان بفرستد.

ماهان گافاری ، محقق اپیدمیولوژی و تکامل ویروس در دانشگاه آکسفورد ، گفت واکسن روسی اسپوتنیک وی از موسسه گامالیا دارای فناوری مشابه واکسن آکسفورد-آسترازنکا و ویروس های سرماخوردگی (ناقلین آدنو ویروس AD 26 و AD 5) به عنوان حامل های ژن است. کد از سلول استفاده می کند. با توجه به این شباهت در فن آوری با واکسن آکسفورد ، انتظار می رود این واکسن امنیت کافی را برای دریافت مجوزهای استفاده اضطراری در کشورهای مختلف پیدا کند.

به گفته این محقق ، گزارش های کشورهایی که تاکنون این واکسن را آزمایش کرده اند نشان می دهد که این واکسن عوارض جانبی خاصی ندارد ، اما باید توجه داشت که جزئیات آزمایشات بالینی فاز 3 واکسن هنوز به صورت عمومی اعلام نشده است. منتظر تأیید سازمان بهداشت جهانی است. با این حال ، موسسات غذایی و دارویی در کشورهای مختلف می توانند با دریافت اطلاعات کافی از نتایج آزمایشات بالینی و مطالعات پزشکی و آماری این واکسن ، به عنوان اورژانس از واکسن استفاده کنند.

به گفته رویترز ، آمارها نشان می دهد که تاکنون حدود یک میلیون روس حداقل یک دوز واکسن Sputnik وی را دریافت کرده اند. مقامات قصد دارند 20 میلیون نفر را در سه ماه نخست امسال واکسینه کنند.

واکسیناسیون ملی علیه ویروس کرونا در روسیه با تزریق واکسن تولید شده توسط آن کشور در ماه دسامبر برای گروه های خاص آغاز شد و یک ماه پیش به عموم مردم تزریق شد. تاکنون بیش از 8،200،000 دوز این واکسن در روسیه تولید شده و 2،700،000 دوز در مراکز درمانی توزیع شده است.

با این حال ، مطالعات زیادی در مورد جزئیات آزمایش و ارزیابی این واکسن انجام شده است و نتیجه همه این مطالعات ، اثر بخشی بالا و خطر کم تزریق این واکسن روسی است.

این واکسن با استفاده از فناوری ویروسی از م Instituteسسه تحقیقاتی Gemalia ساخته شده و از نظر فنی مشابه واکسن های دانشگاه Astrazenka / Oxford و واکسن تک لپه از شرکت بلژیکی Jansen (متعلق به Johnson & Johnson) است. طبق مطالعات انجام شده روی بیش از 20،000 نفر ، 75٪ از شرکت کنندگان در این مطالعه واکسن اسپوتنیک را دریافت کردند و بقیه دارونما دریافت کردند.

اثر محافظتی این واکسن به ویژه در گروه سنی بالای 60 سال قابل توجه است و در افراد مبتلا به عفونت بیماری کرونا شدت بیماری خفیف است. از بین تمام دریافت کنندگان واکسن ، فقط سه نفر فوت کردند که همه آنها یک بیماری حاد زمینه ای داشتند و مرگ آنها مربوط به واکسیناسیون نبود. نکته قابل توجه دیگر این است که در این مطالعه هیچ عارضه جانبی قابل توجهی در گروه واکسینه شده مشاهده نشد.

به طور کلی ، نتایج تحقیقات تولید کننده واکسن Sputnik نشان می دهد که مرحله اول و دوم آزمایش واکسن موفقیت آمیز بوده است. در این مطالعه مشخص شد که این واکسن عوارض جانبی شدیدی ندارد.

طبق نتایج آزمایش فاز سه این واکسن ، اثر این واکسن 211.6٪ از بیست و یک روز پس از اولین دوز واکسن اعلام شد و شدت بیماری پس از اولین تزریق کاهش یافت.

به دلیل عدم شفافیت در روند تولید این واکسن در مطالعات مقدماتی ، نتایج مطالعات اخیر واضح و مثبت بوده و نشان دهنده انطباق با اصول علمی در واکسیناسیون است و همه اینها تولید واکسن مفید دیگری برای مقابله با بیماری کرون و آن را نشان می دهد. اثربخشی در گروه واکسن های تأیید شده مانند Pfizer Bion منحصر به فرد و مدرن است.

محققان می گویند واکسن اسپوتنیک بی خطر است

این واکسن دو بار در روز و به مدت 21 روز تزریق می شود و برخلاف سایر دوزهای Covid 19 ، دوزهای اول و دوم متفاوت است ، با این ایده که علاوه بر افزایش اثربخشی ، اثربخشی آن را نیز افزایش می دهد. تفاوت دیگر این واکسن با واکسنهایی مانند Pfizer و Moderna استفاده از فناوری mRNA جدیدتر است که نیازی به سردخانه ندارد و می توان آن را در یخچال معمولی نگهداری کرد.

علاوه بر مزایای دیگر واکسن Sputnik آن ، قیمت این واکسن بسیار کمتر از مدل های آمریکایی است و برای کشورهای کم درآمد مقرون به صرفه خواهد بود. این واکسن در حال حاضر 3 تا 10 دلار قیمت دارد و بسیار ارزان تر از واکسن های Pfizer و Modern است که قیمت آنها بیش از 15 دلار است.

سال گذشته ، روسیه اولین کشوری بود که واکسیناسیون ملی شهروندان خود را آغاز کرد و سپس به تدریج سایر کشورها ، به ویژه آمریکای لاتین ، از جمله آرژانتین ، برزیل و بولیوی ، این واکسن را توصیه کردند. علاوه بر خرید حدود 550 میلیون دوز واکسن ، روسیه می گوید بیش از 50 کشور تاکنون درخواست 1.2 میلیارد دوز واکسن را داده اند.

برزیل 50 میلیون دوز سفارش داده است ، در حالی که کشورهای دیگر 496 میلیون دوز دیگر سفارش داده اند. مجارستان همچنین تنها کشوری در اتحادیه اروپا است که علاوه بر مجوز ، 2 میلیون دوز واکسن را نیز سفارش داده است. امارات متحده عربی نیز مجوز واکسیناسیون فوری را در کشور خود صادر کرده است. مکزیک قصد دارد 32 میلیون دوز و هند 100 میلیون دوز از این شرکت روسی بخرد. پیش از این ، برزیل و قزاقستان نیز با یک شرکت روسی برای تولید مشترک واکسن توافق کردند.

واکسن روسی اسپوتنیک نیز توسط مقامات بهداشتی ایران تأیید شده است و طبق رایزنی های انجام شده می توان امیدوار بود که ایران و روسیه با هم واکسن تولید کنند.

با این حال ، آکسفورد ، تولید کننده واکسن Astrazenka ، پیشنهاد همکاری با شرکت روسی برای تولید واکسن مشترک را داد که نشان می دهد این واکسن توسط جامعه علمی شناخته شده است.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا