بین المللی

تحرکات دیپلماتیک این روزها در آستانه ضرب‌الاجل ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین مجله زنده خبری ، همزمان با نزدیک شدن به مهلت دو ماهه مجلس شورای اسلامی در تاریخ 5 اسفندماه ، طبق بند ششم اقدام استراتژیک برای حذف تحریم ها و حمایت از قانون ملت ایران ، گفتگوها با مقامات ایرانی ، سفر و مشاوره در تهران و اروپا افزایش یافته است.

از یک طرف ، برای شنبه دوم مارس برنامه ریزی شده است رافائل گروسی طبق گفته کاظم گاریب آبادی ، نماینده دائمی ایران در آژانس انرژی هسته ای ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) برای مذاکرات فنی با آژانس بین المللی انرژی هسته ای بر اساس ماده 6 قانون اقدام استراتژیک به درخواست خودش به تهران سفر می کند. وزرای سه کشور عضو اروپایی شورای امنیت سازمان ملل (آلمان ، فرانسه و انگلستان) روز پنجشنبه ، 20 فوریه در پاریس دیدار کردند و با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی آنها در مورد ایران به صورت آنلاین صحبت می کند.

در همین راستا ، جلسه روز پنجشنبه برگزار شد و در پایان بیانیه (+) توسط چهار کشور منتشر شد که در آن نسبت به اقدامات جبرانی ایران ابراز نگرانی کرده است. البته این گفته یک عکس العمل است “محمد جواد ظریف” به دنبال آن وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

محمدجواد ظریف در توییتر خود نوشت: “ترویکا اروپا / اتحادیه اروپا باید به جای سفسطه و سنگینی مسئولیت ایران ، به تعهدات خود عمل کند و خواستار پایان دادن به میراث ترامپ تروریسم اقتصادی علیه ایران باشد.” اقدامات جبرانی ما پاسخی به نقض ایالات متحده و ترویکا اروپا است. اگر از آسیب دیدگی می ترسید ، علت را برطرف کنید. ما با عمل پاسخ می دهیم.

علاوه بر این ، به گفته سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کاخ سفید جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با همتای انگلیسی خود ، استفان لوگرو ، در مورد موضوعات مختلف از جمله ایران صحبت کرد.

در همین حال ، سرگئی ریابکوف ، معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که وی از برنامه چین برای انجام مذاکرات چند جانبه در مورد بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل حمایت می کند.

وزیر امور خارجه / واعظ قطر: آنها هیچ پیامی برای ما نداشتند و ما به آنها پیامی ندادیم

هفته گذشته (دوشنبه ، 17 فوریه) ، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی ، وزیر امور خارجه قطر ، که پیش از این در بیانیه ای گفته بود “ایران همسایه قطر است و مشکلات منطقه ای این کشور را منعکس می کند ، گفت که ارتباطات” با ایران متوقف نشده است. و ایالات متحده و هنوز ادامه دارد. وی گفت: “وی برای انتقال پیام به امیر قطر در سفری غافلگیرانه به تهران آمد و ضمن ملاقات با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف ، همچنین با رئیس جمهور ایران دیدار و پیام کتبی را ارائه داد. البته ، هیچ جزئیاتی از این پیام به رسانه ها نرسیده بود و برخی از تحلیلگران اظهار داشتند که این گزارش مربوط به موضوعات منطقه ای است.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور روز چهارشنبه ، 30 فوریه در حاشیه جلسه هیئت دولت در سفر وزیر خارجه قطر به ایران گفت: در دنیای امروز ، ارتباط بین همسایگان و کشورهای دوست معمول است و سفر غیرمنتظره اهمیتی ندارد. سفر وزیر خارجه قطر در مورد روابط دو جانبه و آینده منطقه با توجه به تغییر روابط آنها با عربستان سعودی بود. در طی این سفر گزارشی به ما داده شد و نظر خود را درباره آینده برجام و شرایطی که به عنوان یک مسئله مهم به وجود آمد ، جویا شدیم. آنها هیچ پیامی برای ما نداشتند و ما به آنها پیامی ندادیم.

* مشاوره های تلفنی ریاست جمهوری

این روزها ، رایزنی های تلفنی – از مکالمه تلفنی میان نخست وزیر آلمان و رئیس جمهور سوئیس تا رئیس شورای اروپا با رئیس جمهور حجت الاسلام حسن روحانی انجام شده است.

رئیس جمهور در گفتگو با “آنگلا مرکل” صدراعظم آلمان با انتقاد از عملکرد اروپا در عمل به تعهدات برجام پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام ، تأکید کرد: “اگر واقعاً می خواهیم برجام و اهداف آن را حفظ کنیم ، باید اثربخشی آن را در عمل و درون ساختار ببینیم و اروپا باید ثابت کند که در عمل.

رئیس جمهور با بیان اینکه طبق قانونی که توسط مجلس تصویب شده ، دولت موظف است در ازای عدم رعایت طرف مقابل و لغو تحریم ها ، تعهدات خود را بیشتر کاهش دهد ، خاطرنشان کرد: در صورت لغو تحریم ها ، ما به طور کامل به تعهدات خود در شکل برجام.

نخست وزیر آلمان همچنین بر لزوم حفظ برجام به عنوان یک توافق بین المللی تأکید کرد و خواستار حل اختلافات از طریق گفتگو و تقویت روابط دو جانبه و همکاری همه کشورها برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه شد.

* رئیس جمهور سوئیس: ما آماده انتقال دارایی های ایرانیان در برخی کشورها به کانال سوئیس هستیم

حجت الاسلام حسن روحانی عصر (سه شنبه ، 27 بهمن) در یک تماس تلفنی گای پارملین رئیس کنفدراسیون سوئیس همچنین گفت: استراتژی تهران در قبال برجام کاملاً مشخص است. مطابق شورای امنیت سازمان ملل متحد ، لغو عملی تحریم ها توسط ایالات متحده ، نه فقط روی کاغذ ، ما را به تعهداتی که کاهش داده ایم بازمی گرداند. توپ قبلاً وارد زمین آمریكا شده است و هر زمان كه تحریم های غیرقانونی را به طور م lثر برداشته ، همه چیز مرتب خواهد شد.

پارمنس با بیان اینکه “ما در انتقال دارایی های ایران به کانال سوئیس در برخی کشورها متعهد هستیم” ، افزود: شرایط فعلی در عرصه بین المللی فرصت دیگری برای بازگشت همه کشورها برای انجام تعهدات خود است و سوئیس آماده تلاش است. برای استفاده از این جهت (اطلاعات بیشتر)

رئیس شورای اروپا چارلز میشل یکی دیگر از مقامات اروپایی بود که روز پنجشنبه تلفنی با حسن روحانی صحبت می کرد. رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با رئیس شورای اروپا ، چارلز میشل ، برجام را یک موفقیت مهم برای دیپلماسی چندجانبه توصیف کرد و تأکید کرد که نباید اجازه دهیم این دستاورد بزرگ به راحتی پاک شود ، افزود: رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام می تواند در طراحی مراحل نقش داشته باشد.

چارلز میشل همچنین گفت: “با توجه به شرایط جدید ایجاد شده در صحنه بین الملل و تغییر دولت در ایالات متحده ، ما باید از فرصت استفاده كرده و كاملاً از شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت و اجرا كنیم و اتحادیه اروپا نیز در این زمینه بازی خواهد كرد. بخشی در این. “کرد. (اینجا را بخوانید)

به گزارش فارس ، در تاریخ 26 مارس ، مطابق با اعلامیه این هفته ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و به منظور اجرای قانون مجلس ، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت تعهدات طرف های قرارداد از جمله P5 1+ (آلمان ، فرانسه) ، انگلستان) به طور کامل اجرا نشده است. چین و روسیه) با توجه به ایران و عدم عادی سازی روابط بانکی و رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و بازگشت کامل و سریع منابع ارزی ، دو ماه پس از اجرای قانون در مجلس شورای اسلامی نظارت بر توقف ، از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی ، لازم الاجرا شد.

سعید حاتب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، روز دوشنبه در نشست هفتگی به خبرنگاران گفت که اگر تعهدات طرفین تا هفته اول مارس انجام نشود ، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به حالت تعلیق در خواهد آمد. (اینجا بخوانید)

گفتنی است که در این میان شاهد تحولاتی بودیم ، از جمله این واقعیت که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست 1 + 5 با ایران را می پذیرد. یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که ایالات متحده محدودیت های سفر برای دیپلمات های ایرانی را کاهش می دهد و نماینده موقت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل نامه ای به رئیس سابق شورای امنیت نوشته و ادعا می کند که دولت قبلی ایالات متحده تمام سازمان ملل را لغو کرده است تحریم های ایران (اینجا بخوانید)

البته همانطور که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده اند ، اگر ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف کند و بازگردد تا شاهد اقدامات طرف مقابل در رفع تحریم ها و جبران خسارات وارد شده به ملت ایران در این مدت باشد. در همین رابطه رهبر معظم انقلاب فرمودند: ما در مورد برجام و سیاست های جمهوری اسلامی سخنان زیادی گفتیم. کلمات گفته می شوند و قول داده می شوند. امروز می خواهم همان کلمه ای را بگویم که سخنان و قول های بسیار خوبی شنیدیم که بعداً شکسته شد. حرف و وعده بی فایده است. این بار یک عمل ساده ؛ اگر در طرف مقابل عمل ببینیم ، عمل خواهیم کرد. با گفتار و وعده این بار جمهوری اسلامی به اندازه گذشته راضی نخواهد بود. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا