عمومی

اختلاف آبفا و پیمانکار بالا گرفت؛ کام مردم سلطان آباد شیرین نشد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها – علی اکبر ملکی: آبرسانی به روستاها و شهرهای خراسان رضوی یکی از معضلاتی است که با وجود تلاش مسئولان و در حالی که مردم در امان هستند ، هنوز برطرف نشده است. جوی آنها آب کافی ندارند و به اندازه کافی آب مصرف نمی کنند ، با وجود خشکسالی و کمبود منابع آبی ، مشکل به طور کامل ریشه کن نخواهد شد.

افزایش شاخص فواید آب آشامیدنی بهداشتی

محمد علائی ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در گفتگو من می گویم با خبرنگار آنلاین ، با بیان اینکه شاخص نرخ بهره مندی روستاهای استان به 2.77 درصد آب آشامیدنی بهداشتی رسیده اند که 2.9 درصد بیشتر از 4.68 درصد است ، وی گفت: در هشت سال گذشته 25 مجتمع روستایی با 320 روستا و 309 هزار و 613 نفر جمعیت به آب آشامیدنی دسترسی دارند. تا پایان سال آبرسانی به 72 روستای با 51852 نفر جمعیت تأمین می شود.

علائی با بیان اینکه آبرسانی 132 روستا به طور مداوم انجام می شود ، گفت: در 47 روستا آبرسانی به صورت دوره ای انجام می شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا تأمین آب و حل بحران را به 1401 و وضعیت نامعلوم دولت بعدی واگذار کردید و آیا امکان تکمیل پروژه ها در سال جاری یا 1400 وجود ندارد ، گفت: گفته می شود اگر اعتبارات لازم اختصاص یابد ، روستاهای دارای تنش آبی به حداقل می رسند و پیش بینی می شود که در پایان سال 1401 هیچ روستایی با تنش آبی در حومه روستا نداشته باشیم.

احداث مجتمع ظفر و آبرسانی 52 روستا

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سبزوار نیز صحبت کرد من می گویم با خبرنگار آنلاین ، با بیان اینکه قبل از آغاز دولت یازدهم ، شاخص نرخ بهره مندی این 76 درصد آب روستایی در سبزوار بود اما پس از هفت سال تلاش در سال گذشته دولت دوازدهم به 94 درصد رسید ، وی گفت: “یکی از اقدامات مهم دولت برای تأمین آب روستایی در سبزوار اجرای 220 کیلومتر مجتمع آبرسانی ظفر. “

حسین ریاضی گفت: اجرای این پروژه در 52 قریه واقع در ولسوالی ها روداب، ششتمد و برخی از مناطق عشایری این شهرستان تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار دارند ، افزود: ساکنان 130 روستا از مجموع 158 روستای شهر سبزوار از خدمات شبکه آبرسانی بهره مند می شوند. ساکنان 130 روستا از مجموع 158 روستای شهر سبزوار از خدمات شبکه آبرسانی بهره مند می شوند.

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد از روستاهای شهر از یک مخزن آب تأمین می شوند ، گفت که با افزایش نرخ بهره مندی آب ، آبرسانی با مخزن سیار در روستاهای این شهرستان به کمتر از 30 مورد رسیده است ، افزود: ویک سبزوار برای تصفیه و انتقال آب مصرفی در روستاهای این شهرستان 155 مخزن با حجم کلی 17 هزار و 570 متر مکعب ، 41 ایستگاه عملکرد پمپاژ و 38 تاسیسات کلرزنی را دارد.

کاهش تأمین آب با مخزن آب در نزدیکی روستاهای سبزوار

ریاضی با بیان اینکه سال گذشته 39 روستای شهر سبزوار از طریق یک مخزن آب آبرسانی شدند ، اما امسال این تعداد به 28 روستا کاهش یافته است ، افزود: بیشتر این روستاها به دلیل کمبود منابع آب پایدار دارای تانکر هستند. از مجتمع های آبرسانی ، با آب تأمین می شوند.

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد پروژه آبرسانی در دست اجرا است یا طی سالهای آینده به بهره برداری می رسد ، گفت: 20 درصد مشترکان آب روستایی در این شهرستان مصرف بالایی دارند و الگوی مصرف آب را رعایت نمی کنند 20٪ مشترکان آب در مناطق روستایی این شهر مصرف بالایی دارند و از الگوی مصرف آب پیروی نمی کنند و در سال 1400 ، با توجه به منابع اعتباری اختصاص یافته توسط استان با منابع اعتباری ملی ، اولویت این شرکت ایجاد ، بهبود و توسعه شبکه آبرسانی و مخازن مورد نیاز روستاهای شهر سبزوار بود.

در همین راستا ، مدیر عامل ویک مشهد در ژوئیه سال جاری اظهار داشت؛ به منظور حل مشکلات 79 روستای اطراف مشهد که دارای شرایط بحرانی هستند اقدامات مختلفی از جمله حفر 22 حلقه چاه ، احداث 80 کیلومتر خط انتقال و توزیع ، ساخت 20 مخزن با ظرفیت 5500 متر مکعب و بهسازی 40 حلقه چاه در بیاگا

اسماعیلیان افزود: پروژه انتقال آب از سد دوستی به سد طروه و پروژه حضرت نبی اکرم (ص) در منطقه مربوط به حرم ، ساخت مخزن 110 هزار متر مکعب و ساخت خطوط فاضلاب در مناطق آشفته مشهد مانند شهید باهنر ثامن منطقه ، از جمله این یک پروژه در حال انجام است.

مردم در سلطان آباد منتظر وعده کارمندان برای نصب دستگاه آب شیرین کن هستند

با بررسی اقدامات انجام شده و آماری که مسئولان ارائه کرده اند ، می توان گفت که روزهای تاجی که تجربه کردیم از روزهای شلوغ کارکنان حوزه آب خراسان رضوی بود که تمام تلاش خود را برای انتقال و مصرف این مایع حیاتی به هرکسی انجام می دادند. صورت را برش نزنید. اما علی رغم تمام اقدامات خوب انجام شده ، نمی توان منتظر نوید کمبود آب در برخی از مناطق استان و برخی مشکلات آب در روستاها و شهرهایی مانند سلطان آباد ، مرکز هوشاب بود که چندین سال با کمبود آب و شوری روبرو شده است. . مقامات مسئول نصب کارخانه های آب شیرین کن هستند پوشی سابق.

امان الله هیدمت گزار ، فرماندار شهرستان هوشاب ، اگرچه قول افتتاح پروژه آب شیرین کن آب این شهرستان را در دهه فجر امسال داد ، اما در بین مردم این شهر گفت: 5.5 میلیارد تن کارخانه برای نصب و هزینه شده عملیات تاکنون برای شیرین سازی آب در سلطان آباد. این کار انجام شده است اما به دلیل اختلاف بین آبرسانی استان و پیمانکار مربوطه ، این پروژه به اتمام نرسیده است و امیدواریم به زودی و پس از رفع مشکلات مربوطه ، این پروژه افتتاح شود.

گفتنی است سرانجام علی رغم تلاش و کوشش پرسنل آب شیرین کن وارد سلطان آباد شده است اما هنوز با نصب ، راه اندازی و نمک زدایی مردم غیور و صبور این سرزمین فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا