عمومی

دوستان مجازی، عزیزتر از والدین واقعی!

وقتی کودکان و نوجوانان وارد دنیای اینترنت می شوند ، می توان گفت که آنها تا حد زیادی خارج از دنیای واقعی هستند.

به گزارش مجله زنده خبری ، روزنامه “جوان” در ادامه می نویسد: عدم انجام تعهدات کودک و “رد” درخواست های والدین در حال تبدیل شدن به عادتی است که به راحتی نمی توان از آن جلوگیری کرد. دنیای مجازی و مردم آن چنان برای کودکان جذاب هستند که گاهی اوقات به عزیزانشان نزدیکتر هستند.

کودکان قربانی فضای مجازی

با ظهور اینترنت و فضای مجازی ، بازی های سنتی و گروهی برای کودکان و نوجوانان به سرعت جای خود را به بازی های دیجیتالی و اینترنتی می دهند. جذابیت این فضا به حدی است که کودکان و نوجوانان تمایلی به گذراندن وقت شخصی با همسالان خود ندارند و در عوض بیشتر وقت خود را در فضای مجازی فدا می کنند.

موج سواری ، تفریح ​​و سرگرمی

ظهور این پدیده الکترونیکی ، گرچه سرعت و سهولت زندگی شهروندان را به همراه دارد ، اما در عوض به دلیل وابستگی های بیش از حد که پس از استفاده از این فضا برای مخاطبان ایجاد شد ، باعث شد مردم نه تنها برای نیازهای اساسی بلکه برای مرور ، لذت بردن ، تفریح ​​و گشت و گذار در شبکه های مختلف اجتماعی.

برای فرار از تنهایی به فضای مجازی پناه ببرید

یکی از مهمترین دلایل اعتیاد به اینترنت در کودکان و نوجوانان را می توان به تنهایی در نظر گرفت. احساسی که آنها می خواهند با غوطه ور شدن در این فضا و شبکه های اجتماعی و ارتباط با دوستان مجازی ، آن را نادیده بگیرند. در واقع باید گفت اینترنت فضای فرار از مشکلات و مشکلات حل نشده در زندگی واقعی است که باعث افزایش پرخاشگری و عصبانیت در کودکان و نوجوانان و همچنین افسردگی و اختلالات روانی در آنها می شود.

لازم به ذکر است که فرزندان در هر زمینه ای الگوی والدین خود هستند ، وقتی والدین خود بیشتر وقت خود را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می گذرانند ، قطعاً کودک از آنها می آموزد و برای این فضا تلاش می کند.

کودکان را با لپ تاپ و تلفن تشویق کنید

با توجه به اینکه سواد رسانه ای در خانواده های ایرانی کم است و خانواده ها بیشتر وقت خود را در این فضا بیهوده می گذرانند ، این مشکل تأثیرات مخرب و جبران ناپذیری بر فرزندان و حتی روابط بین اعضای خانواده دارد. یکی از اشتباهاتی که والدین در تشویق فرزندان انجام می دهند این است که به آنها لپ تاپ ، تلفن همراه و ارتباطات هدیه می دهند. رها كردن كودكان و نوجوانان در فضای مجازی گسترده و ناآشنا باعث می شود كه والدین و دوستان واقعی خود را جایگزین ارتباطات مجازی كنند.

فضای مجازی به جای چرخه های خانوادگی

امروز فضای مجازی بیشتر زندگی مردم را به خود مشغول کرده است. در گذشته نه چندان دور ، خانواده ها به بهانه های مختلف دور هم جمع شده و وصلت های خانوادگی برگزار کرده و به فرزندان خود احساس خانواده ، دوستی خانوادگی ، همدلی و خویشاوندی داده اند. اما امروزه با کاهش دوره های خانوادگی و جدا شدن خانواده ها از یکدیگر ، استفاده از فضای مجازی و گذراندن اوقات در آن به امری عادی تبدیل شده و این زنگ خطری برای خانواده ها است تا فرزندان خود را درگیر آسیب های اجتماعی و روانی کنند.

نیاز به آموزش و فرهنگ

با توجه به پیشگیری و مقابله با تهدیدات فن آوری های ارتباطی جدید و پیشرفته ، بهتر است قبل از ورود این ابزار در جامعه و در بین مردم فرهنگ و آموزش لازم در این زمینه فراهم شود تا گرفتار مشکلات شوند و کاستی های استفاده از آن. یک فناوری نوظهور نباشید. شاید خطای انسانی ما در نحوه استفاده از این ابزارها دلیلی باشد که منافع و کاربرد مفید و م theirثر آنها را به مشکلات و تهدیدهای جبران ناپذیر تبدیل می کنیم.

نیاز به اقدامات پیشگیرانه و قانونی

طبق تحقیقات انجام شده ، به طور متوسط ​​، کودکان ما روزانه چهار تا نه ساعت در فضای مجازی به گشت و گذار و اتلاف وقت می پردازند ، در حالی که حضور جوانان ژاپنی در فضای مجازی تنها 15 تا 45 دقیقه در روز است. اعتیاد به فضای مجازی تهدیدی برای رابطه والدین و کودک است و شکاف عاطفی بین آنها ایجاد می کند. می توان گفت پایان روابط عاطفی خانواده های ایرانی علیرغم استفاده بی فایده و حداکثر از این فضا و کمبود وقت با اعضای خانواده نامشخص و نامشخص خواهد بود.

لازم به ذکر است که فضای مجازی به عنوان جادوگری در عصر جدید یکی از ابزارها و وسایلی است که نقش اساسی و مهمی در آینده فرزندان و خانواده ها دارد و یادگیری روش صحیح استفاده از آن ضروری است. بنابراین ، برای جلوگیری و کاهش آسیب به این منطقه ، باید اقدامات پیشگیرانه ای مانند اطلاع رسانی و آموزش افراد لازم به ویژه دانش آموزان و نیز تصویب و قانون مبارزه با جرایم اینترنتی انجام شود.

آسیب ها را باید جدی گرفت

سرانجام ، برخی از تأثیرات منفی استفاده ناآگاهانه از اینترنت و شبکه های مختلف اجتماعی بر روابط اعضای خانواده را می توان به شرح زیر ذکر کرد:

1- مشکلات اخلاقی و پرخاشگری

2- دوستان بد و رفتار مخاطره آمیز

3- انواع تمایلات جنسی

4- از بین رفتن رازداری

5- مکالمه را کم کنید

6- کاهش صمیمیت و ارتباطات عاطفی

7- اعتماد را کاهش داده و سو mis تفاهم ها را افزایش دهید

8- افزایش طلاق و جدایی عاطفی

استفاده بیش از حد از اینترنت و فضای مجازی در محیط خانواده ، اعتیاد به این فضا ، ارتباط با غریبه ها و فضای مجازی و کاهش ارتباطات عاطفی باعث کاهش تعداد مکالمات اعضای خانواده به کمتر از 15 دقیقه در روز شده است. ارتباط هر یک از اعضای خانواده با افراد غریبه و حتی غریبه منجر به کاهش اعتماد در بین اعضای خانواده می شود ، صلح و صمیمیت از بین می رود ، افسردگی و پرخاشگری جایگزین آن می شود و در نهایت بنیان خانواده و مرکز گرم آن قرار می گیرد. این فضا به شدت آسیب دیده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا