اقتصادی

امسال ۴۷ هزار هکتار جنگل غنی‌سازی شد/انجام ۱.۲ میلیون هکتار آبخیزداری در سال جاری

مجله زنده خبری / مرکزی وزیر جهادکشاورزی گفت: در دولت تدبیر و امید به ویژه امسال توجه ویژه ای به جنگل کاری شده است به طوری که امسال 47000 هکتار جنگل در زیستگاه های اصلی و سایر مناطق غنی سازی شده است. بیش از 35000 هکتار نهال برای مبارزه با بیابان زایی کاشته شده است. ”

کاظم هوازی روز شنبه ، هفتم مارس ، در مراسم افتتاحیه اولین پارک آبریز کشور در دره گردوی اراک ، اظهار داشت: مساحت کل جنگل در جهان 4 میلیارد هکتار است که کشور ما سهم کمی از آن را دارد ، در حالی که جنگل کاری نقش اصلی در این امر بقای انسان را حفظ می کند. سالانه حدود 37 میلیارد تن دی اکسید کربن توسط این جنگل ها جذب می شود ، اما متأسفانه بیش از 50٪ از این مقدار جنگل متعلق به 6 کشور است.

وی با اشاره به اینکه سرانه جنگل کاری در ایران به کمتر از دو دهم هکتار می رسد ، افزود: در دولت تدبیر و امید به ویژه امسال توجه ویژه ای به جنگل کاری دارد ، بنابراین امسال 47 هزار هکتار از غنی سازی جنگل ها در زیستگاههای اصلی و بیش از 35000 هکتار نهال برای مبارزه با بیابان زایی کاشته شده است.

وزیر جهادکشاورزی گفت: کشاورزی از دیگر اقدامات و پروژه های مهم دیگری است که می تواند به حفظ جنگل کمک کند ، در همین راستا امروز بیش از 20 هزار هکتار از هدف 30 هزار هکتار برای سال 1999 مورد بهره برداری و آماده سازی قرار گرفته است. . “

هوازی گفت: امسال بیش از 330 هزار هکتار درخت در کشور کاشته شده است که البته کافی نیست و ادامه این مهم باید با حرکت های مردمی همراه شود تا شاهد پیشرفت خوبی در زمینه جنگل ها و حفاظت از منابع طبیعی در کشور “

وی با تأکید بر اینکه ایران دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک است و شاید کمتر از 7 درصد کشور را جنگل پوشانده است ، بر اهمیت حفاظت از خاک تأکید کرد و گفت: در کشوری مانند ایران می توان بیش از هزار سال یک سانتی متر تشکیل می شود.

وزیر جهادکشاورزی مدیریت حوضه های آبریز و سفره های زیرزمینی را یکی از پروژه های مهم دولت خواند و گفت: “امسال علی رغم اینکه حدود 800000 هکتار از این پروژه در برنامه وزارت جهاد بود – کشاورزی الکترونیکی ، مرز 800000 هکتار در نوامبر و دسامبر عبور کرد. “2 میلیون هکتار تکمیل می شود. 6.5 میلیون هکتار حوضه های آبریز و مدیریت سفره های زیرزمینی در دولت معرفی شده اند که یک رویداد بزرگ و ارزشمند است و به دلیل نوسازی چشمه ها و قنات ها بسیاری از روستاها احیا شده اند.

هوازی با اشاره به اینکه پروژه مدیریت حوضه آبریز دره گردو نیز یکی از شاخه های پروژه مدیریت حوضه آبریز و آبخوان است ، ادامه داد: از این نقاط خودداری کنید. پارک آبی چیز خوبی است که باید در همه شهرهای بزرگ توسعه یابد و مردم باید در آن شرکت کنند.

وی با اشاره به نام این پروژه به عنوان حوضه آبخیز گردو ، افزود: با توجه به نام این پروژه ، انواع ژنوتیپ های گردو در کشور و سازگار با این منطقه باید در نظر مردم باشد ، از طرف دیگر با ایجاد گونه های متنوع گیاهی ، سازگار با محیط زیست ، باید این منطقه را در معرض عمده مدیریت حوضه های آبخیز و منابع طبیعی قرار دهد.

وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: برخی از این اقدامات باید به عهده مردم و جوانان گذاشته شود و بزرگان شهرستان نیز باید در این طرح مشارکت داشته باشند تا شاهد یک پروژه موفق باشیم. اگر این پروژه فقط یک دولت باشد ، قطعاً در آینده با مشکلات نگهداری روبرو خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا