اجتماعی

درباره ذخیره‌گاه زیست‌کره «ارومیه» چه می‌دانید؟

حوضه دریاچه ارومیه در منطقه کوهستانی شمال غربی ایران و در استانهای آذربایجان غربی و شرقی واقع شده است. این دریاچه و جزایر اطراف آن که از سال 1346 مورد حفاظت قرار گرفته اند ، در سال 1975 به پارک ملی مدرن شدند و در همان سال در لیست تالاب های بین المللی کنوانسیون رامسر و میراث جهانی یونسکو قرار گرفتند.

به گزارش مجله زنده خبری ، دریاچه ارومیه که یکی از مهمترین زیستگاههای پرندگان آب مهاجر است ، بزرگترین پارک ملی کشور است و بارندگی سالانه از 400 تا 600 میلی متر ، دما از 17- تا 36 درجه سانتیگراد و ارتفاع از 1274 تا 1350 متر نیمه معتدل- آب و هوای خشک

طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست ، دریاچه ارومیه و اطراف آن دارای آب و هوایی نیمه خشک و کمی بالاتر از نوع مدیترانه ای و در مناطق کوهستانی از نیمه مرطوب تا سرد تا بسیار سرد است. متوسط ​​و حداکثر عمق دریاچه به ترتیب 5.4 و 13 متر است. آب دریاچه بسیار شور است و غلظت نمک موجود در آن بیش از 200 ds / m است که بسته به شرایط و فصول متفاوت است. شوری بالای آب به میگوهای آرتمیا و جلبکهای سبز-آبی امکان زندگی در دریاچه را می دهد.

این منطقه از بیش از 102 جزیره بزرگ و کوچک تشکیل شده است که بسیاری از آنها در طی سالهای طغیان در آب ناپدید شده اند. بزرگترین این جزایر جزیره شاهی است که در ورودی تلکرود به دریاچه واقع شده و در بیشتر سال به ساحل شرقی می پیوندد و جزیره را ترک می کند. مهمترین گونه های گیاهی جزایر دریاچه ارومیه پسته ، بادام ، ارس ، داغدان ، زالزالک ، کنگر فرنگی و بز است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه وجود نه جزیره به عنوان یکی از معدود زیستگاه های پرندگانی مانند فلامینگو و پلیکان و سوسک ، وجود بیش از 11 گونه در معرض خطر و تحت حمایت قوانین ملی ، مناظر و مناظر طبیعی است. این منطقه همچنین بهترین و ایمن ترین زیستگاه گوزن زرد ایرانی و بزرگترین بانک ژن طبیعی کشور است.

قسمت اصلی این ذخیره گاه شامل جنوب شرقی دریاچه ارومیه و جزایر آن به همراه تالاب های جنوب دریاچه ارومیه است. دریاچه تکتونیکی ارومیه ، واقع در شمال غربی ایران و بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی ، 5000 تا 6000 کیلومتر مساحت دارد و ابعاد تقریبی آن 150 در 35 کیلومتر است که به حداکثر سطح 7150 کیلومتر مربع می رسد. حوضه آبریز دریاچه ارومیه 44 هزار و 150 کیلومتر مربع است.

رودخانه های اصلی آبرسانی دریاچه ارومیه ، رودخانه تولخه (آجی چای) – که بی کیفیت است و پس از تخلیه منطقه تبریز ، آلاینده های شهری ، صنعتی و کشاورزی از شرق ، رودخانه زرینه ، رودخانه سیمینه و مهاباد وارد دریاچه می شوند. . پرآب ترین رودخانه هایی هستند که از قسمت جنوبی دریاچه وارد می شوند و چندین تالاب کوچک در امتداد لبه آن ایجاد کرده اند و بیش از نیمی از آب ورودی به دریاچه را تأمین می کنند. رودخانه های سوفی چای ، لیلان چای ، کراچای و کلاچای نیز از شرق دریاچه به آن وارد می شوند و مهمترین رودخانه های جاری از غرب باراندوز چای ، شهر چای و ناز لوچای است و تنها رودخانه مهم از شمال غربی زولا چای است. .

ذخیره گاه زیست کره ارومیه شامل مناطق کوهستانی ، خاکهای شنی و ساحلی و خاکهای شور است. این منطقه با زیستگاه های متنوع آبزی و خشکی و تالاب های متعدد خود شامل انواع اکوسیستم ها و در نتیجه تنوع جالب توجهی از گیاهان مختلف است. در داخل دریاچه ارومیه ، به دلیل شوری زیاد آب ، گیاهان گلدار نمی توانند رشد کنند و تاکنون فقط چند گونه جلبک از این دریاچه گزارش شده است.

زیستگاه های اصلی این ذخیره گاه شامل زیستگاه های آبزی ، از جمله دریاچه ها و تالاب های با پوشش نیزارهای گسترده ، خورها و زیستگاه های خشکی (جزایر) است که زیستگاه های جنگلی ، زیستگاه های کوهستانی و تپه ها هستند.

گونه های پرندگان در این منطقه شامل عروس کوچک قوی ، غاز ، غاز کوچک پیشانی سفید ، اردک سبز ، غاز خاکستری ، اردک سفید ، اردک بلوط ، اردک ، لک لک سیاه ، فلامینگو و عقاب دریایی است. در این منطقه همچنین پستانداران این شامل گوزن زرد ایرانی ، روباه ، شغال ، گراز ، سنگ سوری ، گرگ و قوچ است.

جاده شهید کلانتری قسمتهای شمالی و جنوبی دریاچه را به دو قسمت تقسیم می کند و طی اقداماتی از جمله ایجاد مسیر دریاچه ، محدود کردن منابع آبی دریاچه با ایجاد سدهای متعدد در رودخانه های منتهی به دریاچه ، تغییر کاربری اراضی ، شکار غیرقانونی ، گاو چرا چرا بیش از حد چرا ، سموم دفع آفات مضر و کودهای شیمیایی از اراضی کشاورزی اطراف دریاچه ، ایجاد صنایع آلاینده مانند پتروشیمی ها ، پالایشگاه ها ، کارخانه های سیمان و … در دهه های اخیر حیات دریاچه ارومیه را به خطر انداخته و آن را کامل کرده است خشک کردن.

فعالیت های تصفیه شامل ایجاد حق آبه مناسب دریاچه از رودخانه های منتهی به آن برای جلوگیری از تخلیه آب ، مدیریت بهینه کشاورزی اراضی اطراف دریاچه برای افزایش کارایی آب کشاورزی و جلوگیری از استفاده نادرست از کودها و سموم دفع آفات است. ، فعالیت های آموزشی تبلیغاتی برای افزایش آگاهی عمومی از ارزش های منحصر به فرد انبار و فعالیت ها برای جلب توجه مردم به محافظت و استفاده پایدار از آن طراحی شده است.

به گزارش مجله زنده خبری ، در نتیجه شرایط بحرانی دریاچه ارومیه ، کارگروهی در سال 1390 برای احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و اقدامات احیای این دریاچه با جدیت در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت. به گفته مسعود تجریشی ، مدیر دفتر برنامه ریزی و ادغام ستاد احیای دریاچه ارومیه ، اقداماتی برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده است که مهمترین آنها کاهش 40 درصدی منابع آب سطحی است که بیش از 550 مورد از دست داده ایم. طی پنج سال آینده ، حدود 80 میلیون متر مکعب در سال باید از طریق برنامه ها و اقدامات لازم با هماهنگی جهاد کشاورزی ، وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه اجرا شود و در سمینار سازگاری تصویب خواهد شد. به کمبود آب ما انتظار داریم که این اقدامات تا سال 1406 به پایان برسد و با دستیابی به احیا نهایی می توانیم دریاچه ای با حجم حدود 15 میلیارد متر مکعب و شوری داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا