اقتصادی

سرمایه ها از بورس به بازار مسکن هجوم آورد

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: سال گذشته به دلیل تخلیه حباب در بورس و ثبات ارز ، سرمایه به بازار مسکن این دو منطقه سرازیر می شود.

حسن مختشام در گفت وگو با مجله زنده خبری اظهار داشت: وضعیت بازار مسکن هرگز از شرایط اقتصاد کلان جدا نشده و نخواهد شد. با توجه به سهم حدود 15 درصدی بخش مسکن در اقتصاد کشور ، هرگونه تغییر در وضعیت اقتصاد و سیاست در بخش مسکن تأثیر خواهد داشت. وقتی دولت با عرضه پول قوی وارد بازار می شود ، طبیعی است که قیمت کالاها در همه سطوح از جمله مسکن افزایش یابد. با این وجود ، به دلیل سهم بالای این بخش در اقتصاد ، نوسانات بازار مسکن نیز به بخشهای مرتبط گسترش یافته است. بیشتر تولیدات داخلی ما به بخش مسکن بستگی دارد و طبیعی است که وقتی خانه ها فعال هستند ، کارخانه ها ، مغازه ها و بخش های خدماتی فعالیت می کنند و اشتغال رونق می گیرد.

وی افزود: غیر منطقی است که انتظار افزایش قیمت همه کالاها را داشته باشیم اما مسکن ثابت بماند. اما باید مسکن خانواده ها تأمین شود که در قانون اساسی نیز به آن تأکید شده است. درآمد به هیچ وجه مسئولیت تأمین مسکن کارمندان و کارمندان را ندارد. در نتیجه ، معاملات تقاضای مصرف کننده به شدت کاهش یافت و سرمایه گذاران کمتر خرید و فروش کردند. برخی دیگر در تلاشند واحدهای مسکونی خود را تبدیل کنند ، اما بازار معمولاً در حال سقوط است.

این کارشناس اقتصاد مسکن دلیل رکود تورم بازار مسکن در سال 1399 را ورود سرمایه از بورس و ارز عنوان کرد. آیا شما در مقایسه با سال 1398 درصدی افزایش قیمت تجربه کرده اید؟

مختشام در توضیح این حادثه گفت: بورس اوراق بهادار مانند حباب رشد کرده و دولت برای کنترل آن اقدامی نکرده است ، ناگهان حباب بورس خالی شد. در بازار ارز نوسانات شدیدی وجود داشت ، بنابراین دلار به 32000 تن افزایش یافت و سپس به محدوده 24000 تن بازگشت. بنابراین فعالان بورس و بازار ارز سرمایه خود را از این دو منطقه بیرون کشیدند و خرید خانه را آغاز کردند. این امر باعث افزایش تقاضا برای سرمایه در بازار مسکن و افزایش قیمت ها شد.

این اقتصاددان مسکن گفت: دولت می تواند با پیشنهاد دلار قیمت آن را کنترل کند ، اما این امر در بخش مسکن امکان پذیر نیست. بازار مسکن تحت تأثیر بازارهای موازی در حال رشد است ، اما سقوط قیمت ها بسیار کند خواهد بود و حتی گاهی هرگز اتفاق نمی افتد.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران با بیان اینکه تقاضای واقعی مسکن هنوز پنهان است گفت: دولت برنامه مهمی برای کنترل بازار مسکن نداشت. تنها برنامه دولت ، یک برنامه اقدام ملی است که نوعی مسکن آنلاین سابق است. با این تفاوت که قیمت هر متر مسکن آنلاین 300 هزار تن و مسکن ملی – 2.7 میلیون تن بود که طبیعی است ، همه چیز حدود 10 برابر و قیمت مسکن ملی 10 برابر شده است. آنها 20 میلیون تن خانه به مه و 200 میلیون تن خانه در كشور پرداخت كردند. بنابراین این دو برنامه در اصل شبیه هم هستند. اما نکته اینجاست که این میزان ساخت و ساز تقریباً یک سوم تقاضای بازار را برآورده می کند و در حالی که دولت می خواهد 30٪ تقاضا را برآورده کند ، تقاضای جدید دوباره جایگزین آن خواهد شد.

مختشام در مورد پیش بینی بازار مسکن در سال 1400 گفت: من معتقدم که مسکن به دو دلیل رشد خواهد کرد. یکی اینکه بازارهای دیگر فعال نیستند. دوم ، دولت باید کسری بودجه سال آینده را با عرضه پول قوی جبران کند. بنابراین سال آینده شاهد تورم خواهیم بود. به ویژه با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ، عدم اطمینان در سیاست خارجی ادامه خواهد یافت و بر اقتصاد و شرایط اجتماعی تأثیر می گذارد.

وی در تشریح وضعیت ساخت و ساز در سال آینده گفت: من فکر می کنم ساخت و ساز مانند گذشته ادامه دارد. با این حال ، برخی از مسکن های دولتی توسط دولت در اطراف شهرها ساخته می شود. بخش خصوصی با ساخت 300،000 تا 350،000 واحد به فعالیت قبلی خود ادامه خواهد داد. اما خلا planning برنامه ریزی هنوز توسط دولت احساس می شود و ما نمی توانیم انتظار دستیابی به هدف تولید یک میلیون واحد مسکونی را داشته باشیم. بنابراین ، مسکن از رژیم کالا خارج نمی شود و فکر نمی کنم متقاضیان واقعی بتوانند به زودی وارد بازار مسکن شوند.

مسکن در تهران 28.3 میلیون تن در هر متر مربع

بنابراین ، گزارش ، فوریه 2017. میانگین قیمت مسکن در تهران این مقدار 28.3 میلیون تن بود که نسبت به ماه قبل 3.7 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 97.2 درصد افزایش داشت. طبق اعلام بانک مرکزی ، در این ماه تعداد معاملات انجام شده آپارتمان های مسکونی در تهران به 3917 هزار واحد مسکونی رسیده است که نسبت به ماه قبل 11.4 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 70.5 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا