اقتصادی

اقتصاد ایران از روزهای دشوار ۱۳۹۹ عبور می‌کند؟

در اوایل دهه 1400 ، غلامحسین شافعی ، رئیس اتاق بازرگانی ایران و مسعود خوانساری ، رئیس اتاق بازرگانی تهران با ارسال پیام هایی از تغییرات اقتصادی جدید در سال جاری استقبال کردند.

به گزارش مجله زنده خبری ، اگرچه مشاهده تغییرات احتمالی اقتصاد ایران باید حداقل چند هفته طول بکشد تا 1400 سال ، اما بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند که در صورت استفاده از فرصت های موجود ، حداقل برخی از نگرانی ها و نگرانی های اقتصادی را می توان انتظار داشت. کشور سال گذشته تکرار نکنید. این موضوع در پیام های تبریک نوروز به روسای اتاق های ایران و تهران نیز منعکس شده است.

گلمحسین شافعی در پیام خود به برخی از مشکلات اقتصاد ایران در سال 1399 پرداخت و ابراز امیدواری کرد که مقدمات لازم برای غلبه بر حداقل برخی از آنها فراهم شود.

در بخشی از پیام رئیس اتاق بازرگانی ایران آمده است: “حفظ امید در شرایط دشوار اهمیت واقعی آن را نشان می دهد.” در یک سال ، وقتی دشواری ها دوچندان شد و راه های چالش ها محدودتر شد ، فهمیدیم که حفظ امید چقدر مهم است ، در غیر این صورت قوانین طبیعت را نادیده می گرفتیم.

اقتصاد ایران در سال 1399 سومین سال رکود اقتصادی را پشت سر گذاشت که تأثیرات آن برای همه اقشار جامعه قابل مشاهده است. در آن زمان که تحریم های ناجوانمردانه اقتصاد ایران را آزار می داد ، تاج گذاری آمد و سلامت جامعه و اقتصاد را تهدید کرد.

علی رغم همه مشکلات ، بازیگران اقتصادی که در خط مقدم مقابله با تحریم ها و تاج هستند ، توانسته اند چرخ تولید و صادرات را بچرخانند و به نوبه خود از تشدید مشکلات جلوگیری کنند.

در آخرین روزهای این سال دشوار ، نشانه های مثبتی برای گشودن در روابط بین الملل پدیدار شده و امیدها برای پایان تحریم های سرکوبگر را زنده می کند. از طرف دیگر ، با انتشار واکسن های بیماری کرونا ، امید زیادی برای پایان همه گیری این ویروس در سال جدید وجود دارد.

ظهور این نشانه های مثبت در اوایل بهار 1400 نوید می دهد تا مشکلات موجود در راه رسیدن به قرن جدید را کاهش دهد.

در پیامی از نوروز ، مسعود حنصاری ، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز ابراز امیدواری کرد که وضعیت نسبتاً بهتر از گذشته شود. در قسمت هایی از پیام وی آمده است: دوستان عزیز سال 1399 ، سفر از راه دور ، فاصله اجتماعی و عدم ، با وجود همه تلخی ها ، به ما یادآوری کردند که زندگی و زندگی مشترک یک گوهر منحصر به فرد است که شاید قدردانی نکرده ایم. کرونا علاوه بر تمام کاستی های عمده خود ، ضربه جدی به مشاغل وارد کرده است که استفاده از فناوری مدرن ، دنیای وب و توسعه سایر زیرساخت های الکترونیکی یک ضرورت نیست بلکه یک ضرورت است.

بررسی بایگانی فعالان اقتصادی و کارآفرینان ایرانی در آستانه قرن جدید نشان می دهد که بخش خصوصی ایران طی صد سال گذشته با سازماندهی و اتفاق نظر در قالب اتاق های بازرگانی ، اتحادیه ها ، انجمن ها و … همیشه موفق شده است که حتی در سخت ترین دوره های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی مانند سال های جنگ جهانی دوم ، قحطی ، اشغال ایران ، ملی شدن نفت ، انقلاب ، جنگ تحمیلی ، تحریم ها و تاج ، به مردم بستگی دارد و به آنها کمک می کند. ورود به قرن جدید فرصت خوبی را برای بررسی اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و سایر موارد فراهم کرد. سیاست های کشور من امیدوارم که دولت ، از طریق اجرای صحیح قانون برای بهبود فضای کسب و کار ، رفع موانع تولید و تجارت ، کاهش مالکیت دولت و انتقال مشاغل به فعالان اقتصادی دلسوز ، تقویت دیپلماسی اقتصادی و البته تسریع در واکسین گذاری تاجگذاری ؛ امسال به تجارت ، صنعت و مردم امیدوار باشید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا