بین المللی

گوترش: از سازمان ملل توقع معجزه در افغانستان نداشته باشید

دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرد که هرگونه صحبت در مورد یک نهاد جهانی که بتواند مشکلات افغانستان را حل کند یک “خیال” است و ظرفیت آن برای میانجیگری برای یک دولت گسترده تر طالبان محدود است.

به گزارش مجله زنده خبری ، یک ماه پس از تسلط طالبان بر افغانستان ، آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد از سوی رویترز پرسیده شد که آیا وی برای بازسازی این کشور تحت فشار است؟

گوترش گفت: “من فکر می کنم انتظارات بی اساس از نفوذ سازمان ملل وجود دارد زیرا سازمان اصلی بین المللی هنوز آنجاست.”

دبیرکل سازمان ملل متحد در آستانه اجلاس سالانه رهبران جهان که هفته آینده در هفته آینده آغاز می شود ، گفت: “با توجه به اینکه آنها نتوانستند مشکلات افغانستان را با منابع بسیار زیاد حل کنند ، با این تصور که ما اکنون می توانیم بدون این قدرت و پول تلاش کنیم.” نیویورک حل مشکلاتی که ده ها سال نتوانسته اند آنها را حل کنند یک خیال است.

به گفته گوترش ، سازمان ملل متحد تمام تلاش خود را برای کمک به کشوری که در آستانه یک فاجعه انسانی فاجعه بار است انجام خواهد داد و تصمیم گرفته است که با طالبان برای کمک به تقریباً 36 میلیون نفر در افغانستان همکاری کند.

گوترش گفت که از تلاش ها برای ترغیب طالبان برای تشکیل دولت فراگیرتر از 20 سال پیش حمایت می کند. وی گفت که سازمان ملل ظرفیت کمی برای میانجیگری دارد و باید بر “موقعیت خود به عنوان یک سازمان بین المللی برای حمایت از مردم افغانستان” تمرکز کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: “شما نمی توانید انتظار معجزه داشته باشید.”

وی تاکید کرد که سازمان ملل متحد می تواند با طالبان تعامل داشته باشد ، اما جنبش اسلامی هرگز نقش سازمان ملل در کمک به تشکیل دولت جدید در افغانستان را نمی پذیرد. گوتیرز گفت که کمک های بشردوستانه باید به عنوان ابزاری برای ترغیب طالبان به رعایت حقوق اساسی از جمله حقوق زنان و دختران مورد استفاده قرار گیرد.

دولت ها در این هفته بیش از 1.1 میلیارد دلار برای برنامه های افغانستان و پناهندگان در کشورهای همسایه اختصاص داده اند. گوترش همچنین از دولتها خواست اطمینان حاصل کنند که اقتصاد افغانستان “به طور کامل خفه نشده است”.

گوتیرز ، که دومین دوره پنج ساله خود را به عنوان رئیس سازمان ملل متحد در 1 ژانویه 2022 آغاز می کند ، می گوید باید راه هایی برای سرمایه گذاری در اقتصاد افغانستان وجود داشته باشد تا این کشور سقوط نکند و احتمالاً مردم بتوانند به هم ریخته باشند. میلیون ها. شما مجبور نیستید فرار کنید.

وی گفت که سازمان ملل متحد با شرکای خود برای اطمینان از توزیع کمک ها به صورت بشردوستانه همکاری خواهد کرد. این مقام مسئول گفت: “بدون در نظر گرفتن جنسیت ، قومیت و سایر ملاحظات باید با همه یکسان برخورد شود.”

گوترش تاکید کرد که هنوز زود است بدانیم که آیا طالبان به حقوق بشر احترام می گذارند یا با مسئولیت حکومت می کنند یا خیر. وی وضعیت افغانستان را “غیرقابل پیش بینی” خواند و افزود: هیچ کس نمی داند چه اتفاقی می افتد ، اما مشارکت و تعامل مهم است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا