بین المللی

گفت‌وگوی نماینده آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه سعودی

به گزارش گروه بین الملل فارس ، حساب توییتری وزارت خارجه عربستان سعودی تصاویری از دیدار شاهزاده فیصل بن فرحان ، وزیر خارجه آمریکا و رابرت مالی ، نماینده ویژه آمریکا در ایران در حاشیه سازمان ملل منتشر کرد. مجمع در نیویورک وی به صحبت های این دو اشاره نکرد.

به گزارش نشنال ، پیش از این ، آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در نیویورک جلسه ای 90 دقیقه ای با همتایان خود در خلیج فارس برگزار کرد و ایران و برنامه هسته ای آن در مرکز رایزنی های آنها قرار گرفت.

به گزارش روزنامه نشنال ، بلینکن پس از دیدار با خبرنگاران گفت که پنجره مذاکرات به زودی بسته می شود و افزود: “هر روز که ایران به اقدامات خود ادامه می دهد که مطابق توافق نیست … به نقطه ای می رسیم که بازگشت منافع این قرارداد را باطل نمی کند.

بر اساس این گزارش ، این نشست که در حاشیه هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد ، اولین باری بود که نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس با بلینکن ، که در ماه فوریه به عنوان وزیر خارجه آمریکا کار کرد ، ملاقات کردند.

در این دیدار وزرای خارجه عربستان سعودی ، بحرین ، کویت ، قطر و مشاور وزیر امارات متحده عربی یوسف العتیبه حضور داشتند.

یک منبع گفت که شاهزاده فیصل بن فرحان ، وزیر خارجه عربستان از بلینکن پرسید: “اگر تلاش ها برای بازگرداندن دو کشور به شورای امنیت سازمان ملل شکست بخورد و اگر رفتار منطقه ای ایران بدتر شود ، چه اتفاقی می افتد؟” این منبع گفت بلینکن به وزرای خارجه این کشورها اطمینان داد که ایالات متحده به امنیت خلیج فارس متعهد است ، اما پاسخ روشنی نداد.

شورای همکاری خلیج فارس اخیراً در صد و چهارمین نشست وزرای خارجه خود بیانیه پایانی را منتشر کرد و ایران را متهم به مذاکره برای احیای شورای امنیت سازمان ملل کرد. “و شبه نظامیان فرقه ای باید به برنامه موشکی ایران ، تأسیسات بین المللی دریایی و تأسیسات نفتی ایران اجازه دهند و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باید در همه این مذاکرات و دیگر نشست های بین المللی و منطقه ای حضور داشته باشند ، زیرا این مورد برای امنیت و ثبات منطقه است.”

شورای امنیت ، علاوه بر بازرسی های جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران ، خواستار نظارت بر پایبندی ایران به “اقدامات مورد نیاز شورای آژانس بین المللی انرژی اتمی” شد.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا