اجتماعی

تعیین مسیر سبز بدون آلودگی با سامانه‌های محققان کشور/رشد بی‌نظیر اقتصاد پایین‌دست فضایی

مشاور رئیس آژانس فضایی ، پوشش گسترده ، در دسترس بودن در هر مکان و هر زمان و دسترسی سریع و به موقع از مزایای فناوری فضایی است و گفت: بر این اساس ، شرکت های نوپا در این حوزه دارای سیستم هایی در زمینه هایی مانند نظارت بر آلودگی هوا ، طوفان ها “آنها تعیین گرد و غبار و مسیرهای سبز را از طریق داده های ماهواره ای ارائه کردند.

به گزارش مجله زنده خبری مهندس مهدی ابوالقاسمی امروز در وبینار استفاده از داده های ماهواره ای در توسعه تجارت فضایی ، با اشاره به برخی باورها در زمینه فناوری فضایی لوکس گفت: با این حال ، امروزه با توسعه فناوری در زمینه های مختلف ، تقریبا فضا ندارد.

وی مثال موقعیت یابی ماهواره را ذکر می کند که در اکثر سیستم ها نصب شده است و اگر خدمات موقعیت یابی نداشته باشیم ، از مزایای این فناوری محروم می شویم.

ابوالگاسمی پوشش گسترده ، در دسترس بودن در هر مکان و هر زمان ، دسترسی سریع و به موقع ، آسیب پذیری در برابر بلایای طبیعی و هزینه کم را از مزایای فناوری فضایی ذکر کرد و یادآور شد: هنگامی که خطرات طبیعی یا انسان شناسی ایجاد می شود ، بیشتر زیرساخت های زیرزمینی تحت تأثیر قرار می گیرند ، اما فناوری فضایی می تواند ارائه خدمات به مصرف کنندگان در هر زمان.

مشاور آژانس فضایی با اشاره به ماهواره های مختلف گفت: “ماهواره های بزرگ که شامل ماهواره های مخابراتی و تلویزیونی هستند ، دسته دیگری از” ماهواره های متوسط ​​”هستند که بین 500 تا 1000 کیلوگرم وزن دارند و طیف وسیعی از ماهواره های تصویربرداری را شامل می شوند.

وی “مینی ماهواره” با وزن حدود 100 کیلوگرم را دسته دیگری از ماهواره ها می داند و خاطرنشان می کند: دسته دیگر ماهواره ها “ماهواره های کوچک” هستند که وزن آنها بین 10 تا 100 کیلوگرم و با توجه به تغییرات ایجاد شده توسط صنعت فضایی در ساخت ماهواره ها است. به میکرو حرکت کرد ؛ زیرا این ماهواره ها وزن کم و هزینه پایینی دارند.

وی دسته پنجم ماهواره ها را “نانوماهواره” توصیف کرد که وزن آنها بین یک تا 10 کیلوگرم است. با گذشت زمان و با پیشرفت فناوری ، اکثر ماهواره های کوچک ساخته شده در 10 کیلوگرم هستند ، مانند “مجموعه مکعب” یا ” ماهواره های مکعبی “.” ماهواره ها.

به گفته این فعال فضایی ، ماهواره های مکعبی دارای ابعاد 10 در 10 در 10 سانتیمتر هستند که وزن یک واحد آن یک کیلوگرم است و در صورت لزوم می توان این ماهواره ها را در صورت نیاز برای تشکیل واحدهای ماهواره ای مونتاژ کرد.

ابوالقاسمی با اشاره به توسعه برنامه های کاربردی این ماهواره ها گفت: یکی از مشکلات حوزه ماهواره هزینه پرتاب است و این هزینه ها بسته به وزن افزایش می یابد اما با کاهش ماهواره ها هزینه پرتاب به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. “

وی به کاربردهای سیستم ماهواره ای اشاره کرد و گفت: سیستم ماهواره ای مجموعه ای از ماهواره ها هستند که برای ارائه خدمات در یک یا چند مدار حرکت می کنند. نمونه ای از این خدمات GPS این است که چندین ماهواره در مدار هستند و هر جا که گیرنده GPS روشن باشد ، این ماهواره ها خدمات ارائه می دهند ، زیرا همیشه حداقل 3 ماهواره در این سیستم وجود دارد. کاربران داده ارسال می کنند.

ابوالقاسمی کنترل سیستم ماهواره ای را دشوار دانست و گفت: از سیستم های شناخته شده می توان به سیستم ماهواره ای Starlink اسپیس ایکس اشاره کرد که در برنامه پرتاب حدود 12000 ماهواره دارد و بیش از 2000 ماهواره را به فضا پرتاب کرده است. “

وی افزود که وقتی ماهواره های کوچک در سیستم ها قرار می گیرند ، مزایایی مانند کاهش هزینه خدمات ، کاهش هزینه های ساخت و طراحی را به همراه دارند. ماهواره ها 3 تا 5 سال سن دارند و همیشه نیاز به ماهواره های یدکی وجود دارد که هر بار یکی از آنها از مدار خارج می شود و ماهواره ها کوچکتر می شوند ، کار راحت تری انجام می شود.

وی به سرویس ماهواره ای اشاره کرد و گفت: “برخی از این خدمات” مخابراتی “و نوع دیگر” تصویربرداری “تصاویر ماهواره ای است که دوربینی روی آن نصب شده است. همچنین برای نظارت بر زمین استفاده می شود.

مشاور رئیس آژانس فضایی از موقعیت یابی به عنوان یکی دیگر از خدمات فضایی یاد کرد و خاطرنشان کرد: وظیفه آنها ارسال سیگنال به زمین است و از طریق پردازش آن برای موقعیت یابی استفاده می شود و سایر خدمات ماهواره های علمی و تحقیقاتی هستند که بر اساس اهداف مختلف انجام می شود. که دانشمندان به آن نیاز دارند طراحی شده است و سنسورها و حسگرهای مختلفی روی آن نصب شده است. به عنوان مثال می توان به ماهواره های مجهز به سنسور برای نظارت بر تابش خورشید اشاره کرد.

رشد اقتصاد فضا

وی به ضرورت توسعه اقتصاد فضا اشاره کرد و گفت: اقتصاد فضا در جهان در سال 2017 بالغ بر 300 میلیارد دلار بوده است و این اقتصاد 15 درصد رشد را تجربه می کند. از این 300 میلیارد دلار ، بخشی به طراحی و ساخت ماهواره اختصاص می یابد ، اما قسمت عمده 290 میلیارد دلار به فضای پایین دست می رسد که شامل خدمات مختلف می شود.

ابوالگاسمی پهنای باند ، پوشش تلویزیونی و سنجش از دور و رصد زمین را از جمله خدمات فضایی دانست که در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است و گفت: در سال 2020 ، اقتصاد فضایی 300 میلیارد دلاری به یک اقتصاد 385 دلاری تبدیل شده است.

وی در مورد کاربردهای فناوری فضایی صحبت کرد و افزود: هواشناسی ، مدیریت شهری ، نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز ، کشاورزی ، نظارت بر محیط زیست و منابع طبیعی ، نفت و گاز ، بانکداری ، حمل و نقل و بیمه از جمله کاربردهای فناوری فضایی است.

فناوری های توسعه یافته توسط استارت آپ ها

مشاور رئیس آژانس فضایی ایران به برخی از فعالیت های استارت آپ های فعال در زمینه فضا اشاره کرد و یادآور شد: یکی از استارت آپ های این حوزه در زمینه مدیریت شهری هوشمند و فضاهای سبز فراهم کرده است سیستمی که می تواند اکسیژن تولید شده از طریق فضای سبز را اندازه گیری کند ، از افزایش فیلترهای گرد و غبار و نویز در فضاهای شهری جلوگیری می کند.

وی از پایش کیفیت هوا به عنوان یکی دیگر از خدمات ارائه شده توسط استارت آپ ها در این زمینه نام برد و ادامه داد: این پرتاب با نصب سنسورها و داده های ماهواره ای خدمات نظارت بر کیفیت هوا را ارائه می دهد.

ابوالقاسمی تعیین مسیر سبز را یکی دیگر از خدمات این شرکت های پرتاب کننده فضا عنوان کرد و گفت: با کمک سنسورهای نصب شده در خودرو ، مسیر با کمترین آلودگی هوا به کاربر ارائه می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا