عمومی

پاندمی اخبار جعلی برای واکسن در فضای مجازی

متأسفانه تشکیل گروه های خانوادگی، تجاری و دوستی مد شده است و می بینیم که یک نفر عضو ده ها یا حتی صدها کانال است که به جای ماموریت اصلی خود به طور مرتب اخبار تکراری پخش می کنند و می توانند بیش از 50 بار جعلی باشند. بدون اطلاع از منبع اصلی

به گزارش مجله زنده خبری، این روزنامه “ایران” او می نویسد: «شما جزو کدام دسته هستید؟ 50 میلیون نفر واکسینه شده اند؟ یا شما جزو گروه 20 میلیونی هستید که به دلایلی هنوز تمایلی به واکسن زدن ندارند یا خیر؟! اگر جزو دسته دوم هستید، اخباری که می گویند «این واکسن را نزنید» چقدر متناقض است! یا “منتظر یک برند معتبر جهانی باشید!” آیا بر تصمیم شما تأثیر گذاشته است؟ همچنین ممکن است اخبار و اطلاعاتی دریافت کرده باشید که نشان می دهد “این واکسن ها هیچ تاثیری در پیشگیری از بیماری عروق ویروس کرونا قلب ندارند” و “اگر بعد از دو سال ضربه بزنید ممکن است بمیرید” و “ممکن است به محض ضربه تشنج یا لخته شدن خون داشته باشید. ” باش.

واکنش شما به این خبر چیست؟ البته برخی در دسته شکاکان قرار می گیرند. همان افرادی که اخبار یا اطلاعات مربوط به کرونا را بدون کوچکترین دانش یا تجربه دریافت می کنند ، به سرعت گزینه “ارسال دیگران” را انتخاب می کنند و معتقدند که آنها در افزایش آگاهی عمومی سهمی دارند. برخی البته در مقابل آنها مقاومت می کنند و تا زمانی که از منبع رسمی شنیده نشود، نزدیک ترین گزینه برای آنها «حذف» است. اما برخی تحت تأثیر این اطلاعات تصمیم می گیرند. کارشناسان اجتماعی تأکید می کنند که 80 درصد منابع اطلاعاتی مردم از فضای مجازی است ، اما اینکه چه تعداد از آنها تحت تأثیر این فضا قرار گرفته اند و به عنوان مثال در مورد واکسن شک و تردید جدی دارند ، نمی توان در نمودار قرار داد.

با این حال همچنان نگرانی های جدی در مورد انتشار اطلاعات نادرست و اطلاعات شخصی وجود دارد که گاها برای جذب فالوورهای بیشتر در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام انجام می شود. شبهات جدی که به دنبال این خبر می آید، البته راه حل قطعی دارد. فقط کمی صبر داشته باشید. در سایت سامانه پزشکی به دنبال نام پزشک بگردید و بلافاصله مطالب بدون منبع را حذف کنید. در عوض برای شنیدن اخبار مفید و علمی آماده شوید و از فضای مجازی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات درست استقبال کنید!

واکسن یک سرگرمی نیست

شهلا کاظمی پور، جامعه شناس درباره انتشار مطالب تخصصی و علمی در فضای مجازی گفت: این مشکلی است که در توسعه شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام با آن مواجه هستیم. با این حال، برخی از مسائل حساس اجتماعی در این زمینه بیشتر به چشم می خورد.

سلبریتی ها و افراد تاثیرگذار در این فضا تاثیر ویژه ای دارند. من بارها تاکید کرده ام که هر اتفاقی که در خارج از ایران می افتد، چون از تغییرات جامعه نشات می گیرد، در همین روند اتفاق می افتد. اما از آنجا که این فناوری وارد شده است ، بدون فرهنگ مناسب پیامدهای منفی زیادی به جا می گذارد. به عنوان مثال ، یکی از شایع ترین رویدادها در دوران اخیر این است که کودکان به وسیله ای برای امرار معاش و جذب پیروان خانواده تبدیل شده اند. اینها مشکلات جامعه ماست که در بحث واکسن بیشتر خود را نشان داده است و متاسفانه یک موضوع کاملا پزشکی رنگ سیاسی پیدا کرده و باعث شده مردم نسبت به برندهای خاص واکسن نگاه منفی داشته باشند. «در حالی که قبل از شورش ها، همه ترس ها بر کمبود واکسن متمرکز بود.

او گفت: «بحث واکسن یک سرگرمی یا یک موضوع غیر ضروری نیست. این یک مشکل حیاتی است و نادیده گرفتن آن خطرناک است. برخلاف تصور عموم ، فقط وزارت بهداشت مسئول نیست و نهادهای فرهنگی و اجتماعی ، به ویژه تبلیغات ، باید در آن دخیل باشند. در این زمینه حتی باید از نهادهای بین المللی که در این زمینه تجربه دارند و اعتماد دارند و یا از متخصصان ایرانی خارج از کشور کمک گرفت.

موضوع سلامت جامعه در شبکه های اجتماعی بسیار مهم است. زیرا این موضوع فردی نیست و عواقب آن گسترده است. بر این اساس با افراد یا صفحاتی که در این زمینه اطلاعات نادرست منتشر می کنند و یا برای جذب فالوور اقدام می کنند باید برخورد جدی و قانونی شود. این فضا نباید به شانس واگذار شود. زیرا عواقب آن غیر قابل جبران است و باید ملکی در این موضوع وجود داشته باشد. وقتی با عده ای که نمی خواهند واکسن بزنند صحبت می کنم می بینم از طریق این کانال ها و شبکه های اجتماعی فریب خورده اند و جالب است که بدون فکر همدیگر را تحت تاثیر قرار می دهند و می فرستند. همانطور که یک ویروس می تواند در فضای فیزیکی پخش شود و دیگران را آلوده کند. به همین ترتیب در دنیای مجازی نیز یک فرد نادان و غافل می تواند بر دیگران تأثیر منفی بگذارد.

این موضوع مربوط به حقوق شهروندی است و در سایر کشورها هیچ کس حق ندارد بدون اطلاعات یا شواهد مستند صحبت کند یا دیگران را متقاعد به انجام کاری کند! البته در اکثر کشورهای پیشرفته آگاهی فردی و اجتماعی بالاست و هیچکس به راحتی تحت تاثیر این فضا قرار نمی گیرد. «برخی افراد ممکن است کورکورانه در اینجا تقلید کنند، اما اینطور نیست.

کاظمی پور معتقد است اگر بخواهیم آماری صحبت کنیم باید بگوییم که مردم تقریباً 80 درصد اخبار را از طریق همین شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دنبال می کنند که بسیار نگران کننده است چرا که اخبار باید از طریق منابع موثق و منابع خبری رسمی رصد شود. . مایه تاسف بیشتر این است که همین افراد اخبار را حتی بدون خواندن آنها و یا اطمینان از صحت یا عدم صحت آنها برای دیگران ارسال می کنند و ما ضرب المثلی داریم که می گوید کلاغی از چهل کلاغ ریشه های فرهنگ ایرانی را قطع می کند.

متأسفانه تشکیل گروه‌های خانوادگی، تجاری و دوستی مد شده است و می‌بینیم که یک نفر در ده‌ها یا حتی صدها کانال عضو است که به‌جای مأموریت اصلی خود به طور مرتب اخبار تکراری پخش می‌کنند و می‌توانند بیش از 50 بار اخبار جعلی باشند. گروه ها؛ بدون اطلاع از منبع اصلی این امر منجر به تضعیف پایه های فرهنگی جامعه و افزایش سطحی نگری می شود. یکی از درگیری های امروز ما این است که مردم دیگر عمیق نیستند. در حالی که در گذشته اهل مطالعه بودند. اما اکنون در روابط دوستانه و تجاری به راحتی اشتباه می کنند، زیرا تفکر از جامعه ما رخت بربسته است.

برخی از محتوای واکسن هیچ مجوز رسمی ندارد

اما آیا مردم می توانند از هویت واقعی دکتری که در فضای مجازی تبلیغ می کند مطمئن باشند؟ پاسخ دکتر کرمانپور به این سوال مثبت است. به همین دلیل به کاربران فضای مجازی توصیه می کند برای تایید و حتی اطلاع از مدرک پزشکی این فرد به سایت نظام پزشکی مراجعه کنند و قبل از انتشار مطلبی گسترده به دنبال هویت این پزشک باشند: «تمام مشخصات یک پزشک همراه با عکس ایشان موجود است و در تمامی گروه های پزشکی قابل آزمایش می باشد. این چراغ راهی است برای اینکه مردم هیچ اطلاعاتی را قبول نکنند. فرض کنید حتی این شخص پزشک است و چیزی می گوید که با مفاد کلی که در سیستم تبلیغ می شود مغایرت دارد ، هنوز امکان شکایت وجود دارد یا می تواند اطلاع دهد که اطلاعات غیرعلمی نادرست در فضای مجازی پخش شده است. پزشکان یا غیر پزشکان همکار در صورت تمایل به تبلیغ در فضای مجازی می توانند مجوز قانونی دریافت کنند. در واقع امکان قانونی شدن و نظارت بر فعالیت یک فرد وجود دارد.»

از آنجایی که ساختارهای اینترنتی برای خیلی ها کمتر قابل مدیریت و دسترسی است و هیچکس نمی تواند با افرادی که خارج از کشور هستند و از طرف یک پزشک معتبر اطلاعات منتشر می کنند برخورد کند، حتی برخی از طرف یک پزشک معتبر تماس می گیرند. مطالب زیادی در اینترنت که دست به دست هم می دهند اما هیچ مرجع رسمی وجود ندارد در زمان تاج و تخت عده ای از طرف پزشکان معتبر اطلاعات نادرست منتشر کردند و اگر از طرف من بود با این موضوع صحبت می کردم. شخص.” برای روشن شدن موضوع یا مثال معروف کسی که ادعا می کند هرکس واکسن کراون را دریافت می کند بعد از دو سال فوت می کند، جالب اینجاست که این نوع مواد حتی توسط وزارت بهداشت ایتالیا، آلمان و اسپانیا نیز ذکر شده است. بهترین ها راه حل این است که مردم به دنبال اطلاعات از منابع موثق باشند و منابع ناشناس را نپذیرند، زیرا برخی از این اخبار حتی منبعی ندارند. «البته بهترین کار این است که افزایش آگاهی عمومی

دکتر کرمانپور به شخصی سازی اطلاعات علمی در فضای مجازی به عنوان یکی دیگر از مشکلات اشاره می کند و می گوید: «در علم، نظر شخصی جایگاه و جایگاهی ندارد. هیچ پزشکی ، حتی یک دانشمند ، نظر شخصی خود را بیان نمی کند. وقتی مردم می بینند که دکتر شروع به اظهار نظر شخصی در مورد تاج می کند، باید به سرعت نظر او را از حافظه خود پاک کنند.

یکی از کلمات کلیدی برای حضور در فضای مجازی ، دانستن منبع محتوا و نشان دادن چه تحقیقات و مستنداتی بر اساس آن منتشر شده است. البته من معتقدم که ما باید شدیداً با انتشار مطالب غیرعلمی مخالف باشیم و پاسخی که باید داده شود باید در رسانه ها منتشر شود تا مشخص شود که مطالب سمی است. گاهی حتی حکم قاضی محرمانه است و مردم متوجه کذب بودن چنین خبری نمی شوند. در حالی که تکنسین ها باید این افراد را به چالش بکشند و جنجال های حرفه ای آنها باید در رسانه ها گزارش شود.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا