اجتماعی

راهکارهای افزایش جمعیت در بوته نقد و بررسی

آمار در حوزه جمعیت نشان می دهد که در پایان سال 1398 میزان رشد جمعیت کشورمان برای اولین بار به زیر یک درصد می رسد. در همین راستا ، برخی از کارشناسان حوزه جمعیت و خانواده گرچه نگران کاهش زاد و ولد در سالهای اخیر هستند ، اما راهکارهایی را برای افزایش میزان باروری در کشور پیشنهاد می کنند.

به گزارش مجله زنده خبری ، محمد جواد محمودی ، رئیس کمیته تحقیق و نظارت بر سیاستگذاری جمعیتی ، دبیرخانه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، با تأکید بر لزوم دولتها برای حمایت از جوانان در ازدواج و مسکن اظهار داشت: دولت ها باید برای حمایت از جوانان جدی و برنامه ریزی شوند. متاهل هستن.

وی با اشاره به پروژه “توسعه همه جانبه جمعیت و خانواده” اظهار داشت: در این پروژه از جوانان حمایت می شود تا ازدواج کنند و فرزندان خود داشته باشند.

رئیس کمیته تحقیق و نظارت بر سیاستهای جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای همه اعضای جامعه مشکلاتی وجود دارد گفت: “افراد کم درآمد نباید فکر کنند که ازدواج امکان پذیر نیست زیرا هنوز هم تعداد زیادی وجود دارد جوانان ” آنها درآمد کم دارند و با رضایت ازدواج می کنند.

وی با تأکید بر کمک جوانان برای ازدواج ، گفت: تهیه وجوه کم بهره و وام برای جوانانی که می خواهند ازدواج کنند یکی از راه حل ها است. به نظر می رسد ما از اهدافی که در ذهن داشتیم فاصله داریم.

محمود درباره کمکهای دیگری که دولتها می توانند برای افزایش نرخ باروری ارائه دهند توضیح داد: “اعطای مرخصی زایمان یکی از موضوعات حقوقی است که باید توسط سازمانهای دولتی برطرف شود و از این نظر ، آژانس ها حق زن ندارند. در مرخصی بعد از دوره مرخصی. تحویل به نیروی کار متوسط ​​بازگشت. پدر نیز باید مرخصی دریافت کند.

وی همچنین با اشاره به پروژه “توسعه همه جانبه جمعیت و خانواده” اظهار داشت: متأسفانه این پروژه 6 سال در مجلس در نظر گرفته شده است و از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته می شود كه این پروژه را توسط دولت ارسال كنند. معتبر باشید دلیل مطالعه این طرح شش سال طول کشید این است که سلسله گزارشات مغرضانه به مسئولان داده می شود و نشان می دهد که مشکلی با افزایش سن در کشور نداریم بلکه از طرف مسئولان – گزارش های بین المللی سازمانهای مخالف ایران. این گزارشات در قلب کار قرار دارد.

نگرانی از پیر شدن زودرس در ایران

در ضمن ، بیانیه ها خلیل علی محمدزاده همچنین استاد دانشگاه است این نشان می دهد که کاهش رشد جمعیت در سال 2009 به زیر یک درصد و کاهش نرخ باروری کلی به 1.84 کودک رسید که ایران را در آستانه پیری زودرس قرار داد. با این حال وی همچنین راهکارهای کاهش پیری را پیشنهاد کرد و گفت: برای کاهش سرعت پیری ، جمعیت زیر 15 سال و میزان زاد و ولد باید افزایش یابد. متأسفانه در چهار یا پنج سال گذشته من پایین تر از آنچه انتظار داشتیم حرکت کرده ام.

وی گفت: “روند افزایش نرخ زاد و ولد در پنج سال گذشته نه تنها بهبود نیافته بلکه بدتر شده است.” “دلیل این است که سیاست های مشترک برای مردم ، که بسیار دقیق ، متخصص و صحیح است ، به تنهایی قابل اجرا نیستند.” سیاست های مشترک باید در هسته خود تبدیل به استراتژی شوند و برنامه استراتژیک در مدیریت میانه باید به سیاست و تاکتیک تبدیل شود. سپس اهداف سالانه را برای آنها تعیین کرده و آن برنامه های سالانه را انجام دهید.

محمدزاده در عین حال با انتقاد از مجلس نهم و دهم به دلیل عدم اجرای برنامه “كل جمعیت و دستیابی به خانواده” با دولت 11 و 12 ، افزود: “این طرح بین كمیته ها و هیئت رئیسه مجلس رد و بدل شد و سرانجام مجلس به پایان رسید.” و این طرح باقی ماند.

علی محمدزاده عمده مشکلات موجود در این زمینه را رویکردها و دیدگاه های برخی از مدیران برتر و میانه ما دانست و افزود: می توان گفت که این مدیران نگرانی های مقام معظم رهبری و دغدغه های کارشناسان جمعیتی را درک نکرده اند. بنابراین ، اگر این بحث را در رسانه ها دنبال کنید ، خواهید دید که بیشتر جهادی ها و اساتید دوست داشتنی دانشگاه وارد این بحث و گفتگو می شوند ، اما تمایلی به بیان چند کلمه در حمایت از سیاست های کلی جمعیت ندارند.

وی گفت: “اگر رویکرد صحیح باشد و این نگرانی ایجاد شود ، مدیران و تصمیم گیرندگان در مورد راه حل فکر می کنند.” در صورت فروپاشی جمعیت ، دیگر کاری نمی توان انجام داد و کشورهایی که تحت تأثیر این مسئله قرار دارند آینه ای از نمونه ما است.

در 6 سال گذشته تعداد ولادت ها در کشور به شدت کاهش یافته است

دکتر صالح گاسمی ، دبیر مرکز مطالعات جمعیتی استراتژیک ، با بیان اینکه سیاست مشترک جمعیتی که ما داریم ، یک سیاست بسیار جامع است: “ما ممکن است یکی از معدود کشورهایی باشیم که چنین سیاست جامع ای را در پیش گرفته است.” سیاست های کلی جمعیت 6 سال پیش اعلام شد و متأسفانه 6 سال است که از بین رفته اند و اصلاً استفاده نمی شوند.

وی گفت: “بسیاری از کشورهای جهان برای حل چالش های جمعیتی و کاهش باروری دو استراتژی اتخاذ کرده اند.” در حقیقت ، تولد باید به یک ارزش اجتماعی ، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود. ما در عوض این دو استراتژی و تجربه جهانی را در کشور خود داریم و می توانیم این استراتژی ها را تدوین کرده و آنها را در دستور کار قرار دهیم.

دبیر مرکز مطالعات استراتژیک با انتقاد از کاهش زاد و ولد در کشور گفت: “طی 6 سال گذشته ، نادیده گرفتن این سیاستها نه تنها عملکرد ما را بهبود نیافته بلکه باعث کاهش تعداد زاد و ولد در کشور با شیب تند شده است.” او می سازد.

این محقق از همه بخشهای مسئولین خواستار اجرای سیاست مشترک جمعیت شدند و گفت: “در پایان سال 2009 ، نرخ رشد جمعیت کشور ما برای اولین بار به زیر یک درصد رسیده و این یک هشدار است.” همه محققان ، عموم و نخبگان باید این خواسته را از سه نیرو و شورای تشخیصی که به سیاست های کلی جمعیت می پردازد ، مطالبه کنند.

قاسمی نگرش مردم را در میزان زاد و ولد موثر دانست و افزود: مطمئناً شرایط اقتصادی بر الگوی زایمان تأثیر می گذارد ، اما سهم تأثیر آن به همان اندازه که عموم مردم فکر می کنند نیست.

سونامی جهان رو به زوال است

در مصاحبه با مجله زنده خبری ، جامعه شناس Tavacoli راد فردگرایی را جوهر مدرنیته خواند و این باعث کاهش خانواده و فرار از جمع گرایی شد و منجر به تغییر سبک زندگی شد. “تغییر سبک زندگی مؤلفه های زیادی دارد و یکی از مهمترین آنها کاهش احتقان است.

به گفته وی ، بحران جمعیت بحران جهانی است که مختص ایران نیست و گفت: امروز همه کشورهای جهان در سونامی کاهش جمعیت درگیر هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای صنعتی در سراسر جهان مانند آلمان ، روسیه و اتریش نیز با کاهش جمعیت مواجه هستند ، گفت: کاهش جمعیت مشکلات زیادی را برای جامعه ایجاد می کند ، زیرا آنها مدرنیته را به خوبی درک نمی کنند.

توکلی راد ایجاد انگیزه برای جمعیت را یکی از راههای افزایش جمعیت در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در جهان می داند و گفت: دولت باید برای جوانان فرصت های ازدواج ، مسکن و حرفه ای فراهم کند تا ما با بحران جمعیت روبرو نشویم. در سالهای بعد با کنترل سیاست های جمعیتی طی 10 سال آینده ، می توانیم به یک جمعیت پویا دست یابیم.

هنگام تشویق والدین باید “مادر” را در خاطر داشته باشید

طیبه سیاوشی همچنین معتقد است در طبقات پایین جامعه مشوق های لازم برای فرزندان باید مشوق های مالی باشد و مادران باید در این مشوق ها مدنظر قرار گیرند اما در کل برنامه و برنامه دستیابی به جمعیت و خانواده که مصوب مجلس شورای اسلامی است بیشتر است. مشوق ها برای پدران است. او فرزندی نخواهد داشت و باید تلاش شود تا مادران برای زایمان تشویق شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا