عمومی

پیام نامه ابومازن به بشار چه بود؟

این نامه توسط فیصل میکداد معاون وزیر امور خارجه سوریه در سفر به دمشق توسط ضیاء ابومر معاون نخست وزیر فلسطین تحویل داده شده است. بشار اسد نیز بلافاصله به این نامه پاسخ داد كه نشان می دهد كه سوریه علیرغم آزار و اذیتهایی كه از طرف سازمان خود متحمل شده است ، همچنان بازوهای خود را برای رهبران فلسطین باز می كند. اگرچه محتوای نامه فاش نشده است ، اما در این شرایط گمانه زنی هایی درباره دلایل ارسال این نامه وجود دارد.

اولین و واقعی ترین حدس و گمان این است که BCP ، که از سال 1993 پس از امضای توافق نامه اسلو ، با رژیم صهیونیستی سازش کرده است ، سرانجام در روند آشتی به بن بست کامل رسیده است. نزدیک به 27 سال مذاکرات نفس گیر بین فلسطین و رژیم اسرائیل چیزی جز اتلاف وقت برای مردم فلسطین نبود و حتی چهره های معتدل در تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به نتیجه نهایی مذاکرات بدبینی کرده اند. توافقنامه قرن ، که توسط رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ تهیه و توسط ایالات متحده به عنوان به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی تصویب شد ، موجی از ناتوانی در جریان جریانات سیاسی فلسطین ایجاد كرده است.

علاوه بر این ، برنامه اخیر نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری و اردن دره به مناطق اشغالی از سال 1967 ، آخرین مهره در تابوت مذاکرات آشتی اسرائیل و اسرائیل است.

تجربه 27 سال مذاکره که نشانگر مرگ مشکوک و ناگهانی مرحوم یاسر عرفات ، رهبر پیشین حزب کمونیست بلغارستان بود ، نشان داد که ایالات متحده ، غرب و رژیم صهیونیستی هرگز توافق های خود را انجام ندادند و فقط بر اساس سود و ضرر مذاکره کردند. آنها اهداف خود را برای مذاکره کننده تعیین می کنند.

تا زمان مرگ مشکوک وی در سال 2004 ، مرحوم یاسر عرفات بارها و بارها از رفتار تحقیرآمیز طرف فلسطین توسط ایالات متحده و غرب انتقاد کرد و سرانجام جان خود را در مواضع اصولگرا از دست داد.

جانشین عرفات ، محمود عباس ، که معتقد بود سازش منجر به تشکیل یک کشور مستقل فلسطین در پایتخت ، اورشلیم خواهد شد ، سازش سریع تری را دنبال کرد ، اما فهمید که وی با الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی به دنبال سراب است. اگرچه بنیامین نتانیاهو به طور موقت از برنامه 1967 برای الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی تحت فشار عمومی انصراف داد ، اما در نهایت امیدوار بود که جامعه جهانی بتواند طرح خود را عملی کند.

بنابراین ، محمود عباس که در محاسبه اشتباه کرد و پل های پشت سر خود را از بین برد ، سعی کرد این پل ها را ترمیم کند. عجله BCP در حمایت از تروریست های سوری و پیگیری سیاست های عربستان سعودی ، ایالات متحده و امارات متحده عربی در ایجاد بحران علیه دولت سوریه باعث ایجاد اختلاف بین دمشق و رام الله شده است.

دومین گمانه زنی درباره محتوای نامه محمود عباس به رئیس جمهور سوریه بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه از دمشق خواسته است كه فصل جدیدی در روابط خود با این سازمان باز كند و راه را برای آشتی با تهران هموار كند. مشکل فلسطین طی هفت دهه گذشته این است که آنها معتقدند که کلید حل و فصل غرب آسیا تنها در دست ایالات متحده است و این کشور یک گرگ جادویی دارد و می تواند بحران ها را مدیریت کند. این توهم سیاسی مانع از آن شد که رهبران فلسطین در تحلیل منطقی این بحرانها در هنگام حمله رژیم سابق صدام حسین به کویت و بحران های اجتماعی در مصر ، لیبی ، تونس و سوریه از موضع سیاسی منطقی جلوگیری کنند. این اشتباه توسط رهبران خودگردان فلسطین و حتی حماس در بحران سوریه تکرار می شود ، که از فوریه 2011 آغاز شد و شکاف بین جنبش های فلسطین و سوریه را گسترده تر کرد. اکنون که رژیم های ارتجاعی عربی مانند عربستان سعودی ، امارات و بحرین برای برقراری رابطه آزاد با رژیم صهیونیستی ، یک مسابقه خطرناک را آغاز کرده اند ، این سازمان خودگردان نیاز به یک مبارزه جدی با برنامه های رژیم صهیونیستی دارد.

این عقبه قطعاً در دمشق شروع می شود و در بیروت ، سپس بغداد و سرانجام تهران خاتمه می یابد ، بنابراین محمود عباس به خوبی می داند ممکن است روزی فرا رسد که رژیم صهیونیستی رهبران سازمان خودگردان را از رام الله اخراج کند. اگرچه محمود عباس در 16 سال گذشته تلاش جنبش های جهادی فلسطینی را مسدود کرد ، اما پس از درگذشت غم انگیز یاسر عرفات در سال 2004 ، با ادامه روند آشتی ، سرانجام به این نتیجه رسید که رویکردها و احیای ساز و کارهای انقلابی و مبارز است. از طرف دیگر ، رهبران مقاومت ، از جمله ایران ، سوریه ، لبنان و عراق ، بر این باورند که نباید دروازه های خود را به رهبران فلسطین ببندند ، بلکه باید آنها را در جهت درست هدایت کنند.

310311

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا