عمومی

چهره پنهان عبدالناصر – مجله زنده خبری

عبدالناصر در 15 ژانویه 1918 به دنیا آمد و یکی از افسران آزاد بود که به همراه ژنرال محمد نجیب به همراه سایر افسران ، کودتایی علیه سلطنت ترتیب داد و قدرت را به دست گرفت.

از سال 1952 تا 1956 ، جنرال محمد نجیب رئیس جمهور بود و جمال عبدالناصر نخست وزیر بود ، اما عبدالناصر که نمی خواست زیر چتر جنرال نجیب باشد ، سعی در برکناری رئیس جمهور داشت.

برخلاف نجیب ، ناصر که از کاریزمای سیاسی بالاتر و قدرت بیان بیشتری برخوردار بود ، از طریق موضوعات پوپولیستی مانند ملی شدن کانال ، ملی شدن زمین های کشاورزی و سهم سود کارخانه ، سفرهای بیشماری را به استان های مختلف مصر انجام داد. تا منجی ملت مصر شود.

برای معرفی خود در جامعه مصر و در رسانه های عربی ، ناصر با کمک ژنرال های عبدالحکیم عامر ، حسن ابراهیم و جمال سالم ، مأمورین آزاد نزدیک به وی ، حادثه تروریستی المنشیا را برای ترور جعلی جمال عبدالناصر درک کرد.

در 26 اکتبر 1954 ، در حالی که جمال عبدالناصر در حال سخنرانی در میدان المنشیا در شهر بندر اسکندریه بود ، یکی از اعضای جنبش اخوان المسلمین ، محمود عبدالطیف ، با اسلحه به تریبون نزدیک شد و هفت تیر شلیک کرد.

اما عبدالناصر به جوانترین صدمه ای نرسیده است. اخوان المسلمین پس از کودتای افسران آزاد به عنوان یک سازمان تروریستی در نظر گرفته می شود و فعالیت های این جنبش اسلامی که در سال 1928 توسط حسن البنا تأسیس شد ، ممنوع شده است.

شماری از اعضای جنبش اسلامی که غیرقانونی عمل می کردند ، دستگیر شدند ، در یک دادگاه نظامی محاکمه و به اعدام محکوم شدند. ناصر از آن زمان محمد نجیب را از ریاست جمهوری خارج کرده و کانال سوئز را در سال 1956 ملی سازی کرد که با حمله مشترک انگلیس ، فرانسوی و صهیونیست به مصر پیوست.

ایالات متحده در حمله ناکام شرکت نکرد ، و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را محکوم کرد که این حمله را صادر کرد.

اگرچه جمال عبدالناصر خود را ناسیونالیست عرب می دانست و با سیاست آمریکا و رژیم اسرائیل مخالف بود ، اما انتشار خاطرات جنرال الصافی معاون رئیس جمهور وقت و یکی از عوامل آزاد اثبات دیگری داشت.

حسین الشافعی اعتراف کرد که قبل از کودتای افسران آزاد در سال 1952 ، عبدالناصر همه حرکات کارگزاران آزاد را برای سرنگونی سلطنت مصر به صورت کتبی به حسین الشافعی داده بود تا به سفیر آمریکا در قاهره ارسال شود.

به گفته حسین الشافعی ، ایالات متحده در کودتا علیه پادشاه فاروق مصر با عوامل آزاد همراه بود و ملی شدن کانال سوئز ظاهراً با دانش قبلی آمریکا برای کاهش نفوذ انگلیس و فرانسه در مصر انجام شده است.

انگلیس و فرانسه سهامدار عمده کانال سوئز بودند و علاقه خود را برای ملی شدن این کانال که دریای سرخ و دریای مدیترانه را به هم وصل می کند از دست دادند.

عبدل ناصر با استفاده از دانش رسانه ای و قدرت تحلیلی بالا ، خود را به عنوان قهرمان ملی مصر و رهبر قومی جهان عرب ، محمد حسنین الهکل ، روزنامه نگار و نویسنده فقید مصری تأسیس کرده است. علاوه بر اینکه سردبیر روزنامه تأثیرگذار الاهرام بود ، هایکال پست وزارت راهنمایی های اطلاعات ملی را در اختیار داشت ، و این او بود که چهره ای بی نظیر در جهان عرب توسط جمال عبدالناصر ایجاد کرد. ایجاد رادیو صدای عرب ، که وحدت اعراب را به رهبری جمال عبدالناصر اعلام می کند ، یکی از ابتکارات روزنامه نگار برجسته مصری حسنین هیکل بود. رویکردهای انقلابی ، ایجاد تعاونی های کارگری و کشاورزی ، کاهش اعیان فئودالی ، انتقال به خودکفایی کشاورزی ، احیای ارتش مصر با کمک فن آوری نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق ، تأسیس دانشگاه های مختلف و لغو آموزش دانشگاه. یکی از اقدامات مثبت رئیس جمهور فقید مصر.

یکی از سیاستهای منفی عبدالناصر ، که باعث کاهش چشمگیر موقعیت وی در حوزه مذهبی شد ، اعدام رهبران برجسته اخوان المسلمین از جمله سید کوتب بود که اختلاف عمیقی بین حکومت مصر و اسلامگرایان ایجاد کرد. جنگ در ژوئن سال 1967 و در پی آن شکست دردناک ارتش مصر و اشغال بخشهای مهم این کشور از جمله سینا ، الریش و شرم الشیخ توسط ارتش رژیم صهیونیستی ، موقعیت پان عربی ناصر را نیز لرزاند. یکی دیگر از اشتباهات و اقدامات غیرقابل فراموش شدن جمال عبدالناصر مشارکت ارتش وی در جنگ داخلی در یمن بین زیدها بود که به رهبری امام بدر بن احمد بن یحیی و نیروهای نظامی طرفدار ژنرال عبدالله سلام بود.

عبدالناصر دو واحد از نیروهای خود را به یمن می فرستد تا 1100 سال حکومت ائمه شیعه پایان یابد و سرانجام حکومت شیعیان که بخشی از مذهب شیعه هستند در سال 1962 به پایان رسید و حامیان نظامی یمنی عبدالناصر قدرت به دست گرفت.

همین اتفاق در عراق افتاد زیرا عبدالناصر جریانات ناسیونالیستی عرب را به رهبری عبدالسلام عارف را به انجام کودتا تشویق کرد زیرا عبدالکریم قاسم رئیس جمهور وقت شیعه بود.

این کودتای خونین در 9 فوریه سال 1963 با حمایت غیر مستقیم ارتش مصر و پخش رادیو العرب جنوبی علیه عبدالکریم قاسم انجام شد و قاسم پس از آن ، توسط عبدالسلام عارف ، رهبر طرح کودتا ، به طرز دردناکی کشته شد. 5 سال در عراق.

جمال عبدالناصر سرانجام در 28 سپتامبر 1970 ، در سن 52 سالگی ، پس از 18 سال حكومت مطلق بر مصر و تا حدی جهان عرب درگذشت .پس از 50 سال ، هنوز درباره مرگ مشكوك وی بسیار گفته می شود. ،

پیش از مرگ وی در سال 2016 ، جمال عبدالناصر ، وزیر اطلاعات ، یك دوست وفادار و همرزم ثابت جمال عبدالناصر ، در مصاحبه جنجالی با رسانه های عرب ادعا كرد كه انور سادات كه بعداً جایگزین جمال عبدالناصر شد ، در آنجا بود. جام عبدالناصر سام سیانید. و باعث مرگ رئیس جمهور محبوب مصر شد.

این اظهارات با اعتراض بین المللی روبرو شد زیرا خانواده انوار سادات علیه حسنی هایكال در دادگاه های مصر به دادگاه دعوی پرداختند ، اما این پرونده با وساطت حسنی مبارك ، رئیس جمهور برکنار مصر ، پرونده حذف شد.

310311

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا