عمومی

دانستنی‌هایی درباره هوس‌های غذایی – مجله زنده خبری

گرسنگی برای غذا بسیار رایج است. نادیده گرفتن آنها دشوار است و معمولاً با تمایل شدید یا فوری به خوردن نوع خاصی از غذا بروز می یابد. “اما غذا از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.”

به گزارش مجله زنده خبری ، عصر ایران به نقل از بهداشت ، وی گفت: “ولع خوردن به غذا می تواند توسط عوامل مختلفی از نظر جسمی و روحی ایجاد شود.” در بعضی موارد ، ممکن است نشانه ای از بیماری زمینه ای باشد و نباید از آنها چشم پوشی کرد.

دلایل احتمالی گرسنگی غذایی

گرسنگی غذایی می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود ، که معمولاً به دو دسته اصلی جسمی و روحی تقسیم می شوند.

علل جسمی

عدم تعادل لپتین و گرلین: عدم تعادل در سطح این هورمون ها که مسئول سیری و گرسنگی هستند ، می تواند باعث گرسنگی در برخی از افراد شود.

– بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند بر بویایی و جوانه های چشایی انسان تأثیر بگذارد و منجر به میل شدیدتری به غذا شود.

– سندرم پیش از قاعدگی: تغییر در هورمون های استروژن و پروژسترون که قبل از قاعدگی رخ می دهد می تواند اشتهای غذا را افزایش دهد ، به ویژه برای غذاهای پر کربوهیدرات.

کمبود خواب: خواب کم یا خیلی کم می تواند سطح هورمون های مسئول تنظیم گرسنگی ، سیری و چرخه خواب و بیداری را مختل کند و احتمال تجربه ولع خوردن به غذا خصوصاً در شب را افزایش دهد.

– رژیم غذایی بدون مواد مغذی: برخی از مواد مغذی مانند پروتئین و فیبر می توانند به شما در احساس سیری کمک کنند. رژیم غذایی کم این مواد مغذی می تواند باعث گرسنگی یا گرسنگی شود. حتی اگر کالری کافی داشته باشید.

– هیدراتاسیون ضعیف: مصرف ناکافی مایعات می تواند گرسنگی یا اشتها را در برخی افراد تشدید کند.

جمعیت باکتریایی روده بزرگ: برخی شواهد نشان می دهد که نوع باکتری موجود در روده بزرگ می تواند بر تعداد و نوع اشتهای غذایی فرد تأثیر بگذارد. با این حال ، برای تأیید این پیوند ، تحقیقات بیشتری لازم است.

– فعالیت بدنی: افزایش سطح فعالیت بدن ، حتی با پیاده روی ، می تواند به کاهش میل غذایی کمک کند. به همین ترتیب ، تحرک کم باعث می شود احساس گرسنگی بیشتری داشته باشید.

– غذاهای بسیار فرآوری شده برخی شواهد نشان می دهد که غذاهای بسیار فرآوری شده با چربی و قند اضافه می توانند علائمی مانند اعتیاد ایجاد کرده و احتمال هوس غذایی را افزایش دهند.

مصرف مکرر غذاهایی که میل می کنید: خوردن غذای کمتری که میل می کنید می تواند به کاهش گرسنگی آن ماده غذایی خاص کمک کند.

دلایل روانشناختی

فشار: استرس می تواند سطح کورتیزول را در بدن افزایش دهد. سطح بالای کورتیزول ممکن است با گرسنگی ، ولع مصرف مواد غذایی و احتمال بیشتر رفتارهای استرس زا یا پرخوری همراه باشد.

فرد شخصی: برخی شواهد نشان می دهد افرادی که از روی انگیزه فوری کارهایی را انجام می دهند احتمالاً گرسنه غذا می مانند.

زمینه تغذیه ای: مغز شما می تواند مصرف یک ماده غذایی خاص را به یک زمینه خاص مرتبط کند. به عنوان مثال ، ذرت بو داده و فیلم.

حالت روانی یک شخص.بعضی حالات می توانند محرک اشتهای غذا باشند. به عنوان مثال ، به نظر می رسد خلق و خوی منفی باعث افزایش میل به غذاهایی می شود که به سرعت و به راحتی آماده می شوند و معمولاً حاوی مواد مضر هستند.

آیا گرسنگی غذایی نشانه کمبود مواد مغذی است؟

یک باور عمومی وجود دارد که ولع خوردن به غذا نشانه کمبود برخی مواد مغذی در بدن است. در بیشتر موارد ، این نظریه در حال حاضر به چند دلیل از هیچ پشتیبانی علمی برخوردار نیست.

به عنوان مثال ، اشتیاق به غذاهای شور گاهی به دلیل کمبود سدیم ایجاد می شود. با این حال ، بیشتر افرادی که تشنه غذاهای شور هستند کمبود این ماده مغذی ندارند.

علاوه بر این ، طبق نظریه کمبود مواد مغذی ، انتظار می رود که بیشترین خواسته های غذایی را برای غذاهای غنی از مواد مغذی و کمتر فرآوری شده مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل یا حبوبات تشکیل دهد.

اما در حقیقت ، بیشتر احساسات غذایی از نظر غذایی دارای ارزش غذایی کمی هستند ، مانند غذاهای فرآوری شده با چربی ، قند یا نمک.

علاوه بر این ، تحقیقات نشان می دهد که زنان و مردان معمولاً هوس غذایی متفاوتی دارند. به عنوان مثال ، زنان بیشتر تمایل به طعم شیرین دارند ، در حالی که مردان بیشتر مستعد غذاهای طعم دار هستند.

اما شواهد کمی وجود دارد که زنان کمبود مواد مغذی را دارند که احتمالاً در غذاهای شیرین وجود دارد یا مردان کمبود مواد مغذی موجود در غذاهای معطر را دارند.

سرانجام ، تحقیقات نشان می دهد که هرچه غذای خاصی را کمتر بخورید ، هوس آن را کاهش می دهید.

عطش اقلام غیر غذایی چطور؟

گرچه بعید است گرسنگی غذایی نشانه کمبود مواد مغذی باشد ، اما تمایل به مواد غیر غذایی ممکن است باشد.

یک نمونه از این موارد اختلال Pica است که می تواند منجر به ولع مصرف مواد غیر غذایی مانند خاک ، مواد شوینده و یخ شود.

این اوج بیشتر در کودکان و زنان باردار دیده می شود و هنوز علت دقیق آن مشخص نیست.

با این حال ، مطالعات نشان می دهد که افراد دارای بیل اغلب کمبود آهن ، کلسیم یا روی دارند.

عطش مواد غیر غذایی اغلب با مصرف مکمل ها برای تأمین مواد مغذی لازم رفع می شود.

البته ، همه موارد Pica با مکمل ها از بین نمی روند. “بنابراین ، برای تعیین نقش دقیق کمبود مواد مغذی در این منطقه ، تحقیقات بیشتری لازم است.”

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا