اجتماعی

بد نبود ولی اثربخش…./ خطی که باید دور دورهمی ها کشید

مجله زنده خبری / قم ده روز پس از اعمال محدودیت های زیاد تاج ، افراد از اصناف مختلف در کوم نظرات مختلفی در مورد اثربخشی محدودیت ها دارند.

این روزهای سرد و مرطوب کوم در حالی سپری می شود که تعطیلات عمومی در این کشور سایه انداز کوم و بازرگانان ، بازاریان و مشاغل مختلف او است. ده روز از اجرای این طرح می گذرد و مردم ، مسئولان و مشاغل در انتظار پایان این دو هفته هستند و آماری امیدوارکننده در اخبار منتشر می شود و باعث کاهش مرگ و میر و بروز بیماری می شود.

گروه بندی یک تا چهار شغلی و پایین آمدن درب فروشگاه ها و تعطیلی مراکز خرید عمده شهر از اجرای یک طرح بزرگ حکایت داشت که اگر به خوبی اجرا شود ، می تواند سهم قابل توجهی از صید وحشیانه تاج را از بین ببرد.

از ابتدای اجرای این پروژه ، حدس و گمان های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه این پروژه آنطور که باید نباشد و موفقیت آمیز نباشد ، زیرا هدف این گروه ها این است که وقتی در شهر سفر می کنیم ، بیشتر فروشگاه ها باز است. به خصوص وقتی در محله های سنتی شهر ، که دیگر خبری از خرده فروشی های بزرگ نیست ، هنوز جمعیت مشهود است.

اولین منتقدان این طرح رسانه هایی بودند که از آمارهای فعلی انتقاد می کردند. بسیاری معتقدند که طبق آمار منتشر شده ، بیش از 50٪ از عفونت ها در مهمانی ها و اجتماعات خانوادگی رخ می دهد و بیش از 60٪ از عفونت ها مربوط به تهران است. این می تواند نشانه بسیار بزرگی باشد تا دریابید که برنامه های اعلام و تعطیلی تا چه حد موثر هستند.

در همین حال ، ما از اقشار مختلف مردم بازدید کردیم تا از آنها در مورد تجربه 10 روز مرخصی و محدودیت های تاج بپرسیم.

بیکر و مشتری هایش

شلوغ ، اما تحت نظارت

علی کرباسی یکی از نانوایان کوم است که در سال های اخیر نان سنگک را می پخت. وی در گفتگو با ما در مورد اجرای این طرح گفت: با توجه به اینکه نانوایی ها از مشاغل اصلی هستند ، این تعطیلی را خیلی احساس نمی کردیم اما با حضور مردم در نانوایی و تجار محلی صحبت از این طرح می شود. .

وی افزود: فکر می کنم این نانوایی ها محل انتشار کرونا نیز باشد. من و همکارانم در مناطق مختلف شهر سعی کردیم مشکل ماسک را در نانوایی خود جدی بگیریم. در واقع ، اگر کسی ماسک نداشته باشد ، ما به او نان نمی دهیم.

یکی از افراد نانوایی نیز با ما صحبت می کند. وی معتقد بود درست است که فروشگاه به دنبال این کار است ، اما این در حدی است که همه از آن تبعیت می کنند. یعنی همه نانوایی ها. اما می شنوم که انجام نشده است. یعنی برای مردم واجب نیست. من فکر می کنم همین نانوایی ها که بیش از 200 نفر هر روز در خانه در آن هستند ، می توانند محل ویروس باشند.

وی گفت: “من واقعاً هرگز ندیدم كه ناظری به نانوایی بیاید و بگوید چرا مردم ماسك ندارند؟” ممکن است آنها بیایند ، اما من ندیدم. حتی اگر نظارت دقیق باشد ، نانوایی ها از ترس جریمه و تعطیلی مجبور هستند مشتریان خود را مجبور به ماسک زدن کنند.

وی گفت: تنها مشکلی که در نانوایی ها دیده می شود همان خطوط رنگی و چسبناک است که به نظر من این یک شوخی است زیرا همان فاصله ای که کشیده می شود حتی 20 سانتی متر نیست در حالی که هیچ کس آن را مشاهده نمی کند. ” .

فروش عطر:

ما روزانه 20 مشتری نداشتیم …

حسین آباسی ، صاحب یک فروشگاه عطر در یکی از خیابان های اطراف کوم ، در مصاحبه ای با ما گفت: “شاید هر روز تعداد کل مشتریان ما به 20 نفر نرسد ، اما همه فقط خرید نمی کنند و شاید 10٪ از آنها در نهایت خرید می کنند. ، اما متأسفانه من نمی دانم. ” به چه دلیلی باید ببندیم؟

وی اضافه کرد: اگر شخصی قصد خرید تاج در فروشگاه ها را دارد ، فکر می کنم باید به فکر فروشگاه هایی باشیم که همیشه شلوغ باشند و تعداد زیادی از مردم با آن روبرو شوند ، اما مانند ما فروشگاه هایی که مشتری خاصی دارند اینقدر مشتری نداشته اند. به همان تعداد دیگر. ” آنها نیستند.

وی گفت: فکر می کنم باید به تقسیمات توجه بیشتری کنیم. فقط مغازه هایی که مورد نیاز عموم است باید باز باشد ، اما نباید از حضور مردم نظارت شود و مغازه هایی مانند ما که حضور مردم در یک روز برابر با یک ساعت نیست باید تعطیل شوند.

وی گفت: در حال حاضر شاهد هستیم كه افراد در حال بستن كرکره و كار ، آرایشگاه ها و كاهش كركورها و مشتریانی هستند كه به صورت نوبتی مخفیانه وارد می شوند ، برخی از باشگاه های ورزشی پنهان و چراغ ها خاموش می شوند. فروشگاه ها در خیابان های کوچک نیز باز هستند. مشاهده می شود ، اما کافی نیست.

خبرنگار:

برای ما مهم نیست و به دیگران فکر نمی کنم

حسین حیات بهش ، گزارشگر یکی از خبرگزاری های رسمی کشور ، گفت: “کرونا تفاوت زیادی برای روزنامه نگاران ایجاد نکرده است. البته بیشتر اخبار ما از طریق مجازی دریافت و در سایت ثبت می شود. به همین دلیل ، شکل فعالیت روزنامه نگاران تغییر کرده است ، اما اندازه تولید آنها تغییر نکرده است.

وی افزود: من به عنوان یک کارشناس رسانه می توانم بگویم که اجرای این طرح به دلیل حضور گسترده مردم در جشن ها و مهمانی ها و اجتماعات خانوادگی و فعالیت های مترو و مکان های شلوغ و کم نظاره ، درد زیادی را برای ما دوا نمی کند. به نظر من ، این مسائل بیشتر تلاشی برای حل یک کار است تا یک درمان. البته به صاحبان قدرت نیز باید حق داد ، زیرا مدیریت زندان ها و پیامدهای اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی آنها چیزی نیست که بتوان به راحتی مدیریت کرد.

وی گفت: من فکر می کنم سهم مشارکت مردم در اجرای چنین پروژه هایی بسیار کم است. اگر بسیج مردمی از روز اول تاجگذاری تشکیل شده بود ، امروز می توانستیم با این مشکلات بهتر عمل کنیم. هیچ دولتی نمی تواند به تنهایی این مشکلات را حل کند.

وی افزود: من فکر می کنم رسانه ها همه کار ممکن را برای آگاهی مردم انجام دادند و چیزی را هم کنار نگذاشتند. همه رسانه ها تا حد ممکن از تولیدات علمی ، فرهنگی و اجتماعی خوبی برخوردار بوده اند ، اما من فکر می کنم مردم هنوز به مشکلات این همه رسانه و تولیدات فرهنگی توجه نمی کنند ، سوالی است که جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی باید به آن پاسخ دهند.

معلم:

کار ما آسان نیست ، کار با وجدان هرگز آسان نیست

مهدی احمدی در گفتگو با ما گفت: من در دو دبیرستان استان به عنوان معلم کار می کنم و امسال کاملاً به فعالیت مجازی خود اشتغال داشتم که این نیز مشکلات خاص خود را دارد.

وی افزود: “همه به ما می گویند کار شما راحت تر شده است ، اما در واقع اینطور نیست. اگر کسی وجدان داشته باشد که بیشتر معلمان دوست دارند ، قطعاً کار او از قبل دشوارتر شده است ، زیرا اکنون ، به جای یک کلمه ، همه باید محتوا داشته باشند. ” برای هر مورد دانش آموزان و خانواده هایشان توضیح داده شده است.

وی اظهار داشت: جالب است که به جای دانش آموزان ، خانواده ها نیز وارد چرخه آموزشی شده اند اما امیدوارم در آینده این نظارت بر تحصیلات فرزندان خود را افزایش دهند.

وی در مورد تعطیلات این دو هفته اظهار داشت: اگر نتیجه نهایی با خبرگان این باشد كه این تعطیلات می تواند همه چیز را برطرف كند ، مشكلی ندارم ، اما فكر می كنم در روزهای آینده و پس از روز اول پروژه موارد مختلفی مطرح شود. کار می کند. من می توانم بدبینانه به آن نگاه کنم و بگویم که شاید بعد از روز گذشته ، بعد از اینکه پیام پیام مانند دو روی یک سکه تغییر کرد ، اما امیدوارم که نه.

معلم قمی گفت: ما اعتماد كامل به مقامات دولتی داریم اما اخیراً بحث هایی در مورد رنگ برخی از شهرها از جمله قم در فضای مجازی در حال گسترش است كه س moreالات بیشتری را در این زمینه به وجود می آورد. اما امیدوارم اگر در مدیریت پرونده ها منافع در نظر گرفته شود ، این کار با تخصص دقیق انجام خواهد شد. در غیر این صورت ، در گذشته درها به سمت شمال و جنوب باز و کشور بسته بود که باعث گسترش ویروس می شد و اکنون که فروشگاه ها بسته شده اند اما دوره هایی که عامل اصلی ویروس هستند بسته نیستند ، این مشکلات دیگری ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: من فکر نمی کنم تا زمانی که همه مردم به این نتیجه برسند که آنها خط و نشان نمی کشند ، این مشکلات حل نخواهد شد. شب گذشته جشن تولد یکی از دوستان با حضور تعداد زیادی از اقوام برگزار شد. جالب اینجاست که وقتی دلیل را جویا می شویم گفته می شود که این پروتکل بوده و همین مسئله پیروی از همه پروتکل ها به یک شوخی تبدیل شده است.

دانشجوی دکتری:

من هنوز نمی دانم این تعطیلات برای چه بود؟ مردم ماسک نمی زنند و بسته هستند

محمد عزیزاده در مصاحبه ای با ما گفت: من فکر می کنم وقتی این طرح با سایر الزامات همراه نباشد ، اجرای این طرح خیلی موثر نیست.

وی گفت: “مردم آزادانه در شهرها قدم می زنند و مجبور نیستند ماسک بزنند.” در همان پدرخوانده ، هیچ کس به دلیل نداشتن ماسک جریمه شد. نانوایی ها ، صف های طولانی مرغ ، مغازه ها و … از حضور کسانی که ماسک ندارند جلوگیری نکنید. البته نه اینکه آنها این کار را بکنند ، اما شما می توانید بدون نقاب از لطیف الحیلی عبور کنید.

دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه آزاد کوم گفت: “من فکر نمی کنم نیازی به مکان بسته باشد. تعطیلی مراکز مختلف اداری و مغازه ها ضروری نیست ، اما باید کیفیت خدمات ، نظارت بر اصول فاصله اجتماعی ، نیاز به استفاده از ماسک در همه فعالیت ها وجود داشته باشد ، که این امر باعث می شود آزمایشات عروق ویروس کرونا به طور جامع تر و اجباری باشد ، و گشت های عمومی مداوم است. مکان های مختلف و … برای رسیدن به یک برنامه صحیح اجرا کنید.

وی اظهار داشت: این تعطیلات زمانی کار می کند که مانند برخی کشورها هزینه تعطیلی مغازه ها و مکان های مختلف را به صورت رایگان جبران کنیم یا وقتی افراد به کار می آیند و امور خود را با نظارت بیشتری سپری می کنند. به عنوان مثال ، نانوایی ها نباید به شخصی که ماسک ندارد نان بدهند. در صورت نداشتن ماسک ، هزینه ماسک از وی گرفته می شود. به جای مهرهای کور و جامع ، فکر می کنم مغازه هایی که ماسک نمی زنند باید جریمه و پلمپ شوند.

با این تفاسیر و این گفت وگوی محدود ، به نظر می رسد که مردم امید چندانی به موفقیت این پروژه ندارند و اگر چرخه ها کاهش نیابد و توسعه شبکه بهداشت و نظارت بر بهداشت مورد توجه قرار نگیرد ، قطعاً به نتایج موثری نخواهیم رسید.

نکته دیگر این است که اطلاعات و اختیارات ذهنی افراد برای اعمال پروتکل های اجتماعی و فرهنگی و غیره برنامه های دولت نیز به دلیل نظارت ناچیز و ناکارآمد ، عدم استفاده از ظرفیت های مردمی ، عدم هماهنگی بین ادارات ، پیشرفت های گاه به گاه و گاهی نهادی و شخصی ، عدم حمایت کافی مالی از مشاغل و مشاغل آسیب دیده از تاج ، تقسیم و اجرا تغییر کرده است. پروژه های مختلف و درگیری آنها ، عدم شفافیت لازم در اطلاع رسانی در مورد وضعیت شهرها از نظر رنگ بحران ، علاقه مردم به حل مشکل کرونا پس از شنیدن خبر کشف و … به نتیجه مطلوب منجر نمی شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا