فرهنگ و هنر

داستانِ نامه‌هایی که بافت تاریخی همدان را سرگردان کرد

داستان آنها با جلسه کمتر از 15 سرمایه گذار در شهر آغاز شد که آنها برای گرفتن اجازه ساخت آسمان خراشها در مرکزی در بافت تاریخی همدان دست به اعتراض زدند. اقدام در پی اعتراض به میراث فرهنگی برای مصوبه در دادگاه شورای شهر همدان ، که از استعلام میراث فرهنگی برای صدور هر نوع مجوز در بافت تاریخی همدان خودداری کرد.

با این حال ، به گزارش مجله زنده خبری ، به دلیل اعتراض فعالان میراث فرهنگی و نامه ای که توسط مدیر حقوقی وزارت میراث فرهنگی به اداره شهر همدان نوشته شده ، این حاکم در کمیته اجرا توسط استاندار همدان رد شد ، اما ماجرای ساخت انواع بناها در هر ارتفاع و در هر قسمت از بافت تاریخی همدان و بدون پرسش از میراث فرهنگی همچنان ادامه داشت.

و با وجود اعلام “اصلاحیه قطعنامه منطقه تاریخی 168 شهر کشور” توسط پیروز حناچی – دبیر وقت شورای عالی شهرسازی و معماری ایران – به مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و معاون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری – که حاکم این شورا در تاریخ 27 اکتبر 2015 اصلاحیه مربوطه را اصلاح کرد و سرانجام مرزهای تاریخی 168 شهر کشور را مشخص کرد و در تاریخ 16 ژوئن 2017 ، رویکردهای مشترک برای حفاظت و احیای مرزهای تاریخی و فرهنگی اعلام شد ، اما مقامات قضایی و قضایی شهرستان همدان هنوز معتقد بودند که تاریخچه همدان ، معیارهای دقیق تر و دقیق تری باید در مدت زمان کوتاهی برای آنها تعریف و اعلام شود ، یعنی. کمتر از 100 روز

بنابراین ، در 17 اکتبر ، حسن خانجانی موگر ، دادستان همدان ، در نامه ای به علی مالمیر ، مدیرکل میراث فرهنگی همدان ، به نامه ای اشاره کرد که شهردار همدان در 7 اکتبر به وی در مورد استفاده از ضوابط معماری ، شهرسازی و ساخت و ساز در بافت تاریخی همدان باید عمل کند.

وی در نامه خود به مالمیر اظهار داشت: “با توجه به اینکه اعمال ضوابط معماری و شهرسازی و انطباق آنها با هر ملک مسئولیت قانونی شهرداری است ، بنابراین اگر معیارهایی از این ارگان برای تاریخ و فرهنگ وجود داشته باشد در متن همدان ، در مهلت مقرر ، باید ظرف مدت یک ماه به شهرداری همدان اطلاع داده شود تا شهرداری بتواند آن را بررسی کرده و طی مراحل بررسی و صدور پروانه ساختمانی اقدام کرده و از سردرگمی و راهنمایی افراد جلوگیری کند. به اداره کل بدیهی است در صورت عدم توجه اداره کل به نامه و اعلام نکردن ضوابط مورد نیاز شهرداری ، شهرداری همدان از اول آذرماه موظف به استعلام میراث فرهنگی سازنده نخواهد بود و موظف است مطابق با سایر معیارهای قابل اجرا “این برای افراد عمل خواهد کرد و مسئولیت قانونی آن با اداره کل میراث فرهنگی استان خواهد بود.

مالمیر همچنین روز 22 دسامبر رسماً در نامه ای به شهردار صوفی همدان اعلام کرد که ضوابط مصوب برای حفاظت از بافت تاریخی همدان در تاریخ 20 نوامبر توسط محمد حسن طالبیان ، معاون میراث فرهنگی وزیر امور خارجه به استاندار همدان ابلاغ شده است. همچنین برای شهردار ارسال می شود.

علی رغم همه این مکاتبات ، یک روز بعد ، در تاریخ دوم خطر ، امیر فتیان نسب – معاون شهرسازی و معماری – در نامه ای به فرمانداران مناطق چهارگانه شهرداری همدان در مورد املاک واقع در بافت تاریخی همدان ، توضیح می دهد: شورای همدان در مورد “اجرای ضوابط برنامه تفصیلی تا تصویب ضوابط میراث فرهنگی در کمیسیون ماده 5 و ابلاغ شورای عالی شهرداری و معماری به جز ساختمانهای ثبت شده” و طبق نامه شهردار 22 دسامبر و 12 نوامبر “دادستانی هیچ گونه استعلام از سازمان میراث فرهنگی در مورد املاک واقع در خارج از مرزهای بناهای با ارزش ثبت نکرده است و اجرای آن از ابتدای دسامبر سال جاری برای بهره برداری ارسال می شود.”

علی رغم همه این اقدامات و مکاتبات بین فرمانداران این شهر و میراث همدان و اعلام ضوابط تعیین شده توسط معاون وزیر میراث فرهنگی استاندار ، اما در عرض چند ساعت از آغاز دولت تا یادآوری مالمیر از شهردار برخی تایید نشده به نظر می رسد گزارش می دهد که در تاریخ 23 دسامبر ، معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان طی نامه ای خطاب به شهرداران مناطق چهارگانه همدان اعلام کرد که بر اساس یک طرح تفصیلی پروانه ساخت را در یک بافت تاریخی صادر می کند. این به معنای نادیده گرفتن قوانین اعلام شده توسط میراث فرهنگی است.

اگرچه برخی دیگر از مقامات این اقدام را انکار کرده اند ، اما به نظر می رسد معاون عمرانی استاندار و یکی از اعضای شورای شهر همدان اعلام کرده اند که وی نامه را پیگیری می کند. اقدامی که به نظر می رسد توسط یک تنظیم کننده انجام شده است تا پاسخ درستی برای درستی آن بدست آورد.

اسناد این گزارش توسط مجله زنده خبری محافظت می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا