استانی

رویش طلای سرخ در محیط‌های فاقد خاک با تکنیک هواکشت/ قطار «هواکشت زعفران» چگونه روی ریل افتاد؟

در مسیر نخبه سالاری / 45 ، اکبری نوگابی در مصاحبه ای مفصل با آنا گفت؛

خبرگزاری استان آنا حسین بزاری؛ نوآوری یکی از کلماتی است که امروزه اغلب در تجارت ، مدارس ، دانشگاه ها و حتی در محیط های مختلف اجتماعی شنیده می شود. اما دقیقاً به چه معناست که اینقدر از نزدیک با مفاهیمی مانند خلاقیت ، فناوری ، اختراع و اقتصاد دانش بنیان در ارتباط باشید؟

اگر بخواهیم نوآوری را با زبانی ساده بیان کنیم ، می توان گفت که ماهیت نوآوری ایجاد تغییر در محصولات یا خدمات یا نحوه ایجاد و ارائه آنها برای پاسخگویی به بازارهای جدید و تغییر نیازهای مشتری است. .

اجرای صحیح این تغییرات و موفقیت در آنها به دیدن پیوندها ، یافتن فرصت ها و استفاده صحیح از آنها بستگی دارد.


بیشتر بخوانید:

چگونه گیاه ریواس به چرخه تولید رسید؟

مدیریت آب در کشاورزی با یک اختراع فناوری

15 عنوان اختراع در باشگاه پژوهشگران جوان همدان ثبت شده است

از طراحی و ساخت ربات ها گرفته تا ثبت اختراع 45 حق اختراع توسط محققان

با زیردریایی به جزیره آب و مه سفر کنید


تقریباً تمام متون دانشگاهی بر سخنرانی ها و نظرات کارآفرینان موفق و تجربه در توسعه فناوری ، نقش دانش و مهارت های فنی همراه با خلاقیت و نوآوری در موفقیت تجاری تأکید دارند. اما مدیریت موثر فرآیند نوآوری به درک صحیح و کاملی از مفهوم نوآوری بستگی دارد. به عبارت دیگر ، یکی از مشکلات اساسی در مدیریت نوآوری ، درک متفاوت مردم از این اصطلاح است که غالباً با اصطلاح اختراع اشتباه گرفته می شود.

با این مقدمه به سمت نوآوری جدیدی به نام زعفران یا طلای قرمز حرکت می کنیم. تقریباً همه ما با این نام آشنا هستیم و مدام این طلای قرمز را در عطاری ها ، سوپرمارکت ها و فروشگاه های دیگر خریداری می کنیم.

به همین مناسبت ، خبرنگار آژانس آنا آنا مصاحبه ای را با کامران اکبری نوگابی ، طراح و مبتکر “فرایند هوادهی زعفران” ترتیب داد تا انگیزه وی را برای ورود به این کار جویا شود. گفتگو را با هم دنبال می کنیم.

آنا: اول ، چطور روی کشاورزی تمرکز کردید؟

اکبری نوگابی: من کامران اکبری نوگابی هستم. بعد از فارغ التحصیلی برای شرکت در کنکور سراسری در رشته کشاورزی پذیرفته شدم و دکترای باغبانی را به پایان رساندم.

برتری جهانی ایران در تولید زعفران به زودی از بین خواهد رفت

طی 23 سال گذشته من به عنوان مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر کار می کردم و با کسب تجربه های مختلف با کشاورزی آشنا هستم.

آنا: به عنوان یک مبتکر برای اولین بار ، چگونه به روش هوادهی زعفران علاقه مند شدید و علاقه مند به کار روی آن شدید؟

اکبری نوگابی: زعفران یکی از معدود گیاهان بومی است که منشأ تکاملی آن در روند تمدن و زندگی روی زمین تأثیرگذار است. (اندمیک یک کلمه تخصصی است که به معنای متولد شدن است)

زعفران جنبه اقتصادی و تجاری بالایی دارد و طبق آمار 65 درصد از تولید جهانی زعفران به ایران تعلق دارد. مدل. کشت در بسیاری از مناطق کشورمان که با کاهش شدید منابع آب و سفره های زیرزمینی روبرو هستند ، مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به اینکه خاستگاه پدرم در خراسان جنوبی و مناطق اصلی کشت زعفران است ، برای حفظ این گنجینه ایران و زمین احساس تعصب و عزم می کنم.

اگر به موقع و کافی به تحقیقات زعفران در همه زمینه ها توجه نشود ، به زودی برتری جهانی کشورمان در تولید زعفران از بین می رود ، زیرا تا 10 سال پیش سهم جهانی این کشور در تولید زعفران 80 درصد بود.

امروزه تحقیقات مربوط به محصولات بدون خاک با پیشرفت علوم دیگر همخوانی دارد. Aero Culture یک تکنیک و تکنیک جدید از این مطالعه است که طی آن ، سعی در شناخت دقیق فیزیولوژی گیاه ، تأمین نیازهای حیاتی گیاه در یک محیط بدون خاک است.

نکاتی برای محققان و کارآفرینان جوان و بلند پرواز

این روش امکان کاشت گیاه در هر مکان کنترل شده را بدون توجه به محدودیت های خاک و آب و هوایی فراهم می کند به همین دلیل در سال 1397 ما در مرکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری ابهر کشت زعفران را به روش هوادهی بررسی کردیم.

آنا: آیا محصول شما به تجاری سازی رسیده است؟

اکبری نوگابی: نه مطالعات هوادهی زعفران در دو مرحله طراحی و اجرا می شود. آزمایشات مرحله اول ، همراه با آزمون های پایان نامه کارشناسی ارشد ، با موفقیت به پایان رسیده و تحقیقات در مرحله دوم فیزیولوژیکی این گیاه ، یعنی مراحل پس از گلدهی ، در حال انجام است.

طبق روشهای موجود در بازار ، پیازهای زعفران پس از گلدهی در اوایل پاییز به خاک منتقل می شوند تا بقیه دوره رشد را تا اوایل بهار سال بعد در خاک سپری کنند ، در حالی که هوادهی کل دوره رشد گیاه در محیط. زمینی برای عبور نیست.

آنا: بزرگترین الهام شما کیست و چرا؟

اکبری نوگابی: پدر و مادر من ، به ویژه مادر مرحوم من ، همیشه الهام بخش زندگی من بوده اند. بسیاری از دانشمندان برجسته از زمان های بسیار قدیم در ایران زندگی می کرده اند و تأثیر زیادی در تمدن بشری در زمینه گیاهان دارویی داشته اند. در میان حکمای معروف مانند ابن سینا ، ابن خلدون و … بدون شک وجود این بزرگان بهترین الهام برای جوانان امروز است.

آنا: چه توصیه ای به محققان و کارآفرینان جوان و جاه طلب دارید؟

اکبری نوگابی: من با 23 سال تحقیق ، آموزش ، آموزش و تجربه معتقدم بسیاری از مناطق کشاورزی کشور دارای مسائل و مشکلات حل نشده ای هستند ، خصوصاً در زیر گروه گیاهان باغی که نیاز به تحقیق و بررسی دارند.

گیاهان دارویی در دوره کنونی یک رشته نسبتاً جدید هستند و از ظرفیت بسیار بالایی برای کارآفرینی و نوآوری برخوردارند. به دلیل تازگی داروهای گیاهی ، بسیاری از کشفیات تجاری شده و منتشر نمی شوند.

جوانان می توانند زمینه های نوآوری و کارآفرینی را با تمرکز بر این مناطق ، به ویژه گونه های بومی و بومی این گیاهان ، کشف کنند.

آنا: حقوق مالکیت معنوی چقدر برای شما مهم است؟

اکبری نوگابی: سرمایه اصلی یک محقق یا معلم ، فکر یا به عبارت دیگر مغز است که منبع فعالیت علمی وی است.

قانون حمایت از حقوق مالکیت معنوی به اندازه کافی از حقوق افراد توجه و تأثیرگذار در جامعه حمایت می کند و ما باید به تدریج با ادای احترام به خالق هر کار علمی و فکری و آموزش بهتر آن از ابتدای تحصیل ، عقب ماندگی را جبران کنیم. نهادینه شدن در نسل های آینده.

انتهای پیام / 4078/4062 /

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا