عمومی

ماجرای صادرکنندگان کارتن خواب/ دلایل عدم رفع تعهدات ارزی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش آژانس آنلاین ، حسین سلاح عصر پنجشنبه در شورای گفتگوی دولت و خصوصی گفت: طبق گزارش بانک مرکزی مربوط به سال 1998 و سه ماه اول سال 1999 ، وضعیت لرستان از نظر پرداخت نسبی برای امکانات متوسط ​​نسبت تسهیلات و سپرده در کشور 77 درصد در لرستان است ، این شاخص به 90 درصد رسیده است.

بهبود موقعیت فضای کسب و کار لرستان

وی ادامه داد: از آنجا که فعالان بخش خصوصی عمدتاً منتقد سیستم بانکی هستند ، باید از سیستم بانکی ، استاندار لرستان و معاون اقتصادی استاندار لرستان برای پرداخت تسهیلات بخش خصوصی تشکر کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخشی دیگر از سخنان خود درباره گزارش سه ماهه برنامه نظارت بر مشاغل ملی افزود: هر فصل این نظارت توسط اتاق بازرگانی انجام می شود و گزارش آن رسماً اعلام می شود.

سلاح وی با بیان اینکه این گزارش بهبود رتبه لرستان از نظر موقعیت را نشان می دهد و نشان می دهد فضای کسب و کار در استان مطلوب تر شده است ، تصریح کرد: لرستان در شاخص بهبود فضای کسب و کار در تابستان سیزدهم است امسال. وضعیت بهتر از سال گذشته و فصل گذشته است.

وی افزود: هر ساله معاون هماهنگی اقتصادی وزارت کشور به ارائه پیشنهادات شورا برای گفتگو بین دولت و بخش خصوصی استانها رتبه بندی می کند و طبق گزارش منتشر شده لرستان در جایگاه 14 قرار دارد ، اگرچه این رتبه بالاتر است. خوب از میانگین ملی ” بسیار ناامیدکننده نیست ، اما واقعیت این است که از دبیرخانه اتاق بازرگانی کارهایی انجام شده است.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان گفت: از نظر موضوع و کیفیت ، موارد مطرح شده و دستیابی به نتیجه مثمر ثمر کار این شورا در استان قابل دفاع است ، هرچند که از نظر کمی در رتبه 14 هستیم.

صادرات جعبه تختخواب و عدم تعهدات 19000 صادرکننده

سلاح وی با اشاره به سازوکار تسویه ارز ، اخبار مربوط به کارتن خواب های صادراتی و عدم درگیر شدن 19 هزار صادرکننده که در ماه های اخیر خبرساز شده بود ، گفت: مسئله اصلی این است که از نظر تحریم و زمان. از آنجا که این کشور با کمبود منابع ارزی روبرو است و دولت قادر به فروش نفت و تأمین ارز نیست ، سیاست گذار ارزی به دنبال مدیریت و کنترل ارز برای تأمین ارز است.

وی ادامه داد: یکی از این سیاست ها بحث چانه زنی و الزام صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز از اقتصاد به چرخه اقتصادی کشور بود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: “از ابتدای این سیاست ، نظر متفاوتی بین بخش خصوصی و بانک مرکزی وجود دارد مبنی بر اینکه حقوق صادرات خصوصی بازرگان تحت کنترل خود وی و تسهیلات و وام های ارزی است. از طرف دیگر ، شرایط تحریم ها و محدودیت های بانکی شدید است و نمی توان انتظار داشت روند بازگشت ارز همان روند عادی باشد.

بسیاری از آنها 19000 نفر را که اطلاعات آنها به دلیل نبود سیستم پایگاه داده مناسب در بانک مرکزی ثبت نشده بود ، برگرداندند.

سلاحوی گفت: “به طور کلی ، این جنجال ها با اخبار مختلف مبنی بر عدم بازگشت 27.5 میلیارد دلار ارز به کشور یا بازپرداخت 19000 صادرکننده ارزش خود ادامه داشت.” و، منتشر شد و یک فضای رسانه ای ایجاد شد که این افراد تجهیزات را از دولت گرفتند و آن را بردند و برنگرد و البته اینطور نبود.

وی اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات بعدی رئیس جمهور و قوه قضائیه ، شفافیت در این زمینه افزایش یافته و سرانجام کارگروه های مربوطه به این نتیجه رسیده اند که تعداد کمی از افراد صادر کننده هستند و قصد بازگشت ارز ندارند اما بسیاری از آنها بازگشتند 19000 نفر که به دلیل نبود سیستم مناسب پایگاه های اطلاعاتی در بانک مرکزی اطلاعاتشان ثبت نشده است و برخی از آنها به دلایل مختلف از انجام تعهدات خود کوتاهی می کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در همین راستا اتاق با همکاری بانک مرکزی و دادگستری لیست 19 هزار صادرکننده را گرفته و از نظر جغرافیایی و استانی تقسیم کرده و اقدامات پیگیری لازم را انجام داد.

سلاح وی با ارائه گزارشی از صادرکنندگان و تعهدات آنها اظهار داشت: در لرستان از ابتدای سال 1997 در مجموع 49 صادرکننده داشته ایم که تعهد ارزی آنها حدود 64 میلیون و 680 هزار یورو و به دنبال هر یک بوده است. آ نه نتیجه می گیریم که 36.4 میلیون یورو آزاد شده است ، 16 صادرکننده 70٪ تعهد خود را دارند بر اساس بانک مرکزی یک استاندارد نرم تعیین کرده بود و 23 نفر از آنها بدهی های صفر داشتند. البته آنها از فعالان اقتصادی شناخته شده هستند و دو نفر از آنها صادرکنندگان استانی هستند. این درست نبود زیرا اکثر آنها صادرکننده های معتبری هستند.

برخی از صادرکنندگان برای انجام تعهدات ارزی خود وقت می گذارند

وی ادامه داد: همزمان با تقسیم استانها و تعیین تعداد صادرکنندگان لرستان از لیست 19 هزار نفر شخصییک کارگروه و هر یک از این افراد در اتاق بازرگانی لرستان تشکیل شد احصا برای اینکه ببینیم این صادرکنندگان در عدم بازیابی ارز چه مشکلی داشتند و همه پرونده ها استخراج و پروتکل هایی گرفته شد ، برخی از این صادرکنندگان وقت صرف کردند و به تعهدات ارزی خود عمل کردند ، در حالی که دیگران مشکلاتی داشتند که مربوط به آنها نبود به عنوان مثال ، برخی از آنها اختلاف داشتند. آنها محاسبات و ارزش اولیه صادراتی را داشتند که گمرک برای کالاهای خود تعیین کرده بود که بدهی در آن بوجود آمد ، اساساً اشتباه بود یا استدلالهای موقت برای تخلیه داشتند.

معاون رئیس اتاق بازرگانی ایران می گوید: سهم استان لرستان در این لیست 19000 است شخصی این بسیار ناچیز و توهین آمیز است آه تو یا کار نکرد یا خیلی کم بود.

بیش از 12500 نفر در این لیست اساساً فعالیت اقتصادی ندارند و كارت و پیله ندارند. و و آنها مرزبان بودند

سلاح“در میان آن 19،700 نفر کسانی بودند که فقط با پرداخت دو یورو آزاد نشدند و نام آنها در این لیست است ، بیش از 12،500 نفر در آن لیست عموماً از نظر اقتصادی فعال نبودند و کارت و پیله نداشتند. و و آیا از طرف دیگر ، آنها ساکنان مرز بودند ، از جمله لیست فولاد ، اتومبیل و پتروشیمی و چک لیست قضایی؟ عنوان یکی از دلایلی که آنها تعهد ارزی خود را انجام نمی دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ، دلایل عدم انجام تعهد ارزی برخی از صادرکنندگان را در این لیست عنوان کرد ، به عنوان مثال: طبق بسته سیاسی بانک مرکزی ، یکی از راه های اجرای تعهد ، واردات در برابر صادرات است و اگر صادر کننده ویلا برای واردات به شخصی تحویل داده شده بود و این واردات انجام شد ، اما در گمرک باقی ماند و به دلیل نداشتن کد رهگیری بانک مرکزی هنوز ترخیص نشده است ، نه تعهد صادر کننده انجام شده و نه کار وارد کننده حل شده است. بسیاری از این موارد

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: به عنوان مثال ، در لرستان برای افغانستان و عراق اختلاف بر سر فروش ریال وجود داشت که در آن زمان مورد قبول بانک مرکزی نبود و این موضوع باعث شد تا برخی از صادرکنندگان خیالشان راحت نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا