عمومی

جزئیات و ابعاد آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجله زنده خبری ،

بهروز کمالوندی در تیتر امشب با بیان اینکه طبق قانون اقدامات استراتژیک برای لغو تحریم ها ، باید سطح اورانیوم غنی شده 20 درصد را به 120 کیلوگرم تا پایان سال برسانیم ، افزود: این ذخیره سازی نیاز به یک سری اقدامات فنی و پیشگیرانه دارد ” حدود چهار روز پیش ، ما نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشتیم كه اعلام كردیم به این درصد از غنا نیاز داریم.

وی ادامه داد: دو روز پیش نامه دیگری نوشتیم و به آژانس اطلاع دادیم كه در حال انجام چنین اقدامی هستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: روند VIQ دیروز ساعت 10:00 صبح با حضور دو بازرس آژانس انرژی هسته ای آغاز شد و حوالی ظهر به پایان رسید. روند غنی سازی بلافاصله پس از آن آغاز شد.

کمالوندی با اشاره به گام چهارم کاهش بدهی های برجامی گفت: در تیرماه امسال و در گام چهارم کاهش بدهی های برجامی ، غنی سازی را از 3.67 به 4.5 درصد افزایش دادیم.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه روز گذشته 4.5 درصد مواد از نطنز به فردو منتقل شد ، گفت: روند افزایش غنی سازی از ساعت 7 آغاز شده و این روند در ساعت 12 امسال به اتمام می رسد. عصر

وی افزود: “برجام همچنین اشاره کرده است که ایران ممکن است 2 سال قبل از اتمام 20 درصد ذخیره سوخت از آژانس بخواهد این سوخت را تأمین کند. اگر این اتفاق نیفتد ، ایران می تواند آن را تولید کند.

سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس انرژی هسته ای) گفت: در صنعت هسته ای جایی وجود ندارد که بخواهیم کاری انجام دهیم و نمی توانیم ، اما کمبودهای آژانس انرژی هسته ای ایران را مجبور به بازگشت به توانایی های خود کرده است.

“ما فوراً به 20 درصد اورانیوم نیاز نداریم ، اما چرا آن را ذخیره نمی کنیم؟”

کمالوندی توضیح داد: در سال 1389 20 درصد سوخت تولید کردیم و ظرفیت جدید نیست. ما توانایی غنی سازی بیش از 20٪ به راحتی را داریم و آن را مطالعه می کنیم.

کمالوندی با بیان اینکه توانایی های علمی متخصصان ما این امکان را برای ما فراهم می کند که فقط با یک تزریق بیش از 20 درصد غنی سازی کنیم ، افزود: بیش از 4 تن سوخت کمتر از 5 درصد داریم و در آینده تولید کننده سوخت نیروگاه ها خواهیم بود و در این ما با روسیه همکاری می کنیم

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ، نیمی از ظرفیت نطنز می تواند به 190 هزار تن برسد.

حیدری ، نایب رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: غنی سازی 20 درصدی بر اساس نیازهای صلح آمیز کشور از سر گرفته شده و آژانس نیز در جریان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا