اجتماعی

خالی شدن آبخوان‌های زیرزمینی، ابرچالش کشور در حوزه آب

کارشناس آبخیزداری و آبخوان داری ضمن اشاره به اینکه تخلیه سفره های زیرزمینی از نظر کارشناسان اصلی ترین چالش کشور در زمینه آب است ، تصریح کرد: در این شرایط نفوذ باران و جاری شدن سیلاب در زمین موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود. آب در بانک زمین.

ابوالقاسم حسین پور در یادداشتی وی افزود: ایران در کمربند خشک جهان است. تغییرات آب و هوایی ، تغییر الگوی بارش از بارش برف به باران های شدید و تشدید وقایع شدید ، کشور ما را در شرایطی قرار داده است که از یک سو با سیل ویرانگر با خسارت زیاد ، و از سوی دیگر با مشکلات کمبود آب مواجه شده و با آن روبرو است خشکسالی.

70 درصد بارش در کشور تبخیر می شود

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این وضعیتی است که حدود 70 درصد از کل 400 میلیارد متر مکعب بارندگی در کشور تبخیر می شود ، از طرف دیگر با تخلیه سفره های زیرزمینی کشور به دلیل خروج بیش از حد از سفره های زیرزمینی از کشور مواجه هستیم. underground از 609 دشت در کشور ، حدود 400 دشت – یکی از مهمترین هواپیماهای صنعتی و مسکونی در ایران – در شرایط بحرانی با تعادل منفی قرار دارند و در معرض خطر جدی فرونشست و مرگ سفره آب قرار دارند.

مدیرکل دفتر کنترل سیل و سفره های آب زیرزمینی جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور با تأکید بر اینکه این مسئله یک خطر جدی برای کشور است ، اگر در آینده چشم انداز روشنی برای منابع طبیعی پیدا نکنیم ، تشدید بیابان زایی ، طوفان های گرد و غبار و خاک ، بی ثباتی کشاورزی ، سکونتگاه های روستایی و مهاجرت اقلیمی منجر به بسیاری از مشکلات بیولوژیکی ، اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

کاهش سفره های آب زیرزمینی چالش اصلی آب در این کشور است

این کارشناس مدیریت حوضه آبریز همچنین گفت: کاهش سفره های زیرزمینی آبها ، به گفته کارشناسان ، چالش اصلی کشور در زمینه آب است و کشور با افزایش سیلاب و از بین رفتن مقادیر عظیم آب (علاوه بر خسارت سیل) و کشور دیگری با سفره های آب خالی و خشکی چهره های تشنه. در این شرایط ، گسترش بیش از حد سد سازی در خشکی ایران نیز با مشکلات و انتقادهای جدی روبرو است. علاوه بر این ، احتباس آب در سطح به دلیل تبخیر شدید منجر به از دست رفتن برخی از منابع آب می شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ، با اشاره به دانش محلی نیاکان ما در مناطق مختلف کشور ، الگوهای سنتی پایدار برای استخراج باران و اتکا به بهره گیری از اختراع ارزشمند کارز (قنات) که در حال حاضر در حالت شدید سفره های زیرزمینی قرار دارد. “آنها خوشحال نیستند.

ایران 63 میلیون هکتار زمین کاملاً نفوذ پذیر با سفره های خالی دارد

حسین پور با طرح این سوال که در چنین شرایطی چه باید کرد؟ توضیح داد: سرزمین تشنه ایران که در سالهای اخیر شاهد عبور حجم عظیمی از سیل در منطقه خود در کوتاه مدت و تداوم خشکسالی طولانی مدت بوده است ، دارای 63 میلیون هکتار زمین کاملاً قابل نفوذ با سفره های خالی در زیرزمین و بیشتر. دیگری برای نفوذ به زمین به باران و سیلاب نیاز دارد.

افزایش سه برابری تخلیه کانال در مناطق تحت پوشش پروژه های مدیریت آبریز و سفره های زیرزمینی

این کارشناس ادامه داد: بارندگی و جاری شدن سیلاب در زمین یک مسئله مهم است که رسالت ذاتی سفره آب است و تقویت ذخیره آب سبز در خاک و آب در سفره های زیرزمینی چاه ها ، چشمه ها و قنات ها از نتایج آن است. احیای قنات های خشک شده ، که در طی دو دهه گذشته برخی از آنها بی آب بوده اند و افزایش سه برابری تخلیه قنات ها در مناطق آبریز و پروژه های سفره های آبخیز طی یک سال گذشته از جمله تأثیرات مثبت این پروژه های حیاتی و زیربنایی است. .

مدیر کل خدمات مدیریت سیل و آبخوان سازمان جنگل ها ، مراتع و مدیریت آب ضمن بیان اینکه ارزیابی محققان نشان داد که هر هکتار سفره آب حداقل 1000 متر مکعب و هر هکتار سطح حوضه آبریز 530 مکعب نفوذ می کند متر در سال ، افزود: 22 میلیون هکتار از ذخایر کواترنر و 9 میلیون هکتار از مخروط افکنه ها است که آبرفت های درشت دانه آنها از نفوذ پذیری بسیار بالا و ظرفیت قابل توجهی برای ذخیره آب و خوراک برخوردار است. در این میان 11.2 میلیون هکتار مناطق مشرف به دشتهای بحرانی است که ظرفیت و اولویت اجرای طرح توزیع سفره آبخوان و سیلاب در سفره های زیرزمینی کشور است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سیل و خشکسالی دو روی یک سکه است که به طور مداوم و حتی گاهی حتی همزمان مناطق مختلف کشورمان را تحت تأثیر قرار می دهد و زندگی اقتصادی و اجتماعی مناطق و زندگی مردم را در ابعاد وسیعی تحت تأثیر قرار می دهد.

حسین پور ضمن اشاره به اینکه پرورش آبزیان از اولویت های اصلی کشور در مدیریت بارندگی ، بهبود بهره وری بارندگی ، جلوگیری از تشدید و خسارت سیلاب ، بهره گیری از فرصت سیلاب و پایداری آب است ، اظهار داشت: پرورش آبزیان می تواند سالانه در کشور توسعه یابد بیش از 40 میلیارد متر مکعب آب در قلب زمین است. اجرای پروژه های مدیریت سفره های آبخوان و حوضه های آبریز ، کنترل تخلیه آب های زیرزمینی ، افزایش بهره وری آب ، توسعه مخزن ، افزایش آگاهی عمومی و مشارکت مصرف کنندگان از جمله راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب در کشور است.

این کارشناس حوضه در پایان یادداشت خود تأکید کرد: تا زمانی که فرصت های محدودی وجود دارد ، باید اقدام کنیم. تصویب طرح مدیریت سفره های زیرزمینی و توزیع سیلاب ها در سفره های زیرزمینی کشور و سرمایه گذاری های لازم در این زمینه از جمله اقدامات لازم برای امروز و فردای کشور است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا