استانی

تفسیر دعای روز هشتم ماه رمضان

به گزارش آژانس مجله زنده خبری؛ شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان به شرح زیر است:

به نام خدا

“خدایا ، یتیمان را رحمت و غذا را برای یتیمان ، و مکاشفه صلح ، و محبت شریف را برای مدت طولانی ، یا پناه صالحان قرار ده.”

“ای خدا ، در این ماه ، به من یتیمان را محبت ، و غذا و وحی را برای سلام و معاشرت با افراد با عزت بده ، تا پناهگاه آرزوهای تو باشم.”

نماز روز هشتم ماه رمضان

در این دعا ما چند چیز از خدا می خواهیم ، چیزهایی که در این فصل از خدا می خواهیم مربوط به کیفیت معاشرت و برقراری ارتباط با افراد جامعه است. آنچه در این هفت روز تاکنون خوانده ایم ، همه چیز در مورد رابطه انسان با خدا بوده است: خدایا ، تو را در نماز توفیق ده. بالا آمدن؛ روزه گرفتن؛ مثل نماز. خلاصه این که درخواستی برای ایجاد ارتباط بین بنده و خدا بود. همچنین بین بنده و سایر بندگان رابطه وجود دارد؛ یعنی فرد با اجتماع ؛ و رفتار مrsمنان در بین خود ، که بیشتر احکام اسلام در این زمینه است

اسلام و ظرافتهای اجتماعی

احکام و مقررات اسلام به یک معنا دو معنی دارد؛ یکی تنظیم روابطی که باید با خدا داشته باشم و دیگری در مورد قوانین و مقرراتی است که بر روابط جامعه مسلمانان با یکدیگر و آداب معاشرت ، معاملات و امثال آن حاکم است. احکام اسلام در این قسمت دوم بسیار بیشتر است ، زیرا اگر وضعیت جامعه در این جهان مطلوب باشد و روابط انسانی با جامعه سالم باشد و جامعه صالحی شکل بگیرد و م believeمنان در سایه این جامعه صالح زندگی کنند ، پس آموزش حاصل شود آموزش آخرت بر این اساس است و اگر می خواهیم جامعه ای صالح سامان یابد ، باید از دستورالعمل های اسلام پیروی کنیم: نحوه رفتار مردم با یکدیگر ؛ موقعیت هر کلاس نسبت به کلاس دیگر چگونه است؟ اخلاق اسلام نیز در این بخش گنجانده شده است. آدم باید خوب کار کند ، نیکی کند ، به کسی احتیاج نداشته باشد ، ظلم نکند ، تا جایی که ظلم نکند. این دستور برای مسلمانانی است که متحد و به اصطلاح متحد هستند.

یکی از مواردی که اسلام بسیار بر آن تأکید دارد ، حمایت از افراد ضعیف و فقیر است. نیکی کردن به کسانی که به نوعی ضعیف و ناتوان شده اند ، که اکنون آنها را ضعیف تعبیر می کنیم. شخصی که نیاز به کمک دارد او به عشق احتیاج دارد. به عنوان مثال ، فردی فقیر شده و به مهربانی و احسان احتیاج دارد. یا ما یتیم و بی خانمان هستیم. این در نهایت نیاز به کمک و مساعدت دارد.

به ویژه در مورد محرومان و مظلومین ، اسلام به شدت تأکید کرده است که مسلمانان وظیفه دارند که به آنها نیکی کنند. در این دعا (دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان) از خداوند می خواهیم که ما را در این امر موفق سازد. یکی از این کارها رحمت برای یتیمان است

نیاز به یتیمان برای کمک معنوی و عاطفی

یتیم جمع یتیم است. یتیم شخصی است که پدر ، مادر یا هر دو را از دست داده باشد. یتیمان ضعفی هستند که شدیداً به کمک و رحمت نیاز دارند.

ما نمی خواهیم بگوییم که یتیم فقط از نظر مادی محروم و بدبخت شد! همچنین از جنبه های معنوی برجای مانده است. از نظر مادی ، پدرش ممکن است ثروتمند و موروثی باشد ، که باید توسط سرپرستی رعایت شود تا اصطکاک از بین نرود ، اما جنبه اصلی معنوی این است که یتیم از عشق پدری یا مادری محروم شده است. در اینجا وظیفه مسلمانان است که به والدین خود عشقی را که به آنها داده اند بدهند. این چیزی است که او می گوید: “اوه ، خدا! “مرا با یتیمان مهربان گردان و با یتیمان مهربانی کن.” قانون مقدس اسلام دستور می دهد که شرایط یتیم رعایت شود. به عنوان مثال گفته می شود پاداش شخصی که دستی به مهربانی و محبت به یتیمی می دهد چقدر است ، یا اگر مانند یتیمی گریه کنید ، عرش خدا می لرزد. این بدان معناست که مسلمانان نباید اجازه دهند که یتیمی گریه کند. این مسئولیت همه مسلمانان است. مخصوصاً کسانی که با او رابطه دارند. به ویژه در ماه مبارک رمضان ، همانطور که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در پایان ماه شعبان فرمان داد و این سنت بسیار مفصل است. وی در بخشی از این خطبه معروف در توصیف ماه رمضان گفت: . این چیزی است که او می گوید: خدایا! در این روز از ماه رمضان ، از شما می خواهیم که در قلب ما مهربانی و مهربانی با یتیمان داشته باشید.

درخواست دیگر در این دعا “خوردن” است. ارضای گرسنگی یکی از عباداتی است که به شدت مورد تأکید و توصیه قرار گرفته است. از جمله مظلومی که نیاز به مراقبت دارند ، کسانی هستند که در فقر احاطه دارند. با غذا اشاره به این است فقر را کاهش دهید. البته ، غذای مخصوص نیز بسیار خاص و سفارش یافته است ؛ یعنی به گرسنه ها نان می دهد. این یکی از بالاترین عبادت هاست و باعث می شود فرد از موقعیت پرستش و تقرب به خدا فراتر رود ، که به مردم اجازه دهید گرسنه ها را راضی کنند و این یکی از مواردی است که بیشتر برای ماه رمضان توصیه می شود.

“و به فقیر خود اعتماد کن.”

مردم! در این ماه رمضان به فقرا و مستمندان ایمان داشته باشید. فقرا ، یعنی آنهایی که خیلی بیمار هستند. فقرا کسانی هستند که ناراضی هستند اما به اندازه فقرا فقیر نیستند

نقاط ضعف را پیدا کنید

این وظیفه مسلمانان است که تا آنجا که می توانند به افراد ضعیف و نیازمند جامعه کمک کنند. یعنی بخصوص در ماه رمضان توصیه می شود روزه را متوقف کنید و غذا بخورید. ناگفته نماند که این غذاها اختصاص به این واقعیت ندارد که مهمانی باید فقیر و گرسنه باشد ، البته این یک مقدمه است. اصل تغذیه – حتی اگر مهمانی غنی و غنی باشد – ارزشمند است. همان سرگرمی و غذا خوردن یکی از مواردی است که بسیار فضیلت دارد مخصوصاً در ماه مبارک رمضان که دارای فضیلت و پاداش مضاعف است.

پیامبر گرامی اسلام فرمود: “من برازنده مeverمنی هستم که برای رقابت و نجات م believeمنان روزه می گیرم.” در زمان های قدیم روزهای من بهتر بود. به عبارت دیگر ، در گذشته مسئله گره خوردن به مهمانی ها و قطع روزه در شب های ماه رمضان بیشتر دیده می شد.

مومنان و مومنان باید توجه داشته باشند که این یک سنت حسنه در ماه رمضان است

آنها افطاری را به سایم گم کردند. » حالا آیا افطار را پیش او می برید یا او را به خانه خود دعوت می کنید. در مساجد که بعضی اوقات خرما یا چیز دیگری برای افطار سرو می شود ، این نیز نوعی غذا محسوب می شود. در هر صورت ، غذا خوردن به هر طریقی یکی از بزرگترین عبادات است ، خصوصاً افطار دادن و غذا دادن به گرسنگان که بسیار مفیدتر است و در طی این دعای شریف می خوانیم: “وفشاa ال” سلام.

سلام پرچم صلح و آرامش

سومین نمازی که آن روز داریم این است: خدایا! در گسترش صلح و آرامش و صلح در بین مردم به ما موفقیت دهید. یعنی خود ما باید سالم باشیم و امنیت جامعه را متزلزل نکنیم و باید تلاش کنیم و سعی کنیم امنیت جامعه را متزلزل نکنیم و صلح و امنیت باید جامعه ما را اداره کند. همه باید به هم سلام کنند افتتاحیه “سلام” همان گسترش صلح و آرامش است. این یکی از بزرگترین زیارات است. گفته می شود که وی می گوید: “خوب است م belمن غذا نخورد ، به مردم غذا ، صلح و برکت دهد.”

(بهترین شما کسانی هستید که گرسنه ها را سیر می کنند و در میان مردم سلام می فرستند و در حالی که بقیه می خوابند نماز شب می خوانند).

ائمه معصومین (علیهم السلام) آنها را “ناجی” می نامند ، یعنی چیزهایی که انسان را از آتش جهنم نجات می دهند.

مواردی که در این فصل از دعا می خوانیم از مهمترین مواردی است که به رابطه شخص با همنوع خود مربوط می شود. یکی از خواسته های ما در این بیانیه این است: ارتباط با خوبی ها. در دعای روز هشتم می گوییم: خدایا ، سخنان خوب به ما بده ، یعنی ما را در برقراری ارتباط با افراد خوب موفق کن. برقراری ارتباط با افراد خوب.

یکی از دستورات مهم اسلام که در روشنگری و تربیت نیز بسیار م effectiveثر است ، داشتن یک همراه خوب و یک دوست خوب است. بیشتر انسانهای خوب و بد از یک دوست بد و یک دوست خوب ناشی می شوند. بنابراین ، در این قسمت از دعا ، این خواسته را به خاخام ها خطاب می کنیم: «اوه ، خدا! “این امکان را برای ما فراهم کنید که بنشینیم و با افراد خوب دوست شویم.” در بخش آخر این دعا ، ما می خوانیم “در طول یا پناهندگی پدر و مادرمان”.

همانطور که به نظر می رسد ، در پایان هر دعا ما به یکی از صفات خدا می پردازیم ، که همه ما در اینجا آن را “طول” می نامیم. طول به معنای پاداش و لطف است. شما یک رویاپرداز هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا