فرهنگ و هنر

۳ مستند ایرانی در بخش مستند زیر ذره‌بین فجر

مستندهای ایرانی “ایساتیس” ، “روز بلورین” و “زمزمه های گمشده در فاصله” در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در بخش مستند زیر ذره بین به نمایش در می آیند.

به گزارش مجله زنده خبری ، مستندهای بلند “ایساتیس” به کارگردانی علیرضا دهگان ، “روزگار بلور” به کارگردانی امیر فرزاهلاهی و “نجواهای گمشده در فاصله” به کارگردانی منصور فروس سه مستند بلند ایرانی هستند که زیر ذره بین به نمایش در می آیند. جشنواره بین المللی فیلم فجر.

در معرفی این فیلم ها و سازندگان آنها آمده است: ایساتیس به کارگردانی علیرضا دهگان ، داستانی 75 دقیقه ای در مورد گروه هایی از مردم است که از خاک کیمیاگری خلق شده و از هیچ به دنیا آمده اند. تاریخ باستان از وضعیت واقعی آب ؛ از ایده های جدید گرفته تا رانش آب.

داستان فراز و نشیب شهری که قرن ها مانند عقیق در خاک خشک و خالی کویر می درخشید. داستان نوعی گفتگو بین ادیان و عطر ایمان و سفری هزاران ساله در قلب کویر این سرزمین کهن ، داستانی که راویان آن آب ، باد ، آتش و زمین هستند.

علیرضا دهگان ، فوق لیسانس فیلم از دانشگاه هنر و استاد دانشگاه ، فعالیت سینمایی خود را از سال 2002 در انجمن فیلم های جوانان ایران آغاز کرد و در کارنامه خود 17 فیلم کوتاه و مستند ساخته است. جوایز بین المللی برای فیلم های “اوصیا” ، “بیگدار” ، “شفا” ، “صلح در سنگ” ، “روز بیست و هفتم” ، “نخل زندگی” و …

«روزگار بلور» به کارگردانی امیر فرزالهی ، روایتی 90 دقیقه ای از زندگی حرفه ای محمد بلور ، روزنامه نگار پیشکسوت و پدر داستان نویسی در مطبوعات ایران است.

امیر فرزولاهی دارای مدرک لیسانس علوم ارتباطات اجتماعی ، روزنامه نگار و منتقد سینما و همچنین نویسنده ، کارگردان و مستندساز است. از آثار این کارگردان می توان به فیلم های “این وقت من است” ، “شهر هرج و مرج” ، “شاعران مشروطه” و “حمایت” اشاره کرد.

“نجواهای گمشده در فاصله” ساخته منصور فروسه کارگردان یک مستند 60 دقیقه ای است که در آن گروهی از پناهندگان ایرانی و افغان از وضعیت خود در یک اردوگاه صربستان صحبت می کنند.

منصور فروز کارگردان فیلم ایرانی با مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه آلته مجارستان است. فروزه علاوه بر ساخت چندین مستند تلویزیونی ، دارای هفت فیلم کوتاه و دو فیلم مستند بلند است. قضاوت در جشنواره های بین المللی و نوشتن نقد و یادداشت برای رسانه های سینمایی از دیگر فعالیت های منصور فروم است.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از 5 تا 12 ژوئن 1400 به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده ، کارگردان و تهیه کننده فیلم در تهران برگزار می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا