عمومی

واردات ۱۵۰هزار تُن برنج تا اواخر تیرماه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجله زنده خبری ،
“مسیح کشاورز” نیاز سالانه کشور به برنج را بیش از 3 میلیون تن برآورد می کند و می افزاید: “سالانه حدود 2 میلیون تن برنج از تولیدات داخلی و بین یک تا 1.5 میلیون تن از واردات تأمین می شود و این در غیر این صورت اجتناب ناپذیر است ، بازار کسری قابل جبران نیست.

وی افزود: سال گذشته 850 هزار تن برنج از واردات تحویل داده شد که 50 درصد کاهش نسبت به سال 1998 است و کاهش واردات نیز می تواند در قیمت بازار برنج موثر باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با وجود مقدار کمی برنج وارداتی در اوایل دهه 1400 و کاهش واردات در سال گذشته ، در صورت کسری کسر بازار ممکن است نامتعادل باشد.

کشاورز گفت: “اکنون ، به دلیل نوسانات نرخ ارز ، واردکنندگان دیگر قادر به پرداخت هزینه های جانبی ذخیره سازی نیستند زیرا دیگر نمی توانند برنج بخرند و هزینه های ذخیره سازی را برای مدت چهار ماه ممنوعیت واردات تحمل می کنند.”

وی اظهار داشت: همچنین افزایش خشکسالی و کمبود آب قطعاً می تواند در کاشت و برداشت برنج محلی تأثیرگذار باشد ، بنابراین به نظر می رسد باید در بحث واردات و عرضه کسری برنج در کشور مراقب باشیم تا بازار متعادل حفظ شود “

دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا از افزایش قیمت جلوگیری کند

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: امروز کارمندان باید در مورد بازار برنج برای ماه های آینده تصمیم بگیرند تا کشور دچار کمبود و بحران نشود ، که این امر کاهش مدت زمان ممنوعیت واردات برنج را ضروری می کند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر با حمایت دولت و ایجاد قانون منع واردات در فصل برداشت ، برنج ایرانی قیمت خود را پیدا کرده و سهم بازار را از آن خود کرده است ، گفت: خارجی ها آن را مصرف کردند. تعادل بین قیمت واردات و برنج محلی ، آنها بر روی مصرف برنج داخلی متمرکز شدند ، که خوش شانسی برای برنج تولید شده در کشور است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: به نظر می رسد برای جلوگیری از حذف برنج از توده جامعه کم درآمد و جلوگیری از افزایش قیمت ، دولت تدابیری در این زمینه اندیشیده باشد.

شایان ذکر است که طبق قانون ، ممنوعیت واردات برنج هر ساله از 22 ژوئیه به مدت چهار ماه اعمال می شود که این قانون در سال 1400 نیز اعمال می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج که پیش از این اعلام کرده بود: ذخایر موجود برنج در کشور بین 100000 تا 150،000 تن است که طی 2 تا 3 ماه آینده تخلیه می شود و به دلیل افزایش خشکسالی ها ، بدون شک با کاهش محدودیت تولید داخلی و واردات با کمبود شدید برنج. ما در کشور با یکدیگر روبرو خواهیم شد که این یک مشکل است.

گمرک جمهوری اسلامی اخیراً اعلام کرد: بر خلاف برخی ادعاها ، واردات و رهاسازی برنج در دو ماه اول سال 1400 ، بیش از 182000 دلار تن برنج به ارزش 163 میلیون دلار توسط گمرکات کشور ترخیص شده است که 31 درصد وزن و نسبت به مدت مشابه سال گذشته. از نظر ارزش 34٪ رشد کرده و 12000 تن برنج اکنون آزاد شده و پس از تشریفات گمرکی وارد بازار خواهد شد.

در دو ماه مشابه سال 1999 ، حدود 139000 تن برنج به ارزش 122 میلیون دلار از گمرک ترخیص شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا