حوادث و رویدادها

جای خالی توجه به قانون هوای پاک در ترخیص خودروهای رسوبی

گرمای شدید ، قطعی برق و کمبود آب در ماه گذشته مردم را آزار داده است ، طی هفته گذشته هوای پایتخت و برخی از کلان شهرها از جمله اصفهان ، اراک ، مشهد و کرج آلوده شده است ، اما نه تنها مفاد قانون هوای پاک . توصیه های متخصصان برای کاهش آلودگی هوا نیز نادیده گرفته می شود ، اما وسایل نقلیه رسوبی بدون نیاز به انجام تست فنی تمیز می شوند.

به گزارش مجله زنده خبری ، ز اگرچه در پاییز و زمستان آسمان در بیشتر شهرهای بزرگ کشور با وجود “ذرات معلق” تاریک می شود ، که حتی هنگام تماشای آن نفس نمی کشد ، اما بیشتر ما فکر می کنیم که در فصول گرم سال که تجربه می کنیم آسمان آبی و هوای دلپذیر. این تصور در ذهن ما شکل می گیرد ، در حالی که آمار کیفیت هوا در شهرهای بزرگ مانند تهران نشان می دهد که آلاینده شاخص هوا در روزهای گرم تابستان “ازن” است ، که برای بسیاری از روزها کیفیت هوا را در دامنه ناسالم برای گروه های حساس و حتی همه گروه ها. خطرات سلامتی انسان را ایجاد و پنهان می کند.

ازن چیست ، چگونه تولید می شود و تأثیرات آن بر سلامتی چیست؟

گاز ازن از ترکیبی از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. این گاز در اتمسفر فوقانی از ورود اشعه ماورا بنفش به زمین جلوگیری می کند و بنابراین وجود آن در جو ضروری است ، اما ازن در سطح زمین یک آلاینده سمی است. ازن زمین برای سلامتی انسان ، حیوان و گیاه مضر است و ازن بد و آلاینده محسوب می شود. این آلاینده مستقیماً در هوا آزاد نمی شود ، اما یک آلاینده ثانویه است که در اثر واکنشهای شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می شود. بنابراین ، مقدار آن در تابستان و در ساعات میانی روز بیشتر از زمان های دیگر است.

در مورد تشکیل آلاینده های ازن ، پیش سازهای آن ترکیبات آلی فرار (VOC) و ناکس یا اکسیدهای نیتروژن هستند. در واقع اتومبیل های دیزلی ، موتورسیکلت های فرسوده و بخارات بنزین پیش ساز اوزن هستند و همه این منابع در حضور گرما و نور خورشید ازن تولید می کنند. استفاده از سوخت دیزل در نیروگاه ها و پالایشگاه ها نیز ممکن است در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد. افزایش سطح ازن باعث کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه ، تنگی نفس ، تشدید آسم و سایر بیماری های ریوی و مرگ زودرس می شود.

راه حل های کاهش “ازن” چیست؟

اگرچه در سالهای اخیر چندین راه حل برای کاهش آلودگی ازن در ارگانهای مختلف پیشنهاد ، توصیه و اجرا شده است ، اما آنها نه تنها به درستی اجرا نشده اند ، بلکه بسیاری از این راهکارها مورد توجه قرار نگرفته و در برخی موارد مختل شده اند.

یکی از راهکارهای کاهش گازهای آلی فرار ، اجرای پروژه کهاب (کاهش ، اجرا و انتقال پول حاصل از تبخیر بنزین) در پمپ بنزین ها است که پیش از سال 1990 مطرح شده بود ، اما متأسفانه در کشور به درستی اجرا نشده است. اجرای پروژه کهاب در ایستگاه های سوخت تهران توسط وزارت نفت می تواند به کاهش انتشار گازهای آلی فرار کمک کند.

منبع دیگر گازهای آلی فرار و انتشار دی اکسید نیتروژن “اتومبیل” است و افزایش اتومبیل تا یورو 5 می تواند نقش مهمی در کاهش دی اکسید نیتروژن و در نتیجه انتشار ازن داشته باشد.

به روزرسانی اتومبیل های تولیدی استاندارد به یورو 5 یکی از راه های کاهش آلاینده های هوا مانند ازن است که چند سالی است مورد توجه تولیدکنندگان خودرو نیست. طبق ماده 4 قانون هوای پاک ، تولیدکنندگان اتومبیل باید مطابق با اعلامیه آژانس حفاظت از محیط زیست ، استانداردهای آلودگی یورو 5 را رعایت کنند. مصوب هیئت وزیران در سال 1997 ، هر سه وسیله نقلیه دیزلی با استاندارد آلایندگی یورو 5 مشمول اسقاط یک یا چند وسیله نقلیه دیزلی با همان ظرفیت کل گواهی قراضه می شوند ، اما نه تنها این مواد به درستی استفاده نشده اند. قانون هوای پاک ، بلکه به دلیل ماده 4 قانون هوای پاک است. به تعویق افتاد و تا سال 1999 تعدادی از وسایل نقلیه بر خلاف قانون هوای پاک با مجوز آژانس حفاظت از محیط زیست و تصویب هیئت وزیران طبق استاندارد یورو 4 شماره گذاری شدند.

ناگفته نماند که همه اتومبیل های شهرها از استاندارد یورو 4 برخوردار نیستند ، اما آلاینده هایی که در حال حاضر در هوا آزاد می شوند مربوط به خودروهای تولید شده بیش از 5 سال پیش هستند و استاندارد آنها یورو 2 است و برخی از آنها فرسوده هستند. قانون هوای پاک همچنین روش دیگری برای کنترل آلودگی هوا از اتومبیل های فرسوده و موتورسیکلت ها را مشخص می کند ، یعنی لغو و از بین بردن آنها پس از رسیدن به “سن سایش” ، وسایل نقلیه در ژوئیه 1999 بر اساس تقاضای دیوان نگهبان از دیوان عدالت اداری باطل شد.

سپس آژانس حفاظت از محیط زیست پیشنهاد کرد که معیار اسقاط خودروهای دست دوم معاینه فنی باشد و در آیین نامه جدید این ماده از قانون هوای پاک ، معیار اسقاط انواع وسایل نقلیه “معاینه فنی” است. با این حال ، تأکید بر تقویت اهرم نظارتی در مورد آزمایشات فنی بود ، زیرا “اگرچه آزمایش نیروی هوایی طبق قانون هوای پاک اجباری است ، اما گاهی اوقات نقض می شود و در بسیاری از شهرها تست فنی خودرو بررسی نمی شود”.

طرح نظافت وسایل نقلیه رسوبی بدون نیاز به معاینه فنی

اکنون نیروی پلیس که خود مسئول اجرای قانون هوای پاک است ، از اجرای طرح جدیدی برای پاکسازی وسایل نقلیه مملو از لجن در پارکینگ های پلیس بدون نیاز به “معاینه فنی” خبر داده است. این اولین بار نیست که پلیس چنین طرحی را اجرا می کند ، آنها سال گذشته طرحی را برای پاکسازی لجن موتورسیکلت از پارکینگ ها و پارکینگ ها اجرا کردند که هنوز ادامه دارد و تاکنون بیش از 280 هزار موتورسیکلت به مالکان تحویل داده شده است.

لازم به ذکر است که طبق آخرین لیست آلاینده ها در تهران ، سهم موتورسیکلت ها در تولید آلاینده های گازی حدود 21 درصد و در تولید ذرات معلق 10 درصد و سهم خودروها در تولید آلاینده های گازی است. حدود 38٪ و 14٪ در تولید ذرات معلق.

به گفته سردار سید کمال هادیانفر ، فرمانده پلیس راهور ناجا ، اجرای طرح رهاسازی لجن شامل 226000 دستگاه خودرو مصادره شده در پارکینگ های سراسر کشور است که متوسط ​​زمان پارکینگ دو سال و نیم است. اتومبیل های دست دوم و خودروهایی که سابقه ای در سیستم شماره گذاری پلیس ندارند از این سرویس معاف هستند.

اجرای چنین برنامه هایی توسط پلیس همزمان با اوج آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای کشور همیشه با انتقادات و پیشنهادات همراه بوده است. سال گذشته ، پس از تمیز كردن موتورهای رسوبی توسط برخی از كارشناسان آلودگی هوا ، مسئولان شركت كنترل كیفیت هوای تهران و همچنین كارمندان سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم انجام تست های اجباری فنی برای موتورهای تمیز تأكید كردند.

امسال اما به دنبال اجرای طرح رهاسازی لجن ، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: “ما هیچ گونه تعهدی برای پرداخت عوارض شهرداری برای وسایل نقلیه وضع نکرده ایم و نیازی به آزمون فنی نیست و مالکان یا سرنشینان باید این را دنبال کنند.” پس از پاکسازی “بگذار همه چیز باشد.”

این در شرایطی است که عبدالله مطوی – مدیر امور اجرایی بازرسی فنی وسایل نقلیه کشور – درخواست دریافت گواهی معاینه فنی برای رهاسازی وسایل نقلیه توقیفی را کرد.

به گزارش مجله زنده خبری ، اگرچه موتورسیکلت ها و اتومبیل های توقیف شده از اموال مردم است و آزادی آنها قابل لغو نیست ، اما به نظر می رسد قبل از اجرای چنین طرح هایی لازم است اقداماتی برای رهاسازی این وسایل نقلیه مانند تعویض مبدل کاتالیزوری انجام شود. و معاینه فنی تولید اجباری است. از آنجا که خودروها و موتورسیکلت هایی که از نظر فنی بازرسی نمی شوند ، توسط سیستم های LEZ نصب شده بر روی دوربین های نظارتی نصب شده برای کنترل آلودگی هوا در کلانشهرها جریمه می شوند ، به نظر می رسد که مقامات انتظامی می توانند در هنگام رهاسازی این وسایل نقلیه ، پلاک های ثبت موقت را به مالکان ارائه دهند. فرم معاینه فنی خود را ظرف دو هفته ارسال کرده و یک پلاک ثبت نام دائمی دریافت کنید. سیستم ترمز و ایمنی این خودروها قبل از رهاسازی انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا