عمومی

حل و فصل مشکلات خوزستان طبق دستور رهبری باید ادامه یابد

حجت الاسلام المسلمین حسن روحانی روز شنبه در برنامه تولید 84 برای پرش ، با افتتاح کنفرانس ویدیویی پروژه های ملی وزارت نیرو و پس از گزارش وزیر نیرو از وزارت نیرو و سایر وزرا برای سفرشان تشکر کرد به خوزستان گفت: همه ما خوزستان و خوزستان از ابعاد و اهمیت ویژه ای برخوردار است. خوزستان یک سرزمین حاصلخیز و یک استان مرزی بسیار مهم است و مردم خوب آن سرزمین همیشه مدافعان خوبی برای ایران اسلامی و مردم آن بوده اند.

وی ادامه داد: امروزه شاهد مشکلاتی برای زندگی مردم استان خوزستان از نظر شدت آب و گرما هستیم که باعث کاهش ورودی سدهای آبی شده است و به طور کلی مردم مشکلاتی را پیدا کرده اند که برخی از این مشکلات را کاهش داده است. . “

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد با حضور آقای جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور ، وزیر نیرو و سایر مقامات ، در روزهای آینده مشکلات باقیمانده برطرف شود و مشکلات حل شده در مورد خوزستان طبق دستور صادر شده ادامه یابد ، دیروز توسط مقام معظم رهبری داده شد.

روحانی در مورد افتتاح تصفیه خانه های آب در شهرهای بابل ، بابلسر و هالخال گفت: نوشیدن آب پس از اکسیژن و هوا برای ما بسیار مهم است ، زیرا این امر به سلامت و زندگی انسان بستگی دارد. یکی از خدمات بزرگی که وزارت نیرو از همان ابتدا ارائه می دهد و طی سالهای اخیر بصورت هفتگی به مردم اطلاع داده می شود این است که هر روز و هر هفته بخشی از کشور از آب سالم تصفیه شده استفاده می کند. امیدوارم افتتاح همزمان این تصفیه خانه ها برای مردم مازندران ، اردبیل ، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری انجام شود.

رئیس دولت دوازدهم در حاشیه بهره برداری از سد هایکار و آبرسانی به حاجی آباد فارس گفت: با شروع بارندگی های امسال سد هایکار هم می تواند آب مورد نیاز منطقه را حفظ کند و هم از بروز سیلاب در این کشور جلوگیری کند شرایط خطرناک ”

وی افزود: سد هایگر 227 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که یک سد بزرگ و یکی از سدهای ملی است. هایکر آخرین سدی است که در دولت دوازدهم تکمیل شده است.

روحانی یادآوری کرد که در مجموع 57 سد ملی در دولت یازدهم و دوازدهم تکمیل و بهره برداری شده است. قبل و بعد از انقلاب ، قبل از دولت یازدهم ، 144 سد در کشور وجود داشت که در آن 57 سد به بهره برداری رسید و این سدها برای حفاظت از آب و خاک و سیلاب ها برای نجات جان افراد بسیار مهم است. این سدها برای کشاورزی ، صنعت و آب آشامیدنی بسیار مهم هستند.

وی همچنین در مراسم افتتاحیه 13 پروژه برق تجدیدپذیر در 9 استان گفت: “رفتن به نیروگاه ها و تأسیسات تجدید پذیر که نیازی به سوخت و آب ندارند بسیار مهم است و گرمای تابستان نه تنها هیچ تأثیر منفی روی آنها نخواهد داشت ، بلکه تأثیر مثبتی نیز دارد. به طور کلی ، آنها می توانند از نظر نیاز به برق و از نظر محیط زیست از نظر بهداشت محیط به مردم کمک کنند و انرژی کشور را ذخیره کنند.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: خوشبختانه در کشور ما در بعضی از مناطق نیروگاه های بادی و در بسیاری از نقاط نیروگاه های خورشیدی و شاید در همه قسمت ها و همچنین نیروگاه های برق آبی کوچک داریم و رودخانه ها می توانند نیروگاه های آبی کوچک را جابجا کنند. “همه اینها می تواند در روزهای دشوار با توان کم مفید باشد و واقعاً ارزش تلاش دارد.

وی افزود: گزارش شده که پنج برابر بیشتر از دولت قبلی در زمینه نیروگاه های تجدیدپذیر در این دولت سرمایه گذاری شده است. اینجا مکان بسیار خوشی است. نیروگاه های تجدیدپذیر که امروز افتتاح می شوند ، ظرفیت کل 30 مگاوات دارند که برای کشور ما بسیار مهم است.

روحانی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: امروز 2.382 میلیارد تن دهانه باز شده است كه شامل سدهای بزرگ و كوچك ، تصفیه خانه های مازندران و اردبیل برای بابل ، بابلسر و خلحال است. همچنین اقدامات دیگری برای استانهای دیگر مانند سیستان و بلوچستان ، چهارمال و بختیاری و فارس انجام شد و نیروگاه های تجدید پذیر در دو بخش نیروگاه های کوچک 19 مگاواتی و 30 مگاوات تجدید پذیر افتتاح شدند.

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم اقدامات انجام شده در روزهای اخیر را به اتمام برسانیم و پروژه هایی که برای دولت سیزدهم باقی مانده است ، از جمله بسیاری از سدها ، امسال و سال آینده افتتاح می شود. نیروگاه های بزرگ برق در سال های آینده افتتاح می شوند. 16000 مگاوات برق در جریان است که بخشی از آن تا پایان سال جاری باز می شود و بخشی دیگر تا پایان سال آینده و سال آینده و همه اینها می تواند نفس تازه ای برای کشور و توسعه کشور باشد در این منطقه.

رئیس جمهور گفت: خوشحالم که در ابتدای جلسه با وزیر نیرو که با معاون اول وزیر در اهواز بود ، یک ویدئو کنفرانس داشتم. مشکلی که در آن روزها برای مردم خوزستان به وجود آمد عمدتا به دلیل کمبود آب و کمبود آب بود.

وی افزود: اگر شرایط ما مانند سالهای گذشته بود ، در خوزستان مشکلی نداشتیم و اگر امروز مشکلی داریم به این دلیل است که نمی توانیم به اندازه کافی آب از سدها آزاد کنیم. نه اینکه امروز نمی توان آن را آزاد کرد ، می توان آب را آزاد کرد ، اما مردم می توانند تا پایان سپتامبر و اکتبر مشکل داشته باشند. چون کاشت پاییزه است و مردم به آب آشامیدنی احتیاج دارند.

روحانی ادامه داد: کمترین میزان آب مربوط به اواخر شهریور است و اول آنلاین سال آبی جدید است که امیدوارم خداوند به مردم رحمت کند تا مردم بتوانند از آن استفاده و بهره برداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که در گزارش ها گزارش شده ، ورودی آبی که باید امروز به سد وارد می شد کاهش یافته است ، بنابراین کمتر از 50 سال پیش بود و ورودی سدها حدود 50 درصد کاهش یافته است در سال جاری. “

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه با کاهش ورودی آب ، تخلیه آب با مشکل روبرو می شود ، گفت: امسال 10 میلیارد متر مکعب آب پشت سدهای خوزستان کمتر از سال گذشته است که مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند “وقتی سدها تمام می شوند ، نیروگاه های برق آبی ما مشکل می شوند و برق کاهش می یابد. گرما نیز مشکل مصرف برق را دو چندان می کند و وقتی گرما افزایش می یابد ، ظرفیت و تولید نیروگاه ما کاهش می یابد و همه چیز دست به دست هم می دهد.

وی افزود: البته این روزها اقدامات خوبی برای مردم خوزستان انجام شده است ، هم اکنون معاون اول و وزرا برای حل مشکلات قابل حل هستند.

رئیس جمهور گفت كه در سال 1999 بخش عمده ای از اعتبارات به خرمشهر ، اندیمشك ، شادگان ، مسجدسلیمان ، سوسنگرد ، ایذه ، آبادان و شادگان تخصیص یافته و برای تأمین آب شهرهای مختلف خوزستان پرداخت شده است. برای این استان هنوز کم است.

وی ادامه داد: در این دولت ما در زمینه کشاورزی در استان خوزستان که برای توسعه فاضلاب و زهکشی بود ، کار بزرگی انجام داده ایم. مردم آگاه هستند که طی این هشت سال 295000 هکتار در خوزستان و قسمت کوچکی در ایلام زهکشی و زهکشی شده است که این امر تحول بزرگی در کشاورزی خوزستان ایجاد می کند. کارهای زیادی در مناطق آزاد اروند انجام شده و کشف بزرگی برای خوزستان صورت گرفته است.

روحانی گفت: من خودم چندین حفره آب ایجاد کردم ، به نام پروژه غدیر ، جایی که ما رفتیم و آب آشامیدنی خوبی از سد دز به یک قسمت مهم خوزستان از جمله اهواز رساندیم و همین آب به خرمشهر ، آبادان و جنوب خوزستان رسید. با وجود همه تلاش ها ، مشکلات همچنان ادامه دارد.

وی افزود: زمانی بود که در این مناطق در تابستان باران می بارید و در تابستان گرد و غبار تولید می شد و برق نیز قطع می شد. وزارت نیرو ماه هاست درگیر این پرونده است. در حالی که خوزستان غبارآلود بود ، 46000 هکتار زمینی در جنوب خوزستان کاشته شده و وزارت جهاد کشاورزی بسیار سخت کار می کند.

اعتراض حق واضح مردم است

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه کارهای زیادی در استان خوزستان انجام شده و در عین حال کارهای زیادی باقی مانده است ، گفت: پروتکل دولت های یازدهم و دوازدهم نسبت به استان خوزستان رکورد قابل قبولی است حتی اگر امسال از خشکسالی بی سابقه ای رنج ببرد ، در 50 سال گذشته ما این مشکل را نداشته ایم ، مردم این مشکل را نداشته اند.

روحانی افزود: مردم این روزها با مشکل روبرو هستند و باید مشکلات آنها برطرف شود. این اعتراض یک حق واضح بشری است و اگر چند ده نفر را از دست بدهیم ، بقیه مردم به حق اعتراض کردند ، که می خواستند مشکلاتشان حل شود ، از جمله مشکلات کشاورزی ، دام و درختان نخل ، و این حق مردم مقامات تمام تلاش خود را کرده اند تا این تلاش ها امکان پذیر باشد.

رئیس جمهور با ارزیابی از وزارت نیرو گفت: امروزه انتقادات شدیدی نسبت به وزارت نیرو شده است ، در حالی كه این وزارتخانه در دولت یازدهم و دوازدهم كار بزرگی انجام داده است. مردم باید بدانند که حتی در مورد برق ، زمانی که ما مشکلات زیادی داشتیم ، در سال 1996 تمام فعالیت های تولیدی بیش از 17000 مگاوات انجام شده است. در سال 1997 نیاز به سرمایه گذاری در این زمینه بود که به دلیل تحریم ها با مشکل سرمایه گذاری خارجی روبرو بود و با جنگ اقتصادی روبرو شد.

وی افزود: در این جنگ بخشی از ظرفیت کارخانه ما آنطور که می خواستیم محقق نشد ، اما در این دولت 20 هزار ظرفیت نیروگاه اضافه شد.

روحانی گفت: در سال های 1997 ، 1998 و 1999 و علی رغم جنگ اقتصادی ، صنعت ما در حال پیشرفت خوبی است ، خصوصاً در این سه ماه ، توسعه صنعت ما در مقایسه با سال قبل بسیار خوب است. توسعه صنعتی که طی دو سال گذشته داشته ایم به طور طبیعی باعث افزایش مصرف برق ما شده است. امسال برق ما از نظر میزان مصرف افزایش یافته است و از نظر گرمای هوا و نیروگاه برق ، امکانات آن در انحصار قرار گرفته است و مردم در نتیجه آسیب دیده اند .

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که طی دو هفته آینده که انتظار می رود بسیار گرم باشد اوقات خوبی داشته باشیم و افزود: ما بر این مشکل غلبه خواهیم کرد. مردم باید بدانند که در دو سال گذشته وزارت نیرو 132 هزار میلیارد تن در آب و برق کشور سرمایه گذاری کرده و همه آنها کشف شده است و بیش از 2000 میلیارد تن پروژه هایی است که امروز افتتاح شده است.

روحانی از تلاش های همه مهندسان و کارگران کشور تشکر کرد: “این آخرین افتتاح ما در وزارت نیرو است.” تلاش زیادی برای ساخت سدهایی برای آب و برق در مناطق روستایی ، فاضلاب ، تصفیه خانه های فاضلاب ، شبکه های آب و تأمین آب صورت گرفته است و در این مدت در گذرگاه های مرزی استان های مختلف سد ساخته شده است.

وی ادامه داد: آب شیرین سازی شده و به منطقه شرقی کشور ارسال شد و این یکی از پروژه های منحصر به فرد تاریخ ایران بود که موفق شدیم آب خلیج فارس را به استان های هرمزگان ، کرمان و یزد به صورت یکجا تحویل دهیم. روز این پروژه در آینده برای سایر استانها مانند اصفهان ، خراسان جنوبی ، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا