فرهنگ و هنر

راه‌آهن ایران ثبت جهانی شد

راه آهن ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و در فهرست بیست و پنجمین میراث جهانی ایران قرار دارد.

به گزارش مجله زنده خبری ، ایران امسال با دو پرونده “راه آهن ایران” و “هورامان” در کمیته میراث جهانی یونسکو شرکت کرده است. علی رغم اعتراض کارشناسان ICOMOS در سراسر جهان ثبت شده است.

نماینده ایكوموس (شورای بین المللی ساختمانها و اماكن) ، یك نهاد مشورتی و تخصصی یونسكو برای ثبت و حفاظت از میراث جهانی ، ارزشهای فرهنگی و تاریخی راه آهن ایران را ستود و پیشنهاد كرد كه پرونده برای “به تعویق افتد” اطلاعات بیشتر. پس از اصلاحات ، پرونده ممکن است دو سال بعد به جلسه دادرسی ارسال شود.)

پیش از این کارشناسان یونسکو و ایکوموس احتمال کمی برای قرار گرفتن خط آهن در فهرست میراث جهانی یونسکو پیش بینی کرده بودند. این ارزیابان و کارشناسان بارها این پرونده را به چالش کشیده اند.

اما در این اجلاس ، نمایندگانی از نروژ ، استرالیا ، اتیوپی ، عمان ، برزیل ، روسیه ، اسپانیا ، آفریقای جنوبی ، اوگاندا ، تایلند و مجارستان ، با حمایت از دیدگاه ایکوموس در مورد اصلاح پرونده ، راه آهن ایران را به عنوان یک معجزه مهندسی توصیف کردند و یک واقعیت مهم تاریخی را برجسته کردند ، این راه آهن بر مبادلات اقتصادی و بین المللی و ارتباط بین دریای خزر و خلیج فارس تأکید دارد و از ورود آن در فهرست میراث جهانی یونسکو پشتیبانی می کند.

ارزش های معماری راه آهن ایران نیز به شدت مورد تأکید و بحث و تبادل نظر کشورهای حاضر در نشست کمیته میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

نماینده چین همچنین با اشاره به اینکه پرونده را به خوبی مطالعه کرده است ، گفت: این پرونده دارای معیارهای 2 و 4 برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است. با این حال ، کارشناسان ایکوموس تأکید کردند که پرونده راه آهن ایران از این معیارها برای ثبت جهانی برخوردار نیست.

احمد پاکتاچی ، سفیر ایران و نماینده یونسکو نیز از تلاش های ایکوموس و کشورهای حامی آن تشکر کرد و گفت: “ما برای حفاظت بهتر از این میراث از همه پیشنهادات استفاده خواهیم کرد و آماده همکاری بیشتر با ایکوموس و مرکز هستیم. . “بیایید یک میراث جهانی بسازیم و ما آماده ارائه تمام توضیحات در مورد این پرونده هستیم.

وی افزود: از آنجا که راه آهن ایران یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی است و در عین حال مطابق با قانون فعلی راه آهن کار می کند ، هرگونه اقدام و مداخله در آن مستلزم اخذ مجوز قانونی از چندین مقام است. “

نماینده ایران در کمیته میراث جهانی یونسکو تأکید کرد: ما برای حفاظت از این خط آهن برنامه داریم و هم وزارت راه و شهرسازی و هم میراث و گردشگری در حفاظت از راه آهن نقش دارند. حمایت ملی از این کار تضمین شده است.

پرونده حمل و نقل ریلی در سال 2017 به یونسکو تحویل داده شد. در آن زمان ، کارشناسان یونسکو در مورد این پرونده اظهار نظر کردند. این پرونده در سال 2019 توسط کمیته میراث جهانی یونسکو مورد بررسی قرار گرفت و با تصحیح کارشناسی بازگشت و سهمیه ایران برای ثبت آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو از بین رفت. پرونده راه آهن قرار بود در اجلاس 2020 پس از تصحیح مجدد مورد بررسی قرار گیرد ، اما به دلیل اپیدمی ویروس کرونا به امسال موکول شد. در این دوره ، پس از تصحیح و شفاف سازی برخی بندهای این پرونده ، راه آهن ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. به دنبال این موضوع ، یونسکو به ایران دستور داد گزارش کاملی از شرایط کار را در تاریخ 1 دسامبر 2022 ارائه دهد.

به گفته طالبیان ، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، خط راه آهن 1400 کیلومتری که استان های مختلف را به هم متصل می کند یکی از پرونده های زنجیره ای ایران مانند قنات ها ، باغ ها و کلیساهای ایرانی است که همه آنها ایستگاه هستند. ، پل ها. و … را به عنوان یک مقصد جهانی معرفی می کند.

طبق اسناد موجود ، عمر راه آهن ایران به 85 سال می رسد و به عنوان یکی از میراث صنعتی در یونسکو درج شده است.

چهل و چهارمین کمیته میراث جهانی یونسکو پس از یک سال وقفه به دلیل اپیدمی تاج ، روز جمعه در چین آغاز به کار کرد. این کمیته مجازی است و به گفته معاون میراث فرهنگی در فوژو چین ، فقط اعضای کمیته بین المللی در آن حضور دارند.

پرونده هورامان (اورامانات) نیز طی روزهای آینده در اجلاس یونسکو مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. به گفته کارشناسان یونسکو ، مسئولان میراث فرهنگی معتقدند که این اثر شانس زیادی برای قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا