عمومی

سبک‌های طراحی نمای ساختمان و انواع آن

بررسی مدرن ترین انواع نمای ساختمان + تاریخچه آن

حتما برای شما خیلی اتفاق افتاده است که هنگام عبور از یک خیابان، ظاهر یک ساختمان خصوصاً توجه شما را به خود جلب می کند. امروزه طراحی نمای بیرونی ساختمان مسئله بسیار مهمی در زمینه طراحی معماری است زیرا اولین ویژگی جالب در مورد ساختمان از دید مخاطب نمای خارجی آن است. بنابراین معماران همیشه سعی می کنند از اوج هنر خود در طراحی این قسمت از ساختمان استفاده کنند.

به عبارت دیگر وقتی به یک ساختمان نگاه می کنید، اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند شکل ظاهری آن است. نمای ساختمان نمای بیرونی هر ساختمانی است و نقش بسیار مهمی در زیبایی و جذابیت آن دارد. در طراحی نما، معماران و سازندگان با توجه به شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات ساختمان، سلیقه مردم و بودجه آنها نوع مواد را انتخاب می کنند.

نمای بیرونی یک لایه محافظ برای ساختمان است که نه تنها از آن در برابر عوامل مختلف محافظت می کند بلکه نقش بسیار مهمی در زیبایی آن دارد. طراحی نمای ساختمان و نمای ساختمان یک منظره شهری مسکونی را تشکیل می دهند، بنابراین طراحی نماهای مختلف باید با یکدیگر هماهنگ باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد هماهنگی درب ورودی ساختمان با هماهنگی نمای ساختمان است. طراحی نما شامل سبک های مختلفی است که هر یک از ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در این مقاله می خواهیم در مورد انواع سبک های طراحی نما با شما صحبت کنیم و متداول ترین آنها را معرفی کنیم.

مروری بر انواع سبک های طراحی نمای ساختمان

  • سبک طراحی نمای رومی در ساختمان

نمای رومی ساختمان ها به دلیل طراحی منحصر به فرد خود بر هر رهگذری تأثیر می گذارد، که البته انتقادات زیادی به اینگونه بناها منجر شده و استفاده از معماری متناسب با فرهنگ ایران را بیشتر متداول می داند. اما واقعیت این است که سبک معماری رومی در نمای کلاسیک ساختمان فقط مختص روم باستان نیست، بلکه قسمت بزرگی از تاریخ معماری را که شامل ایران باستان نیز می شود، در بر می گیرد.

کتیبه های تخت جمشید و سر ستون های زیبای آنها دقیقاً در طراحان رومی وجود دارد و بارها مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع، این روزها، به چند دلیل نمای رومی ساختمان در نظر گرفته شده است.

  • سبک طراحی نما کلاسیک در ساختمان

معماری سبک کلاسیک بیشتر یادآور معابد یونانی است. نگاهی دقیق به معماری یونان و روم باستان، ویژگی های اصلی معماری کلاسیک را نشان می دهد. چنین نماهایی به دلیل معماری تقریباً پیچیده و مصالح ساختمانی گران قیمت مانند سنگ مرمر طبیعی، گرانیت و تراورتن به روشی است که عموماً برای ساختمانهای مجلل و طبقات مرفه جامعه در نظر گرفته می شود، در حالی که چنین طراحی هایی در بسیاری از ساختمانها و آپارتمان ها انجام می شود.

امروزه کم و بیش مورد استفاده قرار می گیرند. اما باید اعتراف کنیم که اینها نماهای کلاسیک هستند که شهر را یکنواخت نشان می دهند و به آن طراوت و زیبایی می بخشند.

  • سبک طراحی نمای مدرن در ساختمان

امروزه استفاده از طراحی مدرن در نمای خارجی ساختمان بسیار رایج شده است. این نوع طراحی از اصول معماری مدرن پیروی می کند و فاقد تزئینات و جزئیات مورد استفاده در طراحی نمای کلاسیک و رومی است. معماری مدرن بر سادگی بیشتر در عین کاربردی بودن طراحی تأکید دارد، اما با این وجود، ما همیشه شاهد اضافه شدن تزئینات به ساختمان هایی با این سبک هستیم که ظاهر ناخوشایندی را در شهر ایجاد می کنند.

هدف از افزودن این تزئینات فقط جلب توجه مخاطب است اما این خارج از اصول طراحی مدرن نما است. امتناع از استفاده از مصالح متعدد در ساخت این ساختمان مطلوب نیست.

  • سبک طراحی نمای مینیمال در ساختمان

سبک ساده گرایی یا مینیمالیسم نوع دیگری از طراحی است که در ایران چندان معمول نیست. در طراحی نمای مینیمالیستی، همانطور که از نام آن پیداست، اصل در سادگی، نفی هر گونه تزئینات غیر ضروری، استفاده ساده و صریح از فرم ها و استفاده از تعداد محدودی از مواد است.

در این سبک، مواد مورد استفاده معمولاً یک یا دو ماده هستند و به ندرت تعداد مواد بیش از دو نوع است. در ایران تعداد معدودی از این قبیل نماها طراحی و ساخته شده اند و انتظار می رود در آینده تعداد چنین نماهایی افزایش یافته و تعداد نماها با مواد مختلف و فرمهای شکسته کاهش یابد.

  • سبک طراحی رنسانس و باروک در ساختمان

از سال 1425 تا 1660، رنسانس در ایتالیا آغاز شد و به سرعت در سراسر اروپا گسترش یافت. در این دوره اعتراضاتی علیه قدرت کلیسا و اختراع ماشین آلات صورت گرفت. در اروپا، معماری مناره های مخروطی با الهام از GATT با طاق های کلاسیک و طاق های گرد، فضاهای راحت تر و جزئیات طراحی سرگرم کننده جایگزین شد.

سبک باروک ساخته شده توسط کلیسای کاتولیک در این دوره تا حدودی نشانگر تغییر وضعیت کلیسا پس از رنسانس برای اصلاح شکل ظاهری قبلی آن بود. به دلیل ساخت و ساز بیش از حد ساختمانهای غیراصولی که از این سبک نام برده می شود، شهرداری مقرراتی را برای جلوگیری از این ساخت و سازهای غیراصولی و زشت تصویب کرده است.

تاریخچه نمای ساختمان

تاریخچه نمای ساختمان به زمانی که خانه ها به ساختمان تبدیل شدند برمی گردد. در اواخر قرن نوزدهم، با پیشرفت علم و فناوری ساختمان، میل به زیبایی ساختمان ها بیشتر و بیشتر شد. بر این اساس، بسیاری از معماران ساختمان، با الگوی سبک طراحی نمای غربی، شروع به گلدوزی برخی از نقوش و نقاشی های ساده روی خانه ها (معمولاً ویلا) کردند. تاریخچه نمای ساختمان تاکنون دستخوش تغییرات اساسی و پیشرفت چشمگیری شده است.

تاریخچه نمای ساختمان با برنامه های اولیه آغاز می شود. در قرن 200 هجری، به دلیل تأثیر دین بر طرح های معماری، ایده طراحی سقف ها، دیوارها و نمای خارجی اماکن مقدس به ذهن معماران خطور کرد. گچ بری های عظیم، استفاده از سنگ های قیمتی تراش خورده در طراحی سقاخانه های اماکن مذهبی، سقف گنبدی شکل مساجد و طرح های مختلف هندسی در همه مکان های زیارتی و سنگ های نمای آنها دیده می شود. آثار این نوع معماری در مساجد شیراز، قم، اصفهان و یزد دیده می شود. از آن به بعد، طراحی سنتی نما متناسب با مکان است.

انواع نمای ساختمان

در طراحی ساختمان نما مهمترین قسمت است، زیرا با توجه به اینکه نمای ساختمان در برابر عوامل جوی است باید در انتخاب مصالح نما دقت شود تا نما اولاً در برابر عوامل جوی مقاوم باشد و ثانیاً از زیبایی لازم برخوردار باشد و همچنین با نمای ساختمان های مجاور هماهنگی کنید. انواع نمای ساختمان با توجه به جنس متریال به کار رفته در آن عبارتند از:

  • نمای آجری
  • نمای کامپوزیتی
  • نمای سیمانی
  • نمای سنگی
  • نمای شیشه ای
  • نمای سرامیکی
  • نمای استرچ متال
  • نمای بایرامیکس
  • نمای چوبی
  • نمای اتیکس
  • نمای مینرال
  • نمای رومی
  • نانو نما
  • نمای کنیتکس

منابع و ماخذ:

https://118work.ir/subcategory/ساختمان/نماکاری-ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا