حوادث و رویدادها

هشدار پلیس درباره تماس‌های درخواست کننده کدتایید

رئیس مرکز پلیس کشف و پیشگیری از جرایم اینترنتی ناجا فتح در مورد کلاهبرداری توسط شهروندان ، ضبط تماس های صوتی و اعلام مواردی مانند برنده شدن در مصاحبه ، دعوت به عنوان مهمان ، ارائه توسط دوستان و غیره هشدار داد.

سرهنگ علی محمد رجبی در مصاحبه با مجله زنده خبری ، وی با اشاره به روش فریب شهروندان از طریق تماس صوتی گفت: دلالان و کلاهبرداران از هر روش و فرصتی برای فریب شهروندان استفاده می کنند و در این میان تماس با مصرف کنندگان یکی از این روش ها است. به این ترتیب کلاهبرداران یک شماره را به طور تصادفی یا از پیش تعیین شده شماره گیری می کنند و ابتدا بررسی می کنند که آیا کاربر با این شماره تلفن به نرم افزار انتقال پول و غیره متصل است؟

وی ادامه داد: سپس این افراد از طریق نرم افزار تماس صوتی یا حتی تماس مستقیم و به بهانه های مختلف از جمله برنده شدن در قرعه کشی رادیو ، شرکت در یک برنامه تلویزیونی ، ارائه توسط دوستان و غیره با شهروندان تماس گرفتند تا از کاربر سوال کنند و دقایقی پس از جلب اعتماد آنها برای خواندن کد چند رقمی ارسال شده برای آنها با صدای بلند. سود همچنین دلیل این امر را ذکر می کند ، مانند تضمین هویت شخص ، روند اداری اعطای جایزه و غیره. بدون اینکه بدانید در پشت صحنه همان کد چهار رقمی در واقع مجوز دسترسی به حساب های شهروندان در برنامه هایی مانند بانکداری تلفن همراه و حتی شبکه های اجتماعی وجود دارد.

رجبی با بیان اینکه سفته بازان معمولاً با شماره های ناشناس تماس می گیرند ، افزود: شهروندان به هیچ وجه نباید فریب چنین تماس هایی را بخورند و بهتر است به محض شروع به صحبت در مورد آن ارتباط را قطع كنند. اما در صورت اعلام کد چهار رقمی ، باید بلافاصله رمز حساب های بانکی و شبکه های اجتماعی خود را تغییر دهند و در صورت برداشت غیرمجاز از حساب و … باید با پلیس تماس بگیرند.

رئیس مرکز کشف و پیشگیری از جرائم اینترنتی در پلیس فتای ناجا گفت: دلالان می توانند طعمه های خود را از میان افراد مسن و میانسال انتخاب کنند.

وی افزود: علاوه بر این ، با توجه به اینکه بسیاری از این دلالان از نرم افزار WhatsApp برای برقراری تماس استفاده می کنند ، کاربران باید توجه داشته باشند که هیچ نهاد دولتی از جمله بانک ها ، وزارتخانه ها ، رادیو و … از این نرم افزار وی برای برقراری تماس استفاده نمی کند ، و این نشان می دهد که اقدامات آنها فریبنده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا