فرهنگ و هنر

سمینار علمی تبیین حقوق اخلاقی و اجتماعی از منظر رساله حقوق امام سجاد(ع) برگزار شد

سمینار علمی تبیین حقوق اخلاقی و اجتماعی از نظر عهدنامه حقوق امام سجاد (ع) امروز یکشنبه 7 شهریور با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین “احمدرضا باواکار” رئیس اداره برگزار شد. نمایندگی از مقام معظم رهبری مسائل اهل سنت در استان هرمزگان.

به گزارش مجله زنده خبری ، این سمینار به صورت آنلاین در زمینه فضای مجازی ، به میزبانی اداره آموزش منطقه 2 بندرعباس ، معاون تحقیقات ، تخصص و تحقیقات وزیر در برنامه آموزش شاد (گروه مدیران) پخش می شود.

خواجه الاسلام ، رئیس محترم دفتر رهبر اهل سنت در استان هرمزگان ، در ابتدای بحث های خود با اشاره به دیدگاه برخی از اندیشمندان مسلمان و مسیحی درباره کتاب صحیف سجادیه ، گفت: نام آیت الله مرعشی نجفی ، وی گفت: “در حقیقت ، این به دلیل بدبختی است. ما (اهل سنت) هنوز به این اثر جاودانه گرانقدر میراث نبوت و اهل بیت نرسیده ایم. “هر آنچه را که مطالعه می کنم و به آن توجه می کنم ، می بینم که از کلمه آفرینش بالاتر است و تحت کلام خالق ، این واقعا چه کتاب فوق العاده ای است!”

وی ادامه داد: “آندره کوسکی” مسیحی لهستانی که صحیفه به او اعزام شده است نیز در مورد این اثر می گوید: “من در حال حاضر در حال مطالعه ترجمه انگلیسی صحیفه سجادیه هستم که قبلاً برای من ارسال کردید … افکار امام مسلمانان ، امام سجاد علیه السلام که افکار متعالی و متعالی او در صفحات سجادیه صحیفه متبلور شده است. “مطالعه این اثر ارزشمند و توجه به موضوعات و آموزه های غنی این کتاب روح مرا تحت تأثیر قرار داد و مجذوب کرد.” از سوی دیگر ، آن ماری اشمیل می نویسد: “ترجمه فیلمنامه به آلمانی را زمانی آغاز کردم که مادرم در بیمارستان بود .. در حالی که چند ساعت با او در بیمارستان بودم ، این اثر را ترجمه می کردم و مادرم متوجه شد که من کتابی درباره مسلمانان ترجمه می کنم و او ناراحت شد. وی گفت: آیا منابع مسیحی چندانی وجود ندارد که شما کتاب مسلمانان را ترجمه کنید؟ او می گوید من جواب مادرم را ندادم ، اما پس از آزادی ، نسخه ای از ترجمه را به او دادم. مدتی بعد او نامه ای برای من فرستاد و نوشت: صمیمانه از هدیه این کتاب تشکر می کنم ، زیرا من هر روز آن را به جای دعای معمول خواندم.

وی گفت: اینها تنها بخشی از سخنان اندیشمندان و بزرگان است که با صحیفه سجادی از فرهنگ ها و مذاهب دیگر ملاقات کرده اند. زبان دعا یک زبان بین المللی است. انسان به دنبال این است که با خدا آشنا شود و دوست داشتن خدا چه عبارتی بهتر از کلام اهل بیت (ع) است؟ میراث ارزشمندی مانند صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد (ع) از جمله آثاری است که سرشار از دانش ، مفاهیم و نیازهای زندگی بشر است. حدیثی که بعدها به رساله حقوق امام سجاد مشهور شد ، منبع ارزشمند و اصلی در اختیار ما است. این رساله شامل 51 حقوق است ، از جمله حقوق مربوط به خدا ، حقوق بشر بر خود ، جامعه ، مسائل شخصی و فردی و بسیاری موارد دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجالاسلام باوکار افزود: اگر بخواهیم نظام تعلیم و تربیت را در اسلام نام ببریم ، می گوییم نظام واقع گرایی اسلامی که بهترین سیستم در زمینه آموزش است. یکی از تفاوتهای سیستم تعلیم و تربیت اسلامی با نظام آموزشی غرب این است که ما به دنبال تمدن سازی و ملت سازی هستیم ، نه فقط ایجاد اجتماع. هدف اسلام تشکیل ملتی است که برای ساختن ملت تلاش می کند. افرادی مانند مارتین لوتر برای جبران کاستی ها ، معایب و کاستی های سیستم آموزشی قرون وسطایی غرب به میدان آمدند ، اما آنها به کل ماجرا آسیب رساندند. بعداً ، اگر کسی نظریه ای ارائه کرد ، کاستی هایی وجود داشت ، اما در سیستم تعلیم و تربیت اسلامی مشاهداتی داریم که جنبه های مختلف زندگی بشر را مورد بررسی و بررسی قرار داده است.

رئیس دفتر رهبر اهل سنت در هرمزگان گفت: Lsank و کمک به ترفندها و ترفندهای ارگانیک بسارک و نیازهای ارگانیک به حقوق بارگیری و نیازهای حقوق Rjlk و ترفندهای Btnk و ترفندهای ارگانیک Frjk و Tstyn Billah Ali Da’vat “( حق نفس کشیدن برای شما ، کامل است ، آنها را در مسیر اطاعت خدا قرار دهید ، سپس حقوق خود را با زبان ، گوش ، چشم ، دست ، پا ، شکم و سینه خود اعمال کنید و برای احقاق حقوق آنها از خدا کمک بگیرید) به

وی بیان کرد: قابل توجه است که امام سجاد (ع) در حوزه حقوق ، حقوق گوناگونی را بیان می کند و در نهایت از خدا می خواهد که انسان را در دستیابی و تحقق آن یاری دهد.

حجالاسلام باواکار افزود: از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در عهدنامه امام سجاد (ع) ، قانون متقابل بین دولت و رعایا است که در رابطه با هر دو مورد تأکید است و یک حق متقابل است که مکمل یکدیگر است. این امام در مورد حق رعایای سلطان گفت:

رئیس دفتر رهبر اهل سنت در استان هرمزگان گفت: یکی از موضوعاتی که برای آموزش و پرورش در حوزه های مختلف اهمیت دارد ، بحث خودسازی است ، بدین معنا که اگر در هر حوزه آموزشی به اخلاق و خودسازی توجه شود. ، به عنوان مثال آنها با جهان روبرو خواهند شد. “ما تبدیل به کسانی می شویم که انسانیت را درک می کنند. احساسات را درک می کنیم ؛ وقتی فردی چنین آموزشی ندارد ، طبیعتاً به حقوق مردم ، همسایگان ، همسر ، فرزندان ، اقوام علاقه ای ندارد و با مشکلات زیادی در جامعه روبرو است زیرا بسیاری از مسائل اجتماعی ما مشکلاتی که آنها در حال حاضر در زمینه مشکلات خانوادگی دارند.

وی افزود: امام سجاد (ع) به عنوان چهارمین امام جامعه اسلامی در شرایط سختی زندگی کرده است. پس از حادثه کربلا ، حوادث مکه و مدینه ، عملاً غیرممکن بود که مردم به طور علنی مطالبه کنند ، بنابراین در قالب نماز میراثی را به ارمغان آورد که قرن ها توسط جامعه بشری و اسلامی بر آن تسلط داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا