بین المللی

رونمایی از آکادمی‌های تخصصی سما؛ هر استان یک باشگاه فرهنگی ورزشی

گروه استانی خبرگزاری آنا؛ حدود 750 مدرسه سما در مقاطع مختلف پیش دبستانی تا متوسطه در سراسر کشور وجود دارد که با توجه به ظرفیت استثنایی موضوع استعدادیابی و پرورش استعداد در این مدارس، ایجاد آکادمی های تخصصی اجتناب ناپذیر است; البته از مفهوم آکادمیک تفاسیر مختلفی وجود دارد; اما مفهوم واقعی آکادمی این است که این مرکز علاوه بر ارائه آموزش های تخصصی مهارتی در هر رشته، در طول دوره آموزشی به صورت هفتگی و توسط متخصصان برنامه ریزی شده، مباحثی مانند روانشناسی، تغذیه و پزشکی ورزشی را نیز به همراه زبان انگلیسی ارائه می دهد.

با توافق و تفاهمی که با فدراسیون پهلوانی و زورخانه داشتیم ، سه دانش آموز زورخانه ای را به طور همزمان در هفته تربیت بدنی در استان های یزد ، همدان و خراسان رضوی افتتاح می کنیم.آکادمی های ورزشی تخصصی سما نمونه بارز این نوع آکادمی ها هستند که در کنار تعدادی دیگر از برنامه های ورزشی در دستور کار گروه تربیت بدنی و سلامت معاونت تربیت عمومی و مهارت دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

در همین راستا، پیرو تصمیم اداره تربیت بدنی و سلامت معاونت پرورشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد آکادمی تخصصی ورزش برای مدارس سما هر استان، با جمشید همتی، مدیر آموزش و پرورش گفت وگو کرد. تربیت بدنی و سلامت. دلیل ایجاد این آکادمی ها و سایر برنامه های ورزشی موارد زیر است که در زیر می خوانیم.

هر استان یک آکادمی ورزشی تخصصی دارد

آنا: برنامه ها و اهداف تربیت بدنی سما برای فعالیت های ورزشی مدارس چیست؟

هماتیت: با توجه به ظرفیت عالی ، شامل 750 مدرسه از مقاطع مختلف از پیش دبستانی تا دبیرستان و تعداد زیادی دانش آموز فعال در آنها و دارای ظرفیت استثنایی برای توسعه استعدادها و استعدادها ، ما تعدادی برنامه ایجاد کرده ایم ، از جمله ایجاد آکادمی های تخصصی در هفته وی به استان هایی اشاره کرد که در سراسر کشور افتتاح و افتتاح می شود به طوری که در هر استان یک آکادمی تخصصی ورزش داریم.

مفاهیم مختلف برای مفهوم دانشگاهی هستند و خواهند بود. اما مفهوم واقعی آکادمی به عنوان مثال در ورزش مرکزی است که علاوه بر ارائه آموزش های تخصصی در زمینه مهارت های ورزشی، موضوعاتی مانند روانشناسی ورزشی، تغذیه ورزشی و پزشکی ورزشی را به صورت هفتگی و کاملا برنامه ریزی شده توسط متخصصان ارائه می دهد. . به عنوان مثال در آکادمی والیبال علاوه بر آموزش مهارت های والیبال در طول دوره، مفاهیم روانشناسی ورزشی، تغذیه ورزشی، آسیب های ورزشی، پزشکی ورزشی، مفاهیم مربوط به این رشته و علوم ورزشی به طور کامل آموزش داده می شود.


بیشتر بخوانید:

کسب مدال در مسابقات وزنه برداری قهرمانی نوجوانان جهان توسط دانش آموز سما بروجرد

مدرسه فوتبال در دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس راه اندازی می شود


آغاز قهرمانی از مدارس سما

آنا: برای ایجاد این آکادمی ها چه اقداماتی انجام شده است؟

همتی: به منظور اخذ مجوز آکادمی ها ، ما برای دریافت گواهینامه به کمیسیون مطابق ماده پنج ، که در اصل مجوز راه اندازی باشگاه است ، درخواست کردیم ، به طوری که در هر استان یک باشگاه فرهنگی ورزشی تصویر دانشگاه آزاد اسلامی را بسازید. در چند استان مجوز صادر شده است و استان های دیگر در تلاش هستند تا در هفته تربیت بدنی تقریباً همه مجوزها را بگیریم. ما قصد داریم افتتاح سراسری آکادمی ها را در پایان اکتبر داشته باشیم.

افتتاح آکادمی های تخصصی سما ؛  هر استان یک باشگاه فرهنگی و ورزشی دارد

همه مدیران استان در تلاش هستند تا این اتفاق بیفتد و با فراهم کردن زیرساخت ها و آموزش هنرجویان در آکادمی ها با توجه به اینکه مجوز باشگاه داریم، می توانیم تیم های جوانان تشکیل دهیم و در لیگ های معتبر ورزشی شرکت کنیم. همین روند می تواند زیرساخت تشکیل تیم های لیگ برتر دانشگاه باشد.

سال‌هاست که از دانشگاه آزاد اسلامی انتقاد می‌شد که ورزشکاران و قهرمانان جذب دانشگاه شدند و سپس از طرف دانشگاه شناخته شدند. ما می خواهیم این چرخه و چرخه را تکمیل کنیم، یعنی از همان ابتدا دانش آموزان ابتدایی، دانش آموزان پایه اول و دوم را در آکادمی های ورزشی تربیت می کنیم تا پس از دانشجو شدن در دانشگاه آزاد اسلامی، به ورزشکار حرفه ای در دانشگاه تبدیل شود. باشگاه این دانشگاه

آنا: وضعیت مدارس سما در لیگ های کشور چگونه است و مجوز دارند؟

همتی: جلساتی با مسئولان لیگ جوانان داشتیم و اکنون در چهار رشته ووشو، تکواندو، تنیس روی میز و کشتی (آزاد و فرنگی) تماس گرفتیم و اقدامات لازم انجام شد.

سایر رشته های ورزشی از برنامه های سما بود. اما به دلیل کمبود وقت تنها با برخی از مناطق تماس گرفته ایم تا افراد مستعد را به مدارس سما سراسر کشور معرفی و جذب کنیم.

راه اندازی آکادمی زمان بر است تا بتوانیم زیرساخت ها و آموزش های لازم را فراهم کنیم. در حال حاضر چهار رشته را معرفی کرده ایم تا بتوانیم در لیگی با نام دانشگاه آزاد اسلامی سما حضور مقتدری داشته باشیم.

افتتاح آکادمی های تخصصی سما ؛  هر استان یک باشگاه فرهنگی و ورزشی دارد

آنا: برای مدارس فوتبال سما چه برنامه ای دارید؟

هماتیت: در رشته فوتبال با توجه به ظرفیت و علاقه به این رشته فوتبال در استانها وجود دارد ، ما این میدان را به خود استانها داده ایم. مجوز کمیسیون ماده پنج باید شامل عناوین رشته هایی باشد که اکثر استان ها برای بازی فوتبال انتخاب کرده اند. ما می خواهیم با توجه به ظرفیت استان ها آکادمی ایجاد کنیم.

ما نمی خواهیم در استانی که سابقه ندارد آکادمی ایجاد کنیم. مثلا در مازندران آکادمی کشتی و در زنجان آکادمی ووشو و رزمی راه اندازی می کنیم. همین طور طبق تحقیقاتی که قبلا برای استان ها انجام دادیم، رشته ها را بررسی کردیم و فوتبال یکی از آن رشته هاست.

آنا: آیا این رشته های ورزشی می توانند در لیگ امسال شرکت کنند؟

برای اخذ مجوز فرهنگستان ها با دریافت گواهینامه از کمیسیون ماده پنج که در اصل مجوز تاسیس باشگاه است، درخواست تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی در دانشگاه آزاد اسلامی در هر استان را دادیم. هماتیت: من مطمئنم که تکواندو و ووشو در لیگ امسال حضور خواهند داشت. با توجه به اینکه کادر فنی بسیار قوی در این زمینه ها داریم، از خانواده دانشگاه آزاد هستند و همکاران زحمتکشی هستند، قطعا در این دو حوزه حضور داریم. البته منطقی است که در همه فدراسیون های کشور در همه زمینه هایی که بتوانیم در آن حضور داشته باشیم لیگ جوانان نداریم. یعنی در خیلی از رشته ها اصلا لیگ بر اساس رده های سنی نداریم.

اجرای 3 زورخانه دانش آموزی در هفته تربیت بدنی

آنا: سایر برنامه های مدیریت تربیت بدنی مدارس سما چیست؟

هماتیت: برنامه دیگر ایجاد زورهان دانش آموزی است. با تفاهم و تفاهمی که با فدراسیون پهلوانی و زورانه داشتیم در هفته تربیت بدنی سه زورانه دانش آموزی را همزمان در سه استان یزد، همدان و خراسان رضوی افتتاح خواهیم کرد.

هماهنگی های انجام شده و سه استان یزد، همدان و خراسان رضوی به عنوان پایلوت سه سوره دانش آموزی در راستای ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی انتخاب شدند. روحیه قهرمانی و در آنها جوانمردی و اخلاق بیافریند. هدف سما گسترش این فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی از طریق این میدان مبارزه جذاب در مدارس است.

آنا: برای استان مجوز باشگاه گرفت؟

هماتیت: ما طی نامه ای رسمی به تمام 31 استان اعلام کردیم که هر استان باید حداقل یک مجوز از کمیسیون ماده 5 برای راه اندازی فرهنگستان بگیرد. واحدهای دانشگاهی در برخی استان ها دارای مجوز باشگاه هستند. مثلا خراسان رضوی مجوز باشگاه دارد و سما از آن مجوز که به آن دانشگاه می گویند استفاده می کند و آکادمی ایجاد می کند. استانهایی که مجوز ندارند نیز تحت نظارت هستند ، تعدادی از اشکال و رویه های اداری وجود دارد که باید انجام شود ، همکاران چندین ماه تحت نظارت بوده اند. اما به دلیل فوران تاج و تعطیلات به تعویق افتاد.

اما به احتمال زیاد حداقل 50 درصد استان ها تا پایان مهرماه 1400 و هفته تربیت بدنی مجوز دارند و بقیه در ماه های بعد از اخذ مجوز اقدام به راه اندازی آکادمی ورزش کنند.

افتتاح آکادمی های تخصصی سما;  هر استان یک باشگاه فرهنگی و ورزشی دارد

آنا: برای جذب اسپانسر کاری انجام دادی؟

هماتیت: راه‌اندازی آکادمی‌ها سودآور است زیرا زیرساخت‌ها یعنی دبیرستان و امکانات ورزشی در محوطه دانشگاه وجود دارد و با توجه به اینکه خانواده سما وضعیت مالی خوبی دارند، ما در آنجا مشکل مالی زیادی نداریم. در زمینه حمایت ، ما نیاز داریم تا سمینارهای تخصصی برای استفاده از ظرفیت اساتید ، کارکنان ، داوران و مربیان حرفه ای که در دانشگاه آزاد اسلامی هستند ، برگزار کنیم.


بیشتر بخوانید:

فعالیت 10 رشته ورزشی در باشگاه فرهنگی ورزشی سما و کاشان

اجرای برنامه های ورزشی، آموزشی و فرهنگی در سما یزد


انگلیسی همزمان با سایر مهارت ها در آکادمی های ورزشی آموزش داده می شود. زیرا یکی از مشکلات ورزشکاران مسن این است که آنها انگلیسی نمی دانند ، به ویژه آنهایی که ملیت و لژیونر می شوند و ما می خواهیم این مشکل را حل کنیم. برای این منظور مدرس زبان به گونه ای طراحی شده است که هفته ای دو یا سه جلسه به زبان انگلیسی برای دانش آموزان تدریس می کند که به عنوان یک ارزش افزوده باعث درآمدزایی و استقبال بهتر خانواده ها می شود. زیرا می دانند در این آکادمی ها علاوه بر آموزش ورزش، سایر نیازهای دانش آموزان از جمله زبان انگلیسی، روانشناسی و تغذیه ورزشی برطرف می شود. این آموزش ها در آکادمی ها می تواند سودآور باشد و اسپانسر جذب کند.

ایجاد آکادمی های ورزشی به شیوه ای مناسب و موثر

آنا: همه آکادمی ها به این شکل تدریس می کنند؟

همتی: به جرات می توان گفت که هیچ یک از آکادمی های موجود در کشور به جز آموزش ورزش در این منطقه وجود ندارد پاتولوژیتغذیه ورزشی، زبان انگلیسی، روانشناسی ورزشی، علم ورزش و … فعال نیستند.

طبق تحقیقاتی که در مورد مفهوم آکادمی در دنیا انجام دادم، مفهوم آکادمی توجه به مهارت ها و نیازهای دیگر در کنار آموزش ورزش است. به عنوان مثال ، وقتی باشگاه هایی مانند لیورپول ، منچستریونایتد یا بارسلونا از همان سنین پایین بچه ها را به خدمت می گیرند زیرا آنها کوچک هستند و به خانواده وابسته هستند ، خانواده ها را در 20 تا 30 کیلومتری ورزشگاه قرار می دهند تا کودک بعد از تمرین در کنار والدین خود باشد. ; چون در طول سال نمی توان بچه ها را از خانواده جدا کرد.

آنا: آیا آکادمی آنطور که شما می خواهید کار خواهد کرد؟

هماتیت: ما همیشه برنامه ریزی خوبی انجام می دهیم. اما مشکلات اجرایی وجود دارد. ما سعی می کنیم واقعا این کار را انجام دهیم. تاکید بر اجرای صحیح آن است و نیازمند حمایت مدیران به ویژه رسانه ها هستیم. سید محمد بطحایی، معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی از این طرح استقبال کرد و در تمامی جلسات ما را تشویق کرد.

انتهای پیام/4121/4062/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا