عمومی

ماجرای گرفتارشدن ۱۳ ایرانی در مرز لیتوانی

«از اینجا تا اروپا سخت است. گلدان را در خاک اروپا بگذار، بقیه اش خوب می شود. این در یکی از انجمن های مشاوره مهاجرت برای پناهجویان نوشته شده است. نویسنده در یادداشت خود نامی از او نمی‌برد، بلکه همان چیزهایی را می‌گوید که «بسیاری از کسانی که می‌خواهند مهاجرت کنند اما نمی‌دانند چگونه» به آن معتقدند.

تب مهاجرت سالهاست که تبدیل به یک سرماخوردگی فصلی شده است. کمتر کسی آن را درک نمی کند. بقیه یا آلوده هستند، تازه بهبود یافته‌اند یا در شرف ابتلای مجدد هستند، و چون همه پول سرمایه‌گذاری، تخصص در بازار کار یا تهدید امنیتی را ندارند که زندگی آنها را به خطر می‌اندازد، وجود دارد. گزینه های دیگر برای یافتن پاسخ در این بخش.

پناهندگی روشی محبوب برای مهاجرت از ایران است که تب آن هرگز به طور کامل فروکش نکرده است، اما با هر موج مهاجرت دیگری از خاورمیانه، یک بار در ایران بالا می رود. کسانی که پول در دست و بالش دارند معمولا با اعلام تغییر مذهب و نمایندگی وکلای مهاجرت سعی در گرفتن پناهندگی دارند. دیگران همان مسیری را دنبال می کنند که ده ها نویسنده ناشناس در انجمن های مهاجرت توصیه می کنند: “فقط پات را در اروپا ترک کن …”. مدت‌هاست که این یک مسیر محبوب به اروپا، ترکیه و سپس یونان بوده است، اما گزارش‌های متعدد از اسکان مجدد و بدبختی مهاجران در یونان منجر به ایجاد مسیرهای جایگزین شده است. از جمله آنها «ویزای توریستی» بود و از آنجایی که اروپای غربی به راحتی در این دام نمی افتد و گرفتن ویزای توریستی بسیار سخت است، پس به اروپای شرقی بروید!

در نگاه اول، برای کسی که می خواهد تمام زندگی خود را نقد کند و به اروپا برود، تفاوتی بین ویزای توریستی لتونی، لیتوانی، بلاروس، اوکراین و لهستان وجود ندارد. بیا پاسپورتتو بسوزان و هر چی داری تو کوله پشتی بذار و تا مرز قدم بزن. از بلاروس تا لیتوانی، از لیتوانی از طریق آب به آلمان. شما همچنین می توانید راه بروید؛ از بلاروس تا لهستان و سپس آلمان یا حتی فرانسه. اگر کعبه شما انگلیسی است، کانال مانش و 45 دقیقه با قایق و بس! دنبال رویای آزادی، امنیت، کار، عکس های زیبا در اینستاگرام و خانواده هایی هستید که جلوی دیگران بگویند «بچه ما رفت خارج» ….

البته داستان به این سادگی نیست. تنها در نیمه اول سال جاری 1146 نفر در راه پناهندگی به اروپا جان خود را از دست دادند. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است. «فقط پایت را در اروپا بگذار» پایان ماجرا نیست. اگر خوش شانس هستید و در راه در درگیری بین مهاجران، بین مهاجران و افراد محلی، بین مهاجران و قاچاقچیان انسان و بین مهاجران و پلیس مرزی نمردید، سرما، گرسنگی، بیماری، دزدی، خشونت جنسی، استثمار و آدم ربایی در کمین شماست. دولت ها را از بهره برداری سیاسی از وضعیت و بازی با کارت های پناهندگی به منظور کسب امتیاز از کشورهای بزرگتر اروپای غربی باز نمی دارد.

مورد دوم امروز در بلاروس اتفاق می افتد. پس از غرق شدن خانواده ایرانیاد در کانال مانش در مسیر انگلیس، در روزهای اخیر خبر فاجعه دیگری در مسیر پناهندگان ایرانی منتشر شده است. در گزارشی در اینستاگرام روز یکشنبه مدعی شد که 13 ایرانی که به صورت «قانونی» برای رفتن به لیتوانی به بلاروس رفته بودند در مرز بین دو کشور گرفتار شده اند.

از 13 نفری که در این سفر رسانه ای اخیر ملاقات کردیم، 10 نفر مرد و سه نفر زن هستند و دو هفته پیش عازم بلاروس شدند. ما از دو روز اول سفر آنها اطلاعی نداریم، اما می دانیم که آنها دو روز بعد در جنگلی در نزدیکی مرز لیتوانی آزاد شدند. آنها حدود پنج روز بود که در جنگل بدون آب، غذا و سرپناه بودند و یک روز یکی از آنها به طور تصادفی موفق شد با یک تلفن همراه امانتی وضعیت خود را در ایران به یکی از دوستانش اطلاع دهد.

یکی از دوستانی که موضوع را در ایران دنبال می کند، می گوید که در آخرین تماس خود با گروهی از ایرانیان که بین مرزهای بلاروس و لیتوانی توقف کرده بودند، متوجه شده اند که پلیس وارد شده و آنها را دستگیر کرده است. چیزی که او نمی داند این است که پلیس مرزی بلاروسی است یا لیتوانیایی و سوال دیگر این است که از این به بعد چه خواهد شد.

در حالی که بلاروس به دلیل رقابت های سیاسی قبلی با اتحادیه اروپا از مجوز ورود شهروندان کشورهای فقیر برای هدایت مهاجران به اروپای غربی استفاده می کند، همسایگان بلاروس و همچنین مقاصد اصلی مهاجران مانند آلمان، فرانسه و بریتانیا سکوت اختیار نکرده اند. در پاسخ، آنها به پلیس مرزی کمک کردند تا کنترل بیشتری بر مرز بین بلاروس و لیتوانی و لهستان داشته باشد و این کار را برای پناهجویان دشوار می کند.

باید اضافه کرد که حتی در زمان سیل پناهجویان در اروپا در جنگ های داخلی سوریه و عراق، قاچاقچیان انسان یا قاچاقچیان انسان در حال عبور از مرز جزء لاینفک این سفر خطرناک بوده و هستند. آسان نیست که «پای خود را به اروپا برسانید» تا خودتان پول خود را خرج کنید.

ندانستن زبان، ندانستن جغرافیای منطقه و مسیر، ندانستن مرزهای سیاسی بین کشورها که به دولت ها اجازه می دهد خودشان از پناهجویان سوء استفاده کنند و مهمتر از آن شما که قصد سفر غیرقانونی را دارید نمی توانید از شر این فرد خلاص شوید. چه کسی پول شما را گرفت و سر برید و نه به شکایت به پلیس، این موضوع پناهجویان را طعمه آزار و اذیت و رهایی آسان می کند.

طی پنج روز گذشته، دستگاه دیپلماسی ایران تعهد خود را برای یافتن پناهجویان ایرانی بازداشت شده در مرز با لیتوانی نشان داده است. باید دید این موضوع که آیا پناهجویان به دلیل تلاش برای عبور غیرقانونی از مرز مجبور به حضور در دادگاه و دریافت حکم زندان خواهند شد، چگونه حل خواهد شد. امیدواریم داستان این 13 نفر با رنجی کمتر از داستان خانواده ایرانجد به پایان برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا