فرهنگ و هنر

باستان‌شناسان ایرانی و خارجی به شهر سوخته برگشتند

باستان شناسان از ایران، ایتالیا و صربستان کاوش در شهر سوخته را آغاز کرده اند.

به گزارش مجله زنده خبری، نوزدهمین فصل از کاوش های شهر سوخته استان سیستان و بلوچستان به مدت 45 روز با نظارت دکتر سید منصور سید سجادی انجام می شود.

این خبر در سایت رسمی سایت میراث جهانی شهر سوخته اعلام شده است. پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که سوهتک تنها محوطه باستان‌شناسی ایران است که کاوش‌ها و کاوش‌های علمی و باستان‌شناسی آن به‌طور مستمر توسط باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی انجام می‌شود. سایت میراث جهانی شهر سوخته نیز اعلام کرد که در این فصل علاوه بر ایتالیایی ها، باستان شناسانی از صربستان نیز حضور دارند. پژوهشگران و باستان شناسان کشورهای دیگر مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان قبلاً به سایت میراث جهانی شهر سوخته دعوت شده بودند.

جلال زی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیز گفت: چهار تا پنج درصد شهر سوخته تاکنون کاوش شده و مناطق کاوش نشده مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی است.

باستان شناسان در آخرین فصل از کاوش ها اطلاعاتی از دوره های اولیه استقرار در شهر سوخته دریافت کرده اند. کاوش های باستان شناسی در این منطقه از سال 1374 به سرپرستی سجادی انجام شده است.

شهر سوخته با پنج هزار سال قدمت و تمدن، یکی از مهمترین مناطق شهری باستانی فلات ایران است که در 60 کیلومتری زابل واقع شده و در سال 1393 به عنوان یک مکان فرهنگی در یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا