فرهنگ و هنر

رشیدبیگی: گفت‌وگوی وحدت ساز زمینه‌ساز صلح مبتنی بر عدالت در جهان می‌شود

مدیر گروه اسلامی، ارتدکس و پروتستان مرکز گفت وگوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت:

به گزارش مجله زنده خبری، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، زهرا رشیدبیگی، مدیر گروه اسلام، مسیحیت ارتدکس و پروتستان، مرکز ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در وبینار «گفت و گو برای صلح و هماهنگی» که توسط مرکز نظربایف برای توسعه گفت و گوی مذهبی و تمدنی در قزاقستان و سفارت قزاقستان در تهران هماهنگ شد، گفت و گوی سازنده و وحدت بخش در جهان را ایده ای ارزشمند معرفی کرد که در صورت اجرا، منجر به گفتگوی واقعی می شود و استرس زیادی را کاهش می دهد.

وی گفت: تحقق این مهم نیازمند مبانی است که بدون ایجاد آنها ارتباطات جهانی شعاری بیش نخواهد بود. یکی از زمینه های مهم و زمینه ای، گفتگوی بین ادیان است. با برقراری گفت و گو و گفت و گو بین ادیان، اساس صلح مبتنی بر عدالت پی ریزی می شود.

رشید بیگی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، 30 سال پیش جمهوری اسلامی ایران با رویکرد تعمیق و تقویت تفاهم، مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ ها را به عنوان مرجع رسمی ایران در حوزه گفت و گوی دینی و فرهنگی تأسیس کرد. همزیستی و همکاری بین جوامع مذهبی و فرهنگی.» در سطح ملی و بین المللی ایجاد شده است.

وحدت و همبستگی دینی را بین رهبران و پیروان ادیان الهی برای حل بحران های جهانی، رفع سوء تفاهم ها، قضاوت ها، تعصبات و نگرش های منفی تاریخی نسبت به اسلام و جامعه اسلامی در ذهن رهبران و پیروان ادیان و گفتگو برای تحقق عدالت ایجاد کرده است. وی صلح و تضمین زندگی مسالمت آمیز برای پیروان ادیان در سراسر جهان را از مهمترین اهداف مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ ها عنوان کرد.

رشید بیگی همچنین به تشریح فعالیت های مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ ها در حوزه گفت و گوی دینی، شرکت در نشست های جهانی، سمینارها و کنفرانس های گفتگو و نشریات دینی پرداخت.

مدیر گروه اسلام، مسیحیت ارتدکس و پروتستانتیسم افزود: ارتباط مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کنگره رهبران دینی جهانی و سنتی قزاقستان از سال 2003 آغاز شد. کنگره برای اولین بار از سوی اولین رئیس جمهور قزاقستان نورسلطان نظربایف مورد بحث قرار گرفت.

وی در ادامه سخنان خود مهمترین اهداف این کنگره را اتحاد رهبران دینی و رهبران سیاسی در بین خود برای ارتقای صلح و تفاهم در جهان، ایجاد زمینه ای برای شناخت و هماهنگی بین ادیان در جهان و ترویج ارزش های اسلامی عنوان کرد و با اسلام هراسی مبارزه می کند. .

رشید بیگی یادآور شد: انتخاب شهر نورسلطان که محل تلاقی قاره های آسیا و اروپا و همچنین سه دین جهانی اسلام، مسیحیت و بودیسم است را انتخابی هوشمندانه برای محل برگزاری کنگره می دانم. ” زیرا در قزاقستان اقوام و مذاهب مختلف با همزیستی مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند و شرکت رهبران اقلیت های مذهبی مختلف کشور در جلسات این کنگره اقدامی قابل تقدیر است که منجر به همدلی داخلی و ارائه الگوی همزیستی خواهد شد.

وی برگزاری کنگره رهبران مذاهب جهانی و سنتی قزاقستان را با توجه به اهتمام و جدیت دولت این کشور بسیار موفق توصیف کرد و گفت: مشارکت چشمگیر کشورها و نمایندگان ادیان مختلف در نشست های این کشور کنگره نیز گواه این گفته است.همچنین یکی از موضوعاتی که در نشست آتی مورد بحث قرار خواهد گرفت، مشارکت زنان در بهبود جامعه و توسعه پایدار جوامع و نقش تشکل های مذهبی در حمایت از جایگاه اجتماعی زنان است.

رشید بیگی خاطرنشان کرد: مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران همکاری با کنگره رهبران مذاهب سنتی و جهانی قزاقستان را گامی مهم و مؤثر در صلح جهانی می‌داند. همراهی و مساعدت کرده و هم اکنون آماده همکاری بیشتر و انتقال و کسب تجربه در این زمینه می باشد.

باید بگویم؛ این میزگرد صبح امروز (20 آبان) با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب نظران این حوزه در جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان برگزار می شود.این نشست در نشست مذکور برگزار شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا