فرهنگ و هنر

موسیقی سیستان و بلوچستان گذشته‌ای ۴۵۰۰ ساله دارد

عبدالرضا مجدی درباره ماندگاری موسیقی در سیستان و بلوچستان گفت: قدمت این نوع موسیقی به حدود 4500 تا 4700 سال پیش برمی گردد و برگرفته از فرهنگ جیرفت است.

به گزارش مجله زنده خبری، یک پژوهشگر موسیقی گفت: فرهنگ منطقه شرق ایران شامل بخش هایی از پاکستان، خراسان بزرگ و افغانستان است که قدمت آن به دوران مفرک می رسد. با رفتن به شمال افغانستان، بخش هایی از تاجیکستان و بخش غربی شبه قاره هند، به یک فرهنگ کهن می رسیم».

او گفت: «آثار تاریخی یافت شده در این مناطق نمونه هایی از موسیقی است. حتی یک نقش برجسته روی سنگ داریم که در موزه استانبول است. این قطعه با ظرف سنگی از هم جدا شده و متعلق به تپه های باستانی عراق است.
حال ممکن است این سوال پیش بیاید که کشتی شکسته چه وجه اشتراکی در دیالی، عراق، منطقه سیستان و بلوچستان در ایران کنونی دارد؟ پاسخ این است که این غذا سبک هنری خاصی از بازی را به تصویر می کشد. «در جلو سه تارپسیکورد و مشخصاً یک نوازنده ضربی و یک نوازنده ترومپت در انتها وجود دارد و گروه حرکت می کند و راه می رود.

وی این سبک موسیقی را به یکی از قدیمی ترین سبک های موسیقی ایران باستان و بین النهرین تشبیه کرد و افزود: این موسیقی به صورت «زمینه» در معابد وجود داشت و نشان می داد که یک گروه موسیقی سازمان یافته وجود دارد.
به گفته این محقق، این نوع موسیقی نیز مربوط به حدود 4500 تا 4700 سال پیش و برگرفته از فرهنگ جیرفت است.

مجدی در تشریح نور در اینجا، تقسیم بندی موسیقی معاصر بین سیستان و بلوچستان را توضیح داد و گفت: در این منطقه ما شاهد موسیقی آیینی، مراسم، فولکلور و صدا از حنجره هستیم. موسیقی مراسم عزا نیز توسط زنان پخش می شود. درست مثل چیزی که در بین مردم بختیاری می بینیم.»

فاروق رحمانی پژوهشگر موسیقی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به جغرافیای موسیقایی این منطقه گفت: بلوچ ها حتی به کویت هم سرایت کرده اند و وسعت و جمعیت آنها بسیار زیاد است. زبان رایج است، اما گویش ها بسیار زیاد و متنوع هستند. با این حال بلوچ ها یک گونه را با یکدیگر حمل می کنند. موسیقی و فرهنگ بلوچستان، ایران و پاکستان بسیار شبیه به هم هستند و حتی زاهدان در شمال استان سیستان و بلوچستان با شمال پاکستان قرابت فرهنگی و موسیقایی دارد.»

رحمانی در عین حال تفاوت ملودی ها و انواع موسیقی در چابهار و زاهدان را متفاوت بیان می کند و ادامه می دهد: شخصیت های آوازی در این منطقه بسیار رایج است که جملاتی بسیار کوتاه و بدیع دارند و از مکران ساده ترند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا