اقتصادی

واکنش همتی به انتشار پول بی‌پشتوانه  

رئیس کل سابق بانک مرکزی به اظهارات مبنی بر انتشار پول های بدون پشتوانه در دو سال اخیر و تاثیر آن بر رشد پایه پولی واکنش نشان داد.

به گزارش مجله زنده خبری، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هماهنگی لایحه بودجه 1401 گفت: بخشی از رشد پایه پولی در سال های 1 و 4 مربوط به مبادله دارایی های بلوکه شده و پرداخت وجوه بوده است. تفاوت ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی «تورم افزایش یافته است.

عبدالناصر همتی در واکنش به این اظهارات در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: اخیراً اخباری مبنی بر انتشار پول های بدون پشتوانه در سال های اخیر به گوش می رسد و به همین دلیل رشد بالای پایه پولی به همین دلیل است. لازم به ذکر است که بر اساس اصول حسابداری امکان انتشار وجه بدون وثیقه وجود ندارد و در سالهای 1 و 4 نیز هیچگونه وجهی صادر نشده است و آنچه که طبق تعهدات قانونی بانک مرکزی انجام شده خرید است. ارزهای بلوکه شده دولت و صندوق توسعه ملی پرداخت ریالی به دولت در ازای هزینه های ضروری کشور منجر به افزایش خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی شد.

وی افزود: در نتیجه این پول با حمایت ارزهای بلوکه شده و بر اساس تکلیف قانونی منتشر شد. کاهش جزئی رشد پایه پولی در ماه‌های اخیر نیز به دلیل استفاده از حدود 2 میلیارد دلار از همان ذخایر ارزی است که قبلاً در عراق و چین برای واردات واکسن‌های تاج‌دار و مواد خام کشاورزی خریداری شده بود که به دلیل مسدودسازی و فروش محدود توسط این کشور است. بانک مرکزی باعث بازگشت ریال به بانک مرکزی شد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با لغو تحریم ها و امکان استفاده از ارزهای بلوکه شده و صادراتی، فشار برای افزایش پایه پولی و آزادسازی پول برای حل مشکلات دولت کاهش یافته و منجر به کاهش دائمی شود. در رشد پایه پولی و نقدینگی.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا