فرهنگ و هنر

برگزیدگان جایزه جلال ستاری معرفی شدند

در پایان هشتمین سمینار بین المللی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی جایزه جلال ستاری؛ پیتر شومان، نینا مالیکووا و جمشید ملک پور سه پژوهشگر برتر شدند.

به گزارش مجله زنده خبری، حمیدرضا اردلان، دبیر هشتمین سمینار بین المللی بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، با اشاره به روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، خاطرنشان کرد: سه پژوهشگر بر اساس نظر هیات داوران هشتمین دوره سمینار بین المللی بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی جایزه جلال ستاری گفت: از این سه نفر، دو نفر خارجی و یک نفر ایرانی هستند. پیتر شومان، نینا مالیکوا و جمشید ملک پور به عنوان سه پژوهشگر برتر این دوره در جایزه جلال ستاری معرفی شدند و در جشنواره بیستم لوح سپاس و تندیس دریافت خواهند کرد.
وی افزود: پیتر شومان اصالتا آلمانی است و در جوانی و پس از جنگ جهانی دوم به دلیل درگیری آلمان و آمریکا سوار کشتی شد و با آن سفر کرد. در داخل کشتی، مهاجران نان می پختند و هر خانواده نان خود را آنلاین می زد تا نان با هم مخلوط نشود. این در ذهن شومان باقی ماند و زمانی که او گروه عروسکی «نان و عروسک» را تشکیل داد، نان را توسعه داد و بین تماشاگران توزیع کرد.

حمیدرضا اردلان همچنین افزود: شومن ابتدا از وضعیت سرمایه داری در این کشور می پرسد و عروسک بزرگی در زمان جنگ ویتنام می سازد و آن را به تیر چراغ برق در نیویورک آویزان می کند و به مردم دنیا می گوید که در جنگ ویتنام. ده ها مسیحیان به صلیب کشیده شدند. این ماجرا یکی از دلایل توقف خصومت ها شد و از این رو شومان فعالیت های ضد جنگ خود را با مضمون عدالت آغاز کرد و توسط جریان در فرانسه شناخته شد. او بیش از یک دهه در سراسر اروپا سفر کرده است، مدرسه خود را که یک روش ساده برای همه مردم است، گسترش داده و تئاترهای خود را اداره می کند.

اردلان با بیان اینکه پیتر شومان را می توان یکی از پیامبران تئاتر و نمایش عروسکی جهان دانست، گفت: مکتب او در سراسر جهان و ایران در حال گسترش است و بلافاصله نمایش آشیل ایرانیان را برای اجرا در نیویورک آماده کرد. شومان ده سال پیش به دانشگاه هنر ایران دعوت شد.
وی همچنین با دعوت از دکتر محمدرضا اصلانی برای اهدای جایزه پیتر شومان به دکتر محمد منصور فلامکی به نمایندگی از پیتر شومان، یادآور شد: وضعیت سفر او به ایران نیامده است.
دبیر هشتمین سمینار بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از نینا مالیکووا به عنوان دومین برنده جایزه جلال ستاری نام برد و گفت: در جنگ جهانی اول بسیاری از کودکان بی خانمان شدند و به همین دلیل تعدادی از هنرمندان تئاتر در مهدکودک ها جمع شدند. و مراقبت از کودکان را اجرا کرد. این موضوع بسیار مورد استقبال سازمان ملل و سازمان جهانی قرار گرفت و یونیما تأسیس شد.
وی افزود: نطفه این حرکت در جمهوری چک است و نینا مالیکووا، روزنامه نگاری که در رشته فلسفه تئاتر تحصیل کرده، آخرین نسل این جریان بود.او بسیار مشهور و محبوب بود و کمک های مردمی زیادی کرده بود. مالیکووا تحقیقات درخشانی در زمینه تئاتر دارد.
حمیدرضا اردلان به دعوت کادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، جایزه نینا مالیکووا را از طرف خود به جهان آرا تقدیم کرد تا به مالیکووا اهدا شود.
در پایان این مراسم، حمیدرضا اردلان، دکتر جمشید ملک پور را به عنوان سومین برنده جایزه جلال ستاری معرفی کرد و ملک پور نیز سخنان کوتاهی درباره جلال ستاری بیان کرد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا