سلامت و تندرستی

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

به گزارش شفافدکتر بهرام عین اللهی در مراسم روز پرستار گفت: ما در ایران هستیم. ایران نام بزرگی است و وقتی نام ایران در مجامع بین المللی مطرح می شود همه با احترام به آن نگاه می کنند. زیرا ایران یعنی من ولی فقیه دارم و …. امروز نام ایران نامی ارزشمند است و بر تن ابرقدرتها و ستمگران می لرزد. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما تاریخ می سازیم. اگر الان به هشت سال دفاع مقدس برگردیم، می بینیم که در این تاریخ هشت ساله چه کرده ایم. تاریخ برگشت ناپذیر است و رسالت همه در تاریخ همزمان انجام می شود.

وی افزود: اقدامات جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، کرونری و پساکرونری تقسیم کرد. قبل از تاج، ما دوران باشکوهی از حفاظت مقدس در پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جنگ های جهانی بی نظیر بوده است. در کدام جنگ نیروهای بهداشت در خط مقدم بودند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم و زیر آتش و حمله شیمیایی دشمن، مجروح و شهید بودند. افتخاری تاریخی بود.

عین اللهی گفت: جامعه پزشکی ما جامعه موفقی در جهان است. جواهر درخشان علم و دانش کشورمان در جامعه پزشکی نهفته است. ما نه تنها در کشورمان به درمان بیماری ها می پردازیم، بلکه کشورهای همسایه نیز برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که علوم پزشکی ما مجهز به پیشرفته ترین دانش بشری است. اما دشمن ترسو به جامعه پزشکی حمله می کند. متاسفانه قبل از کرونا در بسیاری از نشریات، فضای مجازی و… شاهد حمله ناجوانمردانه به گروه پزشکی بودیم. ما حتی این حمله را از خودی ها هم دیدیم.

وزیر بهداشت گفت: برگ جدیدی از تاریخ در تاج شکوفا شد. در کرونا، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به امکانات خود بسیار افتخار می کنند، اما در کرونا شکست خوردند و در رسانه ها دیدیم که چه تعداد از بیماران روی زمین ماندند یا در بیمارستان بستری نشدند و چه تعداد پرستار و کادر پزشکی از دست بیماران فرار کردند، اما کرونا نقطه عطف و افتخار ما در تاریخ است چرا که جامعه پزشکی و پرستاری از خود گذشتگی و هویت خود را نشان دادند و شهدای گرانقدری را تقدیم کردند که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کردند. درس تاریخ بود

عین اللهی گفت: با تشخیص بیماری عروق کرونا شاهد مصدوم شدن کادر پزشکی با 70 درصد ریه در بیمارستان مسیح دانشوری بودم. در عین حال، به عنوان رئیس بیمارستان کرونا، به ویژه در اوج وحشتناک مرداد که روزانه نزدیک به 50 هزار مورد، 700 مرگ و 15 هزار بستری و 7 تا 8 هزار بستری در بخش مراقبت های ویژه داشتیم، شاهد پرستاران بودیم. میتونیم یه لحظه استراحت کنیم این عزیزان وقتی همه در خانه بودند جانشان را فدا کردند.

او گفت: ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم این قربانیان را به نمایش بگذارند تا مردم آنها را ببینند. سریال پرستاران استرالیایی نشان می دهد که با فرهنگ ما همخوانی ندارد. کاری که جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده است، هیچ جا نشان داده نشده است. وزارت بهداشت نیز آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. موضوعی که امروز باید به آن پرداخته شود، بحث تخصصی بودن و حرفه ای بودن پرستاران است. پرستاری که به ECU می رود باید حرفه ای باشد و مهارت ECU داشته باشد. پرستاران قبل از ورود به یک رشته تخصصی باید آموزش ببینند. مشکل دیگر وجود دانشکده های پزشکی در زمینه درمان است.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگر این است که پرستاری به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه مراقبت کرد. ما کاملا با این اقدام موافقیم. متأسفانه الان شرکت هایی هستند که اصلا پرستار ندارند اما به اسم پرستار مردم را به خانه های مردم می فرستند که برای مردم مشکل ایجاد می کند. این موضوع و شرایط باید ساماندهی شود. ما در کرونا در مواردی از این طریق توانسته ایم خدمات ارائه دهیم.

وی درباره تعرفه پرستاران نیز گفت: در ابتدای کار به این موضوع کاملا اعتقاد داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری خواستم این موضوع را پیگیری و به نتیجه برسانند. با توجه به اینکه فرمان ولی فقیه برای ما حجت است و حکم شرعی است، رعایت آن الزامی است. از نظر تغییر شرایط هم افرادی آمدند و در شرایط تاج جان باختند و حالا که تاج سبک شده باید امتیاز ویژه دریافت کنند. در بحث شهدای سلامت، کار نباید در هزارتوی کار اداری و بروکراتیک قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم آموزش مستمر گفت: از سازمان نظام پرستاری می خواهیم این کار را به عهده بگیرد. آموزش باید به روز شود. نکته دیگر بحث سلامت معنوی است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما از سلامت معنوی اصلا استفاده نمی کنیم. باید از سلامت معنوی برای شفا استفاده کنیم.

وی گفت: موضوع تمرکز بر مراقبت سخت افزاری و نرم افزاری نیز حائز اهمیت است. بنابراین اطلاعات از طریق نرم افزار و سخت افزار ثبت می شود و پرستار می تواند به دست بیمار برسد.

وزیر بهداشت افزود: باید نظارت خود را در بخش خصوصی تقویت کنیم. اگر اصلاً افرادی که پرستار نیستند در این بخش استخدام شوند، تحمل نمی کنیم. اعتبار بخشی نیز باید واقعی باشد.

وی گفت: دوستانم در این مدت 100 روزه واکسن زدند و به حدود 110 میلیون دوز واکسن رسیدیم که قابل مقایسه نبود. هشتاد و شش درصد از مردم واکسینه شده اند. در تهران 89 درصد دوز اول را مصرف کردند. این تلاش همه بود و باعث افتخار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا