اقتصادی

۶۵ درصد مشاغل پول‌ساز مالیات نمی‌دهند

مالیات به عنوان یک بحث راهبردی، زیرساختی و پویا که نقش اساسی در اجرای طرح های توسعه ایفا می کند، در اکثر کشورهای توسعه یافته مهم ترین منبع تامین مالی درآمد عمومی و یکی از موثرترین ابزار اقتصادی برای سیاست های مالی و هدایت اقتصاد کلان است. اهداف

به گزارش مجله زنده خبری، روزنامه «فریتگان» نیز می نویسد: از نظر اقتصاددانان برای دستیابی به اهداف کلان و ادامه فعالیت دولت، وجود نظام مالیاتی مطلوب و اثربخش به نظام مالیاتی مؤثر نیاز است. یک نظام مالیاتی بهینه و کارآمد که منجر به اجرای سیاست های اقتصادی اعم از توزیع و تامین مالی و حتی هدایت اقتصاد به سمت اهداف کلان اقتصادی مانند ثبات اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و بهبود رفاه اجتماعی، مبارزه با فقر و بی عدالتی، توسعه نظام آموزشی و بهداشتی و در نهایت توزیع درآمد بین طبقات و بخش های مختلف اقتصادی جامعه. اما آنچه از آمارهای مالیاتی ایران به دست می‌آید این است که بیشتر درآمد مالیاتی دولت نصیب کسانی می‌شود که یا در بخش تولیدی اقتصاد کار می‌کنند یا توسط دولت و بخش خصوصی حقوق می‌گیرند. آنچه فراموش شده مالیات پرداختی تاجران در بازارهای غیرمولد، مشاغل آزاد و مشاغل پولساز است. کسانی که ثروت های کلانی جمع کرده اند و بدون هیچ دغدغه ای از پرداخت مالیات فرار کرده اند. در این گزارش به سراغ پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده رفته ایم که بر خلاف همه همکلاسی های خود که از حقوق بخش دولتی کسر می شوند، قوانین مالیاتی دولت در ادارات و … را رعایت نمی کنند. بر اساس آمار دیوان محاسبات کشور از 155 هزار و 572 پزشک، وکیل و مشاور خانواده، 65 درصد آنها فرار مالیاتی هستند. این در حالی است که پرداخت کنندگان بخش دولتی و خصوصی 23 تریلیون تن مالیات در هشت ماهه نخست امسال پرداخت کرده اند.

دو سال پیش پزشکان کارتخوان نصب نکردند

دوشنبه 4 شهریور 93 مدیرکل مقررات و نظارت سازمان مالیاتی از پزشکانی که هنوز کارتخوان خود را ثبت نام نکرده اند خواست تا 15 شهریورماه نسبت به ثبت نام اقدام کنند.علی رستم پور در گفت و گو با خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با بیان اینکه الزام ثبت نام دستگاه کارتخوان از 12 مرداد تا 6 شهریور 98 تغییر کرده است، گفت: بنا به درخواست سازمان نظام پزشکی به نیمه شهریور ماه موکول شده و از اوایل مهرماه 98 اعمال و محاسبه می شود. ” مدیرکل نظارت و تنظیم مقررات افزود: آنچه که زمان ثبت نام دستگاه کارتخوان در دفتر را تغییر داد، فقط آموزش استفاده از دستگاه کارتخوان نبود، بلکه ابهامات فنی و زیرساختی برای اتصال به سامانه مالیاتی به مرور باعث این تغییر شد. سازمان مالیاتی رستم پور با بیان اینکه پزشکان تخصص خاص خود را دارند و انتظار اطلاعات و ممیزی مالی ندارند، افزود: برخی مطب ها قبلا از کارتخوان استفاده می کردند اما شرایط اتصال اطلاعات حساب بانکی آنها به عنوان پایانه فروشگاهی به سامانه مالیاتی مهیا نبود. مدیرکل تنظیم و نظارت بر تعیین تکلیف سازمان امور مالیاتی گفت: از اول مهرماه تمامی کلینیک‌ها و مطب‌ها باید دارای دو نشان مالیاتی و بارکد در فیش پرداختی باشند.

اکنون حدود 27 ماه از ضرب الاجل سازمان امور مالیاتی می گذرد، اما تحقیقات میدانی خبرنگار فرچیچتگان نشان می دهد که بسیاری از پزشکان بخش خصوصی و مطب، قانون را دور زده و با عدم ارائه دستگاه کارتخوان، از مشتریان درخواست پرداخت می کنند. بازدیدها و سایر خدمات کارت پرداخت با کارت یا نقدی یا پرداخت با برنامه های تلفن همراه.

65 درصد از شرکت هایی که پول در می آورند مالیات نمی پردازند

در پی ابلاغیه های مختلف سازمان مالیاتی که طبقات غیر از جامعه پزشکی اعم از وکلا و مشاور خانواده را ملزم به ثبت نام در نظام مالیاتی و دریافت کد رهگیری مالیاتی کرد، در قانون بودجه سال 1388 بند (ک) تبصره 6. طبق این قانون، او ملزم به پرداخت مالیات بود.

متعاقباً سازمان امور مالیاتی با دستورالعمل 20 اردیبهشت ماه 1388 مبنی بر تعیین رویه واحد برای اعمال مفاد بند (ک) تبصره (6) قانون بودجه سال 1388، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی و … را تعیین کرد. مربوط به مؤسسات عمومی سازمان های مردم نهاد، نیروهای مسلح، مؤسسات خیریه و شرکت های دولتی مکلف به اعمال مفاد بند (ک) تبصره (6) قانون مذکور می باشند.

اما ظاهراً این تکلیف قانون تأثیر چندانی بر فعالیت پزشکان شاغل در بخش خصوصی و درمانگاه ها نداشته است و در قانون بودجه سال 1399 قانونگذار مجدداً این صنف را موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی کرده است. این تکلیف قانونی در بند (ز) قانون بودجه سال 1399 ذکر شده است و بر اساس این بند قانونی کلیه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، دارویی و دامپزشکی که پروانه آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر می شود. ، سازمان نظام پزشکی ایران و سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور و کلیه افراد شاغل در “کسب و کار حقوقی اعم از وکلا و مشاوره حقوقی و خانواده موظفند از پایانه فروشگاه در محدوده آیین نامه تبصره (21) ماده. (169) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحات بعدی.

ابلاغ این قوانین مالیاتی در حالی است که بررسی های دیوان محاسبات از حذف بند (ز) قانون بودجه سال 1399 نشان می دهد که تا پایان سال 1399 از مجموع 155572 شرکت کننده در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی. وکلا و مشاور خانواده شاغل در بخش خصوصی تنها 54 هزار و 190 نفر در سامانه مالیاتی ثبت نام کرده و کد رهگیری دریافت کرده اند و 101 هزار و 82 نفر حتی به سامانه مراجعه نکرده اند. منظور دیوان محاسبات در گزارش کسر مذکور، پرداخت مالیات نیست، ثبت نام در سامانه به معنای پرداخت مالیات نیست و ممکن است افرادی در این صنوف باشند که کد رهگیری دریافت کرده اند اما به دلایلی از پرداخت مالیات فرار می کنند. به عبارت دیگر، بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور، 65 درصد از شرکت هایی که پول در می آورند فرار مالیاتی هستند.

فرار مالیاتی در برخی استان ها 80 درصد است

بر اساس گزارش دیوان از 101 هزار و 82 نفری که در سامانه مالیاتی ثبت نام نکرده اند، 24 هزار و 247 نفر در تهران بوده اند که طبق گزارش های مختلف جزو پردرآمدترین های کشور بوده است. از رتبه دوم تا هشتم فارس با 7560 نفر، اصفهان با 6178 نفر، خراسان رضوی با 6080 نفر، مازندران با 5100 نفر، آذربایجان شرقی با 4667 نفر، البرز با 4166 نفر و خوزستان با 3555 نفر قرار دارند. اما از نظر سهم و درصد، بر اساس گزارش دیوان محاسبات، جامعه پزشکی، وکلا و مشاوران خانواده فعال در بخش خصوصی در پایان سال 1399، هر چند به طور متوسط ​​65 درصد از این مشمولان در بخش خصوصی ثبت نام نکرده اند. سیستم مالیاتی، اما بالاترین. 80 درصد فرار مالیاتی با استان سمنان مرتبط است. بعد از این استان؛ کارکنان سه اتحادیه استان کهگیلویه و بویراحمد با 87.7 درصد در رتبه دوم فرار مالیاتی قرار دارند. ایلام با 76.8 درصد، بوشهر با 73.9 درصد، قزوین با 73 درصد، زنجان با 72.7 درصد، یزد با 72.1 درصد، چهارمحال و بختیاری با 72 درصد، هرمزگان با 71.5 درصد و کرمان با 70 درصد، 4 درصد از رتبه های دوم تا دهم قرار دارند. مکانی با بیشترین فرار مالیاتی از این سه طبقه. فرار مالیاتی در تهران 67.2 درصد است، هرچند کمتر از استان های ذکر شده، بالاتر از میانگین کشوری 65 درصد است. این در حالی است که در تهران درآمد این مشاغل چندین برابر همتایان خود در استان های دیگر از جمله استان های فقیر است.

39000 فرار مالیاتی

بر اساس آمار دیوان محاسبات کشور به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، تا پایان سال 1399 از مجموع 85711 پزشک، پیراپزشک، داروساز و دامپزشک بخش خصوصی، 46505 نفر در سامانه مالیاتی ثبت نام کرده اند و بیش از 39 هزار نفر از آنها ثبت نام نکرده اند. ثبت شده است. در این گزارش صرفاً آمار فردی جامعه پزشکی و جزئیات فرار مالیاتی وکلا، مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده که طبق بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه سال 1399 موظف به استفاده از سامانه پایانه مالیاتی هستند، ارائه می‌شود. این محاسبات به دلیل عدم اطلاع از عملکرد مالیاتی این طبقات است.

یکی از وکلا که می گوید آن دسته از وکلایی که در نظام مالیاتی ثبت نام نکرده اند احتمالاً به غیر از وکالت مشغول فعالیت هستند. زیرا طبق قانون طی یک سال گذشته وکلا موظف به دریافت کد رهگیری از سازمان مالیاتی بوده و ادامه کار و وکالت بدون پرداخت مالیات غیرممکن است. البته وی تاکید می کند که مبالغی که در حال حاضر پرداخت می شود بر اساس خوداظهاری وکلا بوده و کیفیت و میزان مالیات پرداختی وکلا نیز قابل بحث است اما در هر صورت هر فردی که بخواهد در این صنف فعالیت کند باید کد رهگیری را از اداره مالیات

حقوق بگیران امسال 23 هزار میلیارد تن مالیات پرداخت کرده اند

برای درک اهمیت فرار مالیاتی در جامعه پزشکی، وکلا و مشاوران خانواده شاغل در بخش خصوصی و دفاتر خصوصی کافی است بدانید که بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی در هشت ماهه نخست سال جاری ( به استثنای گمرک)). عوارض) 192.350 میلیارد تومان مشمول مالیات است. بر اساس این گزارش، از این میزان حدود 75 تریلیون تن معادل 39 درصد مربوط به مالیات بر کالاها و خدمات است که حدود 70 هزار میلیارد تن معادل 36.2 درصد از کل درآمدهای مالیاتی کشور مربوط به مالیات است. اشخاص حقوقی یا همان شرکت ها. 20.3 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور معادل 39 تریلیون تن مربوط به مالیات بر درآمد است. این پایه از درآمدهای مالیاتی دولت شامل حقوق کارمندان بخش دولتی، حقوق کارمندان بخش خصوصی، مشاغل، املاک و درآمدهای مختلف است. بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، در 8 ماهه نخست سال جاری، کل مالیات پرداختی کارکنان دولت و کارکنان بخش خصوصی در این مدت 23 هزار و 243 میلیارد تن بوده که معادل 12.1 درصد کل مالیات است. درآمدهای حاصل از مالیات دولتی و بیش از 2.6 معادل مالیات بر دارایی دلالان، معامله گران ارز، طلا، سهام، خودروها و سایر دلالان. بر این اساس، کمترین میزان درآمدهای مالیاتی کشور مربوط به پایه مالیاتی، مالیات بر ثروت است که کمتر از 8.8 میلیارد تن و معادل 4.6 درصد از کل درآمدهای مالیاتی است.

65 درصد از شرکت هایی که پول در می آورند مالیات نمی پردازند

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا