عمومی

هنرمندان برای نظام چه می‌کنند؟

چندی پیش یکی از شخصیت های مذهبی و سیاسی خراسان در دیدار با وزیر ارشاد، اظهاراتی را مطرح کرد که یکی از بازماندگان عرصه سیاسی برای برخی بزرگان مطرح کرده بود، اما هر دو سخنرانی مورد انتقاد و تعصب قرار گرفت. جنبه مثبت مورد بررسی

قبل از پرداختن به این سخنان، توجه به این نکته ضروری است که در نظام اجتماعی و رویکرد تمدن، هیچ اداره، بنیاد، نهاد و سازمانی در جامعه بدون توجه به کارآمدی آن ارزش و قدرت ندارد، بلکه عمدتاً ساختارهای اداری از جمله یا فرهنگ هایی که بر اساس نیازهای امروزی و واقعی شکل گرفته اند و قطعاً رسالتی بر دوش دارند که در صورت نبود آن اختلالاتی در زندگی انسان ها ایجاد می شود، حتی مشاغل و فعالیت های خصوصی، یعنی رفع نیازها یا گره گشایی. نیاز و آسایشی که اکثر کسب و کارها در آن قرار دارند یا آرامش خاطری که فعالیت های فرهنگی معنوی مسئول آن هستند، در غیر این صورت بقای آنها با بحران مشروعیتی مواجه خواهد شد که تنها با رانت و تبلیغات دروغین پشتوانه دارد. ممکن است همچنان وجود داشته باشد، که نشانه زوال و فروپاشی

برگردیم به صحبت های این دو نفر که انتقاد مشترکی از یک اداره یا یک فرد با سنجش موثر داشتند. در یک سخنرانی از هنرمندان انتقاد شد که شما برای نظام چه کردید و در سخنرانی دیگر از مردم پرسیدند که چه فایده ای برای مردم دارید و این سوال برای هر دو فارغ از انگیزه و جایگاه قابل تامل است. با احترام نگاه کرد. این سوال یکی از اساسی ترین معیارهای منطقه ای شدن ساختارها یا پست های اداری است و باید مدام از خود بپرسیم که کارکرد و نقش آنها برای جامعه و مردم چیست؟

شاید هنرمندان محترم از این مرد دلخور شده باشند چون از او کینه و انتقاد کردند و گاهی به او حمله کردند اما باید کمی منصفانه بود و طرح را میمون گونه و ارزشمند دانست. این موضوع فقط مختص هنرمندان یا افراد خاص نیست، بلکه برای همه نهادهای رسمی و غیررسمی است، بنابراین در صورت بی اثر بودن هر یک از آنها سریعا نسبت به اصلاح و حتی رفع آن اقدام کنید. واقعیت این است که صرف مبالغ هنگفت از جیب مردم برای بخش ها یا سازمان ها و نهادهای ناکارآمد ادامه پیدا می کند و به عبارت دیگر چرا مردم باید هزینه های کلان را بدون منفعت متحمل شوند.

هنرمندان از همه اقشار باید از چنین پرسش و پاسخی مسئولانه و بدون رنجش استقبال کنند و از دیگران بخواهند که چالش پاسخگویی را – با ذکر دقیق هزینه های عملیاتی – بپذیرند. این موضوع بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است هر چند با تأخیر فراوان به آن توجه شده است. شاید یکی از معانی کلام پیامبر گرامی اسلام که فرمودند: قبل از اینکه به دادگاه بروید حساب کنید این است که ما در قبال منافع و تسهیلات و هزینه های زیاد چه وزن و مسئولیتی داریم و وظیفه اصلی ما چیست؟ هر فرد، نهاد و سازمانی باید در قبال این موضوع پاسخگو باشد و این امری بدیهی و اساسی است و اگر تا به حال از سوی شخص یا سازمان خود با چنین موضوعی مواجه نشده اید، اشتباه بزرگی بوده و قطعاً باعث آسیب می شود، زیرا تنها در در مواجهه با این چالش، دستگاه های ناکارآمد شناخته شده و نیاز به بازتعریف یا توجیه خواهند داشت.

البته دو راه برای نشان دادن کارایی و کارایی هر بخش وجود دارد. دیدگاه عمومی نسبت به این بخش یا سازمان (کارکردی) چگونه است و به نظر می‌رسد همه سازمان‌ها و نهادها باید با این دو معیار و ارزش وجودی آن‌ها در نزد مردم سنجیده شوند و بر همین اساس حمایت و تقویت شوند. و اگر بخشی از آن از کارایی و کارکرد قابل دفاعی بهره نبرد، آن را از ساختار جامعه حذف می کند، چه هنر و هنرمند و چه حتی یک وزارتخانه به عنوان رهبری یا نهاد دیگر!

*عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا